Zřizovat oddělené pruhy pro cyklisty je v mnoha městech běžné. Obyvatelům několika bytovek se v Havlíčkově Brodě nelíbí, že by tento cyklopruh měl dostat chodník před jejich domy. Ilustrační snímek

Zřizovat oddělené pruhy pro cyklisty je v mnoha městech běžné. Obyvatelům několika bytovek se v Havlíčkově Brodě nelíbí, že by tento cyklopruh měl dostat chodník před jejich domy. Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Obyvatelům domů v Brodě vadí nápad zřídit na chodníku pruh pro cyklisty

  • 2
V Havlíčkově Brodě možná vznikne další cyklostezka. Kopírovat by mohla Masarykovou ulici. Pruh pro cyklisty chce radnice vybudovat spolu s opravou chodníku. Proti jsou ale obyvatelé domů. Namítají, že cyklisté budou ohrožovat chodce, obávají se, že jim na zahradu poteče víc vody a nechtějí kácet stromy.

Záměrem rekonstrukce totiž není jen výměna desítky let staré a uvolněné dlažby. V celé délce Masarykovy ulice od křižovatky s Husovou ulicí až na konec města ke hřbitovu by radnice chtěla po části chodníku zároveň vést novou cyklostezku.

„Chodník je široký téměř čtyři metry. Chtěli bychom ho rozdělit na dvě části. Na jedné části oddělené zapuštěným obrubníkem by byla dlažba pro chodce, na druhé asfaltový povrch pro cyklisty,“ přiblížil havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek.

Důvodem pro budování takové stavby je podle něj nutnost chodník v celé délce téměř 1,5 kilometru kompletně opravit. A také snaha vytvořit podél hlavních tahů městem místo, kde by se cyklisté mohli cítit bezpečně.

Úprava by se týkala chodníku vedoucího po levé straně ve směru od centra. „Pro cyklisty by byly určeny dva metry blíže k silnici, pro chodce metr a půl. To je dostatečný prostor. Kde by oddělit oba pruhy nešlo, vybudovali bychom stezku se společným provozem,“ doplnil vedoucí odboru územního rozvoje města Josef Beneš.

Cyklisté tu budou lítat šedesátkou, obávají se obyvatelé

Jenže jakkoliv se nápad mohl radnici zdát zajímavý, okamžitě se objevili kritici. Mezi největší patří bytové družstvo v Havlíčkově Brodě, které podél uvažované cyklostezky v Masarykově ulici vlastní čtyři domy.

„Vůbec se nám takový záměr nelíbí,“ konstatoval předseda představenstva družstva Michal Valenta. „Chodník se stane velice nebezpečným. Chodí tam starší lidé, jezdí maminky s kočárky. Cyklisté kolem nich budou z kopce lítat šedesátkou a budou hrozit vážné úrazy,“ obává se.

V tom ho podpořil například komunistický zastupitel Milan Plodík. „Cyklostezky s odděleným provozem se mohou budovat na rovině, ne z prudkého kopce,“ pravil.

Nejen v jiných městech, ale i v Havlíčkově Brodě je přitom společný provoz cyklistů a chodců na nově budovaných stezkách běžný. Přímo v Brodě využívají celou promenádu podél řeky Sázavy. Mezi ně se míchají pejskaři i třeba lidé na in-line bruslích a v Plovárenské ulici dokonce i auta.

„Nepamatuji si, že by se na nich kdy nějaký cyklista s někým srazil a skončilo to vážným zraněním,“ uvedl Honzárek.

Navlas stejná cyklostezka a chodník s odděleným provozem už na Vysočině slouží například v Telči, v části Podolí. Maškovou ulicí rovněž vede z kopce, i když mírnějšího než v brodské Masarykově ulici.

„Stromy sázeli prarodiče. Oddělily nás od dopravy a dělají stín“

Další výhrady má Michal Valenta ke kácení stromů. Těch by podle plánu města mělo padnout celkem 21, všechny jsou poblíž domů u Husovy ulice. Chodník by se měl v těchto místech zhruba o dvacet centimetrů rozšířit.

„Ty stromy tam sázeli naši prarodiče, aby je oddělily od rušné silnice. Navíc nám vrhají příjemný stín do zahrady,“ namítá Valenta.

Podle zástupců radnice však stromy nejsou v ideálním stavu a město počítá s novou výsadbou. Stromky by nechalo zasadit jen o pár centimetrů dál, za hranou nového chodníku. Podle Honzárka by se zároveň jednalo o stromky odrostlejší, vysoké zhruba čtyři metry.

Za zcela absurdní pak představitelé města označili obavy bytového družstva, že na jejich pozemky bude z cyklostezky a chodníku stékat a případně od kol stříkat dešťová voda. „Komunikace bude mít dvouprocentní příčný sklon, zakončená bude na straně k bytovkám obrubníkem. Voda bude stékat do travnatého pásu mezi silnicí a chodníkem,“ vysvětlil Beneš.

Opravovat chodník a budovat cyklostezku by vedení města chtělo v příštím roce. Zatím není zpracovaná potřebná dokumentace, chybí i nutná povolení. Nejsou dosud známé ani přesnější náklady. V každém případě by město na stavbu rádo čerpalo dotace.