To by byly souboje, jaké Vysočina ještě neviděla. Olympijská vítězka Martina Sáblíková proti zbytku světa. Má to jednu základní podmínku. Že Žďár nad Sázavou naplní své ambiciózní plány.
Sportovcům lepší zázemí a více možností pro lidi, kteří chtějí svůj volný čas naplnit pohybem. Taková je podle místostarosty Žďáru nad Sázavou Ladislava Bárty motivace města k zásadní změně, která by měla dát novou tvář, zázemí i využití místním sportovištím. Ta by měla vytvořit moderní sportovní zónu.
"Projekt zahrnuje území, kde jsou sportoviště různé kvality a stáří a jsou v takovém stavu, který neodpovídá dnešním trendům," vysvětlil Bárta.
Co může být součástí zóny
Zdroj: Město Žďár nad Sázavou |
Sportoviště, která směrem od břehu řeky vznikala, mají projít proměnami. Některá z nich mohou dostat úplně novou podobu, jiná by získala potřebné zázemí.
Jedním z nejvýraznějších počinů je zvažovaná přeměna rychlobruslařského oválu vedle zimního stadionu, kde je dnes vyasfaltovaný ovál o délce 333 metrů. Ten by se rozšířil do sousedícího skateparku a narostl na 400 metrů.
Pod tribunami by vzniklo i zázemí pro rychlobruslaře. Pokud by se k tomu doplnilo mobilní chlazení, mohly by se na takové dráze v budoucnu konat i mezinárodní rychlobruslařské závody.
To potvrzuje i rychlobruslařský trenér Petr Novák. "Stále bojuji o krytou halu ve Velkém Oseku, ale i na nekrytém oválu se můžou uskutečnit vrcholné závody. Loňské mistrovství Evropy v Budapešti, kde Martina vyhrála, bylo taky na otevřené dráze," potvrzuje trenér Sáblíkové.
Vybudování závodní dráhy je podle něj dobrý nápad. "Nejde ani tak o Martinu, ale o rozvoj rychlobruslení. Vyvážet děti za tréninkem do zahraničí vyjde na mnoho peněz," řekl Novák.
Změny by ale ovlivnily žďárskou pouť, která je po matějské největší v zemi. Atrakce a stánky by na rychlobruslařské dráze stát nemohly. "Pouť by mohla být na parkovištích před zimním a fotbalovým stadionem," míní Bárta.
Urbanistická studie zatím řeší uspořádání jednotlivých ploch sportovní zóny, po připomínkování občany se dostane k zastupitelům, kteří rozhodnou o dalším osudu záměru. Oni svolí, nebo zamítnou další rozpracování, například podoby konkrétních sportovišť.
Strategický plán můžou ovlivnit i připomínky veřejnosti. Náklady jsou spočítány na 275 milionů korun. Místostarosta Bárta nepředpokládá, že by je celé platilo město. "V dalším plánovacím období Evropské unie mají jít peníze především na strategické projekty. Změna sportovní zóny ve Žďáře by takové požadavky mohla naplnit," soudí Bárta. Některé náklady mohou nést soukromníci, kteří by vybudovali a provozovali třeba halu pro tenis.