Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obavy jsou kvůli dluhům úzkokolejky také na Pohádkovém nádraží

  9:54aktualizováno  9:54
Téměř sedmdesát roků žije Jiřina Kukačková na vlakovém nádraží ve Včelničce na Pelhřimovsku. Teď však netuší, co se bude dít dál. Firma, která provozuje úzkokolejku na Vysočině a Jindřichohradecku, má dluh vůči finančnímu úřadu, a tím pádem i zastavené nemovitosti.

Nádraží se nachází na úzkorozchodné trati z Jindřichova Hradce do Obrataně. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Stanici, které patří titul Pohádkové nádraží roku 2013, teď hrozí, že už jí vlaky nebudou projíždět. Taková situace by nastala, pokud by Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) nevyřešily své současné finanční potíže (více o nich čtěte zde).

"Každý rok mi dávají smlouvu, letos jsem ji ještě nedostala," posteskla si Jiřina Kukačková, která se o budovu nádraží i její okolí stará pořádnou řádku let.

"Včelničce by úzkokolejka scházela. Lidé jsou tu zvyklí jezdit vlakem," je si jistá důchodkyně.

Když jí při rozhovoru s reportéry MF DNES zazvoní telefon, bojí se, jestli to není někdo od drah nebo z finančního úřadu.

Fotogalerie

"Už mne asi vyhazují," komentuje paní Kukačková zvonící telefon. Volá však její dcera. I tu seznamuje v rychlosti s nastalou situací.

Nemovitosti na jedné z turistických atrakcí Vysočiny i Jihočeského kraje zablokoval finanční úřad. Podle výpisu z katastru nemovitostí si vzal do zástavy většinu nemovitostí, které vlastní společnost JHMD.

Předseda představenstva JHMD Boris Čajánek včera uvedl, že firma své závazky splácí.

"Fungujeme dál. Platí také plán na nové muzeum úzkokolejky v Nové Bystřici, které se staví," řekl Čajánek.

Dopravce rozpustil rezervy

Šéf JHMD doplnil, jak dluh na daních vznikl. "Předcházející vedení společnosti dlouhodobě tvořilo rezervy, které my jsme rozpustili. Tak vznikla velká povinnost vůči státu na dani z příjmu právnických osob a z té jsme už část v režimu záloh uhradili. Další díl uhradíme letos. Máme povolený splátkový režim," vysvětlil Čajánek.

Úzkokolejka

  • Skládá se ze dvou tratí. Jedna vede z Jindřichova Hradce na sever na Vysočinu do Obrataně a druhá na jih Čech do Nové Bystřice.
  • Trať provozuje společnost Jindřichohradecké místní dráhy.
  • Obavy ohledně toho, že trať bude zrušena, se objevily i v minulosti, například v roce 1992. Vlaky a úzké koleje ale stále slouží.

Zdroj: JHMD, internet

Podle něho je obvyklé, že finanční úřad i jiné instituce, které tu možnost mají, jistí své pohledávky zástavou nemovitostí. "Nejedná se o to, že bychom měli obstavený majetek," dodal Čajánek.

"Nebereme to na lehkou váhu"

Místní lidé si podle starostky Mileny Hronové nedokáží představit, že by provoz na úzkokolejce měl skončit. Informace o finančních problémech, které firma JHMD řeší, neberou na lehkou váhu.

"Není to žádná sranda," říká starostka a myslí i na paní Kukačkovou. "Vezměte si, že ona tady na nádraží bydlí už sedmdesát let. Dostali i cenu Pohádkové nádraží. Přejeme si, aby to fungovalo dál," uvedla Hronová.

Je si však vědoma, že v dnešní době vše záleží na penězích a hospodaření.

Paní Kukačková si archivuje články o nádraží, které je certifikátem označováno za pohádkové.

"Napsal mi také jeden pán, že sbírá fotky nádraží, abych mu odtud nějaké poslala - až někam k Ostravě," vzpomíná Jiřina Kukačková.

Zajímá ji také, zda bude dál Jindřichohradeckým místním drahám vypomáhat jako brigádnice třeba s mytím oken nebo úklidem. "Od Nového roku mi ještě žádná smlouva nepřišla. Ale říkali mi v Kamenici, že už to snad poslali...," dodala žena.

Kraj má v záloze autobusy

Pokud by došlo na Jindřichohradeckých místních drahách (JHMD) k výpadku spojů, tak by na tu situaci reagoval Kraj Vysočina. Ten objednává dopravu.

"Samozřejmě, kdyby měli výpadek v dopravní obslužnosti, tak to s JHMD budeme muset řešit a zabezpečit dopravu lidí. Buď by si oni objednali náhradní autobusovou dopravu, nebo bychom to řešili my a po nich to nárokovali, nebo bychom autobusy hradili z peněz v krajském rozpočtu, které bychom místním drahám už nedávali. Ale to už jsou věci hypotetické, které bychom si museli rozklíčovat v danou chvíli, kdy by výpadek nastal," uvedl náměstek vysočinského hejtmana pro dopravu Libor Joukl.

Podle něho má úzkokolejka z Jindřichova Hradce opodstatnění. "Trať tam je historicky a zajišťuje nejen turistický ruch, ale i dopravní obslužnost. Na jízdní řád JHMD máme navázány i další spoje, což je rozdíl oproti trati z Moravských Budějovic do Jemnice, kde vede víceméně souběžně s tratí silnice a tam jsme vlakové spoje schopni nahradit jednoduše autobusovou dopravou," dodal Joukl.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nehoda dodávky, která narazila do návěsu kamionu na 93,5. kilometru ve směru na...
Řidiči to neubrzdili. Dvě smrtelné nehody na D1 měly stejný scénář

Opět náraz do kamionu, který stál kvůli koloně nebo předchozí nehodě. Na dálnici D1 na Vysočině zemřel tento týden už druhý řidič, který cestou ve směru na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Kraj Vysočina

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Voda pro Prahu - Vodní nádrž Želivka
Vodohospodáři chtějí omezit zemědělství kolem Želivky, obyvatelé reptají

U Želivky je krásně, ale téměř se zde nedá žít. To je pocit, kterému často propadají lidé, kteří bydlí v blízkém okolí vodní nádrže Švihov. A možná se ještě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.