První brněnské strojírny ve Velké  Bíteši vyrábějí součásti leteckých motorů. I ony mají velké obchodní partnery v Rusku. Díky dlouhodobým kontraktům a platbám v eurech a dolarech v celém leteckém odvětví se jich zatím pokles kursu rublu netýká.

První brněnské strojírny ve Velké Bíteši vyrábějí součásti leteckých motorů. I ony mají velké obchodní partnery v Rusku. Díky dlouhodobým kontraktům a platbám v eurech a dolarech v celém leteckém odvětví se jich zatím pokles kursu rublu netýká. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Firmy hledají alternativy za ruský trh. Slabý rubl jim omezuje export

  • 2
Zákazníci v Rusku jsou jedni z jejich největších obchodních partnerů. Jenže teď to vypadá, že řada firem z Vysočiny bude muset hledat nové. Kurs rublu padá a stejně rychle se zvětšují obavy, že ruský zákazník české zboží nezaplatí. Jihlavský Motorpal to už stálo stovku pracovních míst.

Když v říjnu roku 2013 jihlavská stavební společnost prostřednictvím své filiálky získala zakázku na výstavbu nového terminálu letiště v Nižném Novgorodě, porazila ve výběrovém řízení dalších 22 konkurentů, většinou „domácích“ ruských.

Bude stejně úspěšná i v příštích měsících, když se propadá rubl a ruská ekonomika klesá? To teprve budoucnost ukáže.

„Většina našich kontraktů má zajištěno proexportní financování v eurech. Každopádně ale platí, že pokles kurzu rublu má negativní dopady na každého, kdo v Rusku obchoduje,“ řekl Jaroslav Jirkovský, ředitel Divize export a člen představenstva PSJ.

„Samozřejmě se může promítnout do zpomalení ruské ekonomiky a tím i poklesu stavebních příležitostí. Přesto věříme, že nadále budeme pro ruské investory zajímavým partnerem,“ doplnil.

Stavebníci se poohlížejí po zakázkách i v Ázerbájdžánu

Firma PSJ s ohledem na nejistotu, která panuje nad vývojem kurzu rublu a celkové situace v Rusku, hledá i další možné regiony pro své exportní aktivity. „Máme zakázky na Slovensku, v Polsku, Rakousku a Bělorusku. Další velké projekty připravujeme v Ázerbájdžánu, Německu a Bělorusku,“ vyjmenoval Jirkovský.

PSJ třeba v březnu v Rjazani dokončí přístavbu výrobního závodu Automotive Lighting. V květnu vedení firmy předpokládá otevření rozsáhlého obchodního a zábavního centra Něbo v Nižném Novgorodu. Do poloviny letošního roku chce též předat hotovou stavbu dřevozpracujícího závodu společnosti Kronospan, který roste v Ufě.

A další významnou zakázku má PSJ na ruském trhu v plánu dokončit v prosinci - nový terminál na mezinárodním letišti Strigino taktéž v Nižném Novgorodu.

Motorpal pod vlivem vývoje v Rusku propustil sto lidí

Situace je nejasná. Taková slova zaznívají i z jihlavského Motorpalu. Ten pod vlivem vývoje v Rusku v listopadu propustil sto zaměstnanců. Nyní tam pracuje zhruba 1 700 lidí.

„Situace v Rusku je velmi proměnlivá. Nikdo, ani my, neví, jaký bude další vývoj,“ uvedl mluvčí firmy Jan Nováček. „Rusko pochopitelně zásadním způsobem ovlivnilo nastartovaný růst Motorpalu,“ dodal Nováček.

Jak je to s exporty do Ruska celorepublikově? Další pokles vývozu byl zaznamenán v listopadu. Meziročně jde o propad o 23 procent.

„Může se například stát i to, že ruský zákazník jako nacionalista skončí se zakázkami z EU,“ zmínil ředitel vysočinské hospodářské komory Tomáš Prchal.

Větší problém ale podle něj je, že Česká exportní banka pozastavila financování vývozů do Ruska. „A také je potíž v tom, že klesá koupěschopnost tamního obyvatelstva a firem,“ řekl Prchal.

Slabý rubl prodražuje zboží pro ruského zákazníka

Do Ruska dodává například i firma Tedom z Třebíče. „Sankce vůči Rusku se našeho produktu netýkají, horší je to však s oslabením rublu, protože významně prodražuje naše zboží pro ruské odběratele. Ti také velmi těžce získávají financování na nákup nových technologií,“ upozornil Vlado Murár z marketingu Tedomu.

„V roce 2014 jsme dodali do Ruska několik kogeneračních jednotek pro výrobu elektřiny a tepla. Jednalo se většinou o zakázky, které byly dohodnuty ještě před vypuknutím krize. Na podzim se nám podařilo uzavřít i smlouvu na další dodávku pro významného zákazníka. Celkově ale očekáváme v Rusku v tomto roce pokles prodeje,“ řekl.

Firma se také snaží oslovit zákazníky i na jiných trzích, například v Německu a ve Velké Británii.

Výrobce leteckých motorů je v klidu, má dlouhodobé kontrakty

První brněnská strojírna Velká Bíteš počítá s účastí na mezinárodní letecké výstavě v Moskvě. Představí svůj turbovrtulový motor pro malé letouny do čtyř pasažérů a modernizovanou pomocnou energetickou jednotku.

Objemy obchodů PBS s Ruskem několik let stoupají, v loňském roce uskutečnili zakázky v rekordní výši přes 330 milionů korun. Výrobky jsou součástí ruských letounů a vrtulníků určených na export do různých zemí světa.

„Propad rublu naštěstí nemá přímý dopad na stávající kontrakty, které mají platnost několik let. Ruským výrobcům vrtulníků platí jejich zákazníci eury nebo dolary, mají tedy zdroje valut,“ pravil ředitel PBS Milan Macholán.

„Přirozeně dlouhodobý propad rublu by mohl v horizontu několika let znamenat oslabení poptávek z Ruska. Tímto rizikem se intenzivně zabýváme,“ ujistil Macholán.