Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Třebíč čeká éra bez železnice. Za rok přes ni neprojede ani jeden vlak

  13:06aktualizováno  13:06
Správa železniční dopravní cesty připravuje rozsáhlou opravu tratě číslo 240 od Zastávky u Brna po Třebíč. Počítá s náklady jedné miliardy korun. V rekonstruovaném úseku firmy prakticky vybudují novou železnici. Za další čtyři miliardy by měla následovat elektrifikace trati.

Třebíč má už pár týdnů nový dopravní terminál. Teď už zbývá „jen“ rekonstruovat železniční trať na Brno a výpravní budovu nádraží. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Má to být investice za jednu miliardu korun, která cestujícím přinese nejen lepší komfort, ale i zrychlení cesty vlakem z Třebíče do Brna. Půlmilionové město tak bude atraktivněji v dosahu lidí z Třebíčska, kteří tam pracují, studují, jezdí za nákupy, zábavou či k lékaři.

„Peníze v operačním programu Doprava jsou stále k dispozici. A Správa železniční dopravní cesty je musí utratit. V Třebíči nedávno vznikl moderní dopravní terminál u vlakového nádraží. A nejen Třebíč, ale i další obce na trase trati číslo 240 mají o modernizaci zájem,“ uvedl vedoucí odboru dopravy v Třebíči Aleš Kratina.

Třebíčské vlakové nádraží, dříve ošuntělé a nevzhledné, se díky terminálu proměnilo v důstojný vstup do města s památkami v UNESCO.

„Už teď je to neporovnatelné s tím, co bývalo. Terminál je architektonicky velmi zdařilý. Až trať do Brna celou opraví, doufám, že grafikon nastaví na svižnější jízdu vlaků. Věřím tomu, že pak řada lidí raději do Brna pojede vlakem než autobusem nebo autem,“ zhodnotil situaci cestující Jiří Beránek.

Výměna kolejnic, štěrku, uchycení, opraví se mosty i podchod

A co bude stát zmíněnou miliardu korun? Vybrané úseky trati mezi Zastávkou u Brna a Třebíčí se mají revitalizovat tak, že výsledkem bude de facto nová trať.

„Hlavním účelem stavby je zvýšení rychlosti, zkrácení jízdních dob a zlepšení komfortu cestování. Dojde k lokální výměně železničního spodku, to znamená štěrku, a k výměně kolejnic s pružným uchycením. Nechá se kompletně zrekonstruovat zabezpečovací zařízení, opraví se některé mosty,“ vyjmenoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Na třebíčském nádraží vybudují nový podchod s výtahem pro vozíčkáře a bezbariérové nástupiště.

„Stavba bude zahájena první etapou v polovině příštího roku v úseku Náměšť nad Oslavou - Třebíč-Borovina. Součástí bude kompletní rekonstrukce třebíčské železniční stanice. V tomto termínu nepřijede do Třebíče na nádraží ani jeden vlak,“ doplnil Illiaš.

Lidé budou muset počítat s výlukou. Vlaky nahradí autobusy v jednotlivých úsecích tak, jak bude stavba pokračovat až do Třebíče.

Po elektrizaci brněnská příměstská doprava pojede do Třebíče

Druhá etapa prací v úseku Zastávka u Brna - Náměšť nad Oslavou je naplánovaná na první polovinu roku 2017. Po opravě kolejiště má navázat rekonstrukce výpravní budovy v Třebíči.

„Současně probíhají projekční práce na elektrizaci úseku Brno - Zastávka u Brna a zpracovává se technicko-ekonomická studie elektrizace navazujícího úseku Zastávka u Brna - Třebíč,“ řekl mluvčí SŽDC.

V dalším kroku má být trať zařazena do systému železničních linek brněnské příměstské dopravy. „Myšlenka je taková, že by elektrické příměstské vlaky, jak to známe například z Prahy, začínaly a končily v Třebíči a v Třebíči by se přestupovalo na osobní vlaky směr Jihlava,“ vysvětlil Kratina.

Podle Illiaše by elektrizace trati mohla být zahájena v roce 2019, jestliže nikdo nebude rozporovat stavební povolení, uzemní záměr a podobně. Cena se bude pohybovat okolo čtyř miliard korun.

Historická nádražní budova zůstane, přístavba se obmění

Oprava výpravní budovy v Třebíči bude samostatnou akcí, placenou z jiných zdrojů evropských peněz než obnova trati. Kdy tady nastoupí firmy a začnou s rekonstrukcí objektu starého více než 130 let, zatím není jasné.

„Dům se nyní bude převádět z Českých drah na SŽDC, aby byla splněna podmínka takzvané živé dopravní cesty. Tedy že budovy, nástupiště a koleje patří státu a tato zařízení můžou využívat různí dopravci. SŽDC bude ve spolupráci s městem žádat o dotaci, vytvářet projekt. S Třebíčí se podle mých informací počítá,“ řekl Kratina.

Hlavní výpravní budova se nemá vizuálně zvenčí výrazně měnit. Přístavba z 50. let - vedlejší část s rovnou střechou - se podle Kratiny zbourá a postaví nově, aby odpovídala moderním trendům.

„Část historická, tedy hlavní objekt s poměrně hodnotnými dřevěnými stropy, který byl otevřen v roce 1883, se komplexně zrekonstruuje. Historizující prvky zůstanou,“ dodal.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vrtulník zdravotnické záchranné služby dnes odpoledne převážel třináctiletého...
Dva dospělí zemřeli po střetu auta s vlakem, dívka bojuje o život

Tragická nehoda zastavila odpoledne provoz na trati v obci Olbramkostel na Znojemsku. Dva dospělí pasažéři z osobního auta, které vjelo před vlak, zemřeli na...  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Nehoda dodávky, která narazila do návěsu kamionu na 93,5. kilometru ve směru na...
Řidiči to neubrzdili. Dvě smrtelné nehody na D1 měly stejný scénář

Opět náraz do kamionu, který stál kvůli koloně nebo předchozí nehodě. Na dálnici D1 na Vysočině zemřel tento týden už druhý řidič, který cestou ve směru na...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.