Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Telči po celém dni vyprostili bagry z rybníku, akci komplikoval déšť

  9:16aktualizováno  21:38
Vyprostit bagr zapadlý uprostřed vypuštěného Štěpnického rybníka v Telči. Tak zněl úkol pro dělníky a mechaniky, kteří se od pátečního rána snažili z bahna těžký stroj dostat. Uvázl v něm už v pondělí. Po celém dni náročných příprav se podařilo operaci dotáhnout do zdárného konce v půl desáté večer. Akci jsme sledovali v přímém přenosu.

Pro úspěšnost operace bylo klíčové, že se během pátečního odpoledne podařilo zapadlý bagr zprovoznit. „Bylo potřeba vyměnit klíčové součástky jako filtry a podobné věci. Nic horšího se nestalo. Kolega už věděl, co objednat a vyměnit, takový zásah neděláme poprvé,“ hlásil Ladislav Zmuda, jednatel společnosti PAS Natura, která pomáhala stroj vyprostit.

Společně se dvěma dalšími stroji, které mu vyrazily na pomoc, si pak pomalu klestil cestu z vypuštěného rybníka ven. Bagry postupně od sebe odhrnovaly bahno, aby mohly snadněji projet. „Bagristé si vzájemně pomáhají, tlačí se nebo se táhnou za lžíci a dostávají se na tvrdší část. Zhruba do hodiny by bagry mohly být venku,“ odhadoval Zmuda před západem slunce.

Pak už bagry musely využít svá světla. „Každopádně v pátek musíme zapadlý bagr dostat ven, zítra už má pršet, to by šlo proti našim plánům. Vypadá to, že harmonogram splníme a práce skončí a že to půjdeme trošku oslavit,“ těšil se na konec vyprošťovací operace.

„Očekáváme, že práce skončí kolem deváté hodiny večer. Bagry jsou asi čtyřicet metrů od břehu, z toho asi dvacet je tvrdší povrch, kde už se jim bude pohybovat lépe,“ hlásil před osmou večer Zmuda. Jeho věštba se však o půl hodiny zmýlila, z rybníka stroje vyjely až v půl desáté večer.

„Naše mise splněna. Chlapci odvedli standardně výbornou práci. Jsem na ně hrdý,“ oddechl si po celodenní šichtě jednatel vyprošťovací firmy.

Začalo se brzy ráno

Přípravy na náročnou operaci přitom začaly už brzy ráno. „K potopenému bagru musíme v první řadě dostat technika, který se na něj podívá a zkontroluje ho,“ popsal Zmuda základ operace. Bagr zapadl v řečišti uprostřed rybníka v pondělí dopoledne, když vyrazil sondou změřit mocnost vrstvy nánosů před odbahněním nádrže. Jeho strojník čekal na záchranu dlouhých deset hodin, než ho pomocí člunu dostali na břeh (o nehodě jsme psali zde).

První pokusy o záchranu stroje ztroskotaly, v úterý hned na kraji rybníka zapadl druhý bagr. Firma tak soustředila všechny síly na něj a ve středu odpoledne uspěla. Stroj zapadlý až po střechu se podařilo vyprostit (o vyproštění čtěte více zde).

Bagry v bahně rybníka

Znovu se dostat k prvnímu zapadlému bagru se dělníci a technici snažili od čtvrtka. V plánu měli změnit tok řečiště uprostřed rybníka tak, aby voda bagr obtékala. Potom ho chtěli pomocí dalších strojů odhrabat. Další technika mu připravovala cestu ke břehu, aby v hluboké vrstvě bahna neskončil znovu.

Podle Zmudy se práce zatím dařily podle stanoveného harmonogramu. „Komplikace je pouze ta, že se nedá pořádně odvodnit a převést voda. Ale to nevadí, uděláme to jinak. Řešení známe,“ ujišťoval.

„Kluci se k bagru už prokopali a teď se k němu musí v nějakém čase dostat ještě i servisák, aby ho zprovoznil. Prostě ten bagr musí vyjet sám, po svých pásech. My mu jen připravíme cestu a trochu ho potáhneme,“ nastínil už během dne způsob vyprošťování Zmuda, který si netroufl odhadovat, jak dlouho může celá operace trvat.

„Může to trvat třeba dvě hodiny, ale klidně i pět. My už podobnou situaci řešíme poněkolikáté. Každopádně nevíme, co všechno se tam stalo. Byl tam černý dým a pak světlý, což znamená, že asi nateklo do motoru. A když jsme něco podobného řešili naposledy, tak to trvalo pět hodin,“ upozornil.

Krátce po poledni se nad místem vyprošťování objevil také dron. Ten však podle Zmudy rozhodně nedělá záběry pro potřeby firmy. „Ne, ten není náš. My tohle neděláme poprvé, takže z toho zas až takovou šou nemáme,“ smál se. „Zřejmě jde o nějakého amatéra. Ale pokud to pak někam pověsí na internet, tak by to mohl být docela dobrý studijní materiál,“ dodal s úsměvem.

Reportáž o první nehodě bagru

Těžká technika se ve vypuštěném Štěpnickém rybníku pohybuje kvůli jeho odbahnění. Zakázku za více než 36 milionů korun od telčské radnice získala firma VHS Bohemia.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Původní most přes říčku Želivku v Zahrádce.
Městečko, kde milovali faráře Toufara, zmizelo pod hladinou Želivky

To místo má neuvěřitelnou magii. Na břehu se vypíná kostel, vedle něj mezi stromy vykukuje socha Panny Marie. Pod dalším ze stromů v lesíku se skrývá kamenná...  celý článek

Alexandr Rauscher pracuje ve vedení jihlavské firmy Modeta Style od její...
Plavky bude Modeta u jihlavské zoo šít ještě pět let. Co dál, se uvidí

Textilka patří do údolí jihlavského lesoparku Heulos od začátku 20. století. Původně patřila rodině Seidnerových. Od 50. let se tam do dneška dělají plavky....  celý článek

Otevření muzea RAF na zámku v Polici.
Letěli, za svobodu i za krále. O pilotech RAF vypráví nové muzeum

Na zámku v Polici na samém jihu Vysočiny se otevřelo nové muzeum. Popisuje život i nasazení pilotů bojujících v barvách britské Royal Air Force a ukazuje i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.