Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Třebíč přestaví Karlovo náměstí. Nebude to ani revoluce, ani exhibice

  13:27aktualizováno  13:27
V Třebíči se chystá zásadní rekonstrukce Karlova náměstí, jednoho z největších v republice. Vyjde na mnoho milionů korun a podílí se na ní úspěšný brněnský architekt Tomáš Rusín. Opozice už má k záměru výhrady.

Takovou proměnu centra Třebíče navrhuje architekt Tomáš Rusín. Trhy na náměstí zůstanou. | foto: Město Třebíč

Desítky let se o tom jen mluví, teď přichází konkrétní kroky. Třebíčští radní postupně „pouštějí“ informace o tom, na jaké podobě rozsáhlé rekonstrukce hlavního Karlova náměstí se nakonec shodli architekt vzešlý z výběrového řízení, dopravní policisté a památkáři.

„Jsme nejdál za pětadvacet let. Máme závazné stanovisko památkářů, že můžeme jet dál v přípravě projektové dokumentace,“ řekla radní Marie Černá z hnutí Třebíč můj domov.

Městské autobusy se přesunou naproti stávajícímu stanovišti na dolní stranu...

Městské autobusy se přesunou naproti stávajícímu stanovišti na dolní stranu náměstí. Lidem možná bude chybět letní stín.

Nejcitelněji se změny promítnou do způsobu, jak mají osobní auta projíždět náměstí. Policisté totiž žádali zklidnění dopravy.

Přesun čeká autobusové zastávky, přibudou dvě nové kašny a blíží se konec veřejných záchodků pod zemí. Zůstanou trhy i prostor pro shromažďování. A ubudou parkovací místa. To vše v „kabátu“ z české žuly a kamene. Využije se stávající kamenná dlažba, která je ochozená, což jí dává punc autenticity.

Vedení města připravuje na pondělí 30. května ve velkém sále Fóra debatu s veřejností. Předběhne je ovšem nejsilnější opoziční uskupení, hnutí Třebíč občanům! To bude vést diskusi s Třebíčany a pozvanými architekty na semináři už 25. května.

Lidé se budou tísnit na ostrůvku, kolem jezdit auta

„Nemůžu říct, že by se mi návrh vyloženě nelíbil. Je to vlastně dost podobné tomu, co už tady bylo před deseti lety. Ale vidím věci, které je potřeba dál diskutovat,“ uvedl lídr tohoto hnutí Jaromír Barák.

Například přemístění autobusových zastávek na dolní stranu náměstí je podle něj diskutabilní. „Lidi se budou tísnit na ostrůvku, kolem nich budou jezdit auta, zatímco teď mají dost prostoru na horní straně,“ upozornil Barák.

Má pochybnosti o tom, zda má zůstat hlavní přestupní uzel Městské autobusové dopravy (MAD) právě na Karlově náměstí. Stejně tak se mu nelíbí, že nezmizí rezidenční parkování.

„Advokát si ráno přijede, postaví auto před kancelář a celý den ho nechá stát na místě. Přitom by se tam mohla za striktně vymezených podmínek točit auta spoluobčanů, kteří jedou na trh nebo něco vyřídit,“ uvedl další výhradu Barák.

Aby se na náměstí kvůli sítím nekopalo stále dokola

Radní Černá podotkla, že jde o roční práci s dotčenými institucemi. Výsledkem jejich „diktátu“ je kompromis, aby se dalo postupovat dál k přípravě projektové dokumentace. Což umožní návazné kroky příští rok, až nastoupí majitelé inženýrských sítí a začnou další etapu oprav.

„Jde o to, aby už pracovali ve shodě s budoucí představou o podobě náměstí. Aby se tu nekopalo několik let po sobě stále dokola, protože víme, jak je nepříjemné, když jsou tu dopravní omezení. A aby se elektřina vyvedla tam, kde se budou pořádat koncerty a budou lampy nového veřejného osvětlení,“ zmínila například Marie Černá.

Studie nové podoby Karlova náměstí počítá s tím, že směrem od Jejkovské brány po sousoší Cyrila a Metoděje bude průjezd pro osobní auta pouze jednosměrný. U pošty už nebude možné vyjet. Zůstane možnost odbočit do Přerovského ulice.

Od sousoší k Jihlavské bráně se zachová průjezd obousměrný. Tam, kde jsou dnes zastávky MAD, tedy na horní straně náměstí, zůstanou jen parkovací místa rezidentů.

„Loni jsme odsunuli kvůli rekonstrukci kanálů zastávky MAD mimo Karlovo náměstí, zjistili jsme však, jak moc to lidem vadilo. Proto zůstane hlavní přestupní uzel MAD na tomto náměstí,“ vysvětlila Černá.

Viditelně ubudou stání na hlavním parkovišti. „Bude jich o třetinu míň. Přibudou naopak v nedaleké Otmarově ulici,“ popsala radní.

Veřejné záchody budou nad zemí v prostoru náměstí, vhodné místo se zatím hledá.

Vize od architekta, který pracoval i pro miliardáře

Architekt Tomáš Rusín už se podílel na řadě prestižních zakázek. Pro miliardáře Karla Komárka navrhlo jeho studio podobu reprezentativní budovy v Praze. Pro Brno pracoval na podobě Zelného trhu.

K Třebíči říká: „Nejde mi o architektonickou exhibici. To náměstí se vyprofilovalo stovkami let užívání jako fungující prostor, není tak potřeba dělat revoluci. Jen vyladit detaily, aby fungovalo ještě líp.“

Způsob, jak parkují rezidenti, podle něj není věcí studie a architekta, ale následného politického rozhodnutí radních.

„Obávám se, že cena se dotkne částky 100 milionů korun. Zvažujeme úvěr. Když vše dobře půjde, s úpravou povrchu se začne v roce 2018,“ řekl lidovecký starosta Pavel Janata.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Od 149. kilometru se tvořily dlouhé kolony.
Nehody blokovaly D1 ve zúžení na Vysočině, jeden řidič zemřel

Nehody od rána výrazně komplikovaly provoz v opravované části dálnice D1 na Vysočině. Ráno řešili policisté nehodu šesti osobních aut na 149. kilometru ve...  celý článek

Požár auta v pražské ulici Petrohradská (21.4.2017).
Vyšetřovatelé od hasičů odhalili na Vysočině žháře i lháře

Vyšetřovatelé požárů na Vysočině dokázali v posledních letech „rozlousknout“ i docela složité případy. Mimo jiné usvědčili lháře i žháře. Zajímavé a poučné...  celý článek

(ilustrační snímek)
Na Vysočině se množí krádeže a ničení dopravních značek

Zbytečné bloudění po regionu, ale také například různé nebezpečné dopravní situace. To všechno mají na svědomí zloději a vandalové, kteří v posledních týdnech...  celý článek

Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek
Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek

Pohon, světla, automatické houpání a ohřívač stravy vám usnadní každý výlet.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.