Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kulhavého stroj pro „hvězdné války“ má vlastní mozek a o kolečko víc

  14:52aktualizováno  14:52
Až se v bouřící Vysočina Areně naplno opře do pedálů, bude se spoléhat nejen na své síly a techniku, ale i na nablýskanou zbraň, která umí sama přemýšlet a nemá na sobě ani gram navíc. Nejlepší český biker Jaroslav Kulhavý vyrazí do nedělního souboje o titul mistra světa v cross country s bicyklem jako dělaným pro „hvězdné války“.

„Kdybych ho měl srovnat s obyčejnými koly, největší rozdíl je samozřejmě v materiálu, vybavení, a­ tím pádem i v ceně. Zatímco běžná koupíte za dvacet třicet tisíc, tady se cena blíží ke 300 tisícům,“ přibližuje olympijský vítěz svůj karbonový celoodpružený stroj Specialized S-Works s koly o průměru 29­ palců – podobný, jaký používal už v ­předchozích letech.

Jeden zásadní rozdíl ovšem najdete rychle: přibyl další převod, protože vzadu se nově vyjímá dvanáctikolečko. „Kazeta je teď opravdu obrovská. Přidali do ní jedno kolečko, které má už 50 zubů. To je o ­dost víc, než mám vpředu,“ kývne Kulhavý k jednoduchému „talíři“, jenž se používá místo trojpřevodníků běžných v­ minulosti.

Fotogalerie

Při porovnání s konkurenčními koly má navíc další výhodu. „Tlumič má speciální věc, které se říká brain (anglicky mozek – pozn. redakce). Ta určuje, kdy kolo bude pružit, a­ kdy ne. Když člověk jede například po asfaltu, chová se jako pevné. Ale jakmile systém ucítí ránu zespodu, okamžitě se aktivuje. A stejně funguje také odpružení v­ přední vidlici,“ doplňuje.

Zatímco „obyčejné“ celoodpružené bicykly na cross country váží kolem dvanácti kilogramů, Kulhavého stroj se neblíží ani k deseti. „Je tak lehký, protože karbon je všude. To my závodníci oceníme, jelikož na trati je cítit každý gram. Pevnost se přitom pohybuje v úplně jiných dimenzích než u běžných kol,“ pochvaluje si odolnost materiálu.

Hlavně při trénincích mu výrazně pomáhá i drobnost na řidítkách – cyklopočítač. „Informace, které už dnes můžete při jízdě mít, jsou neskutečné. Od GPS, nadmořské výšky nebo tepů až po sílu, kterou vyvíjíte na pedály,“ vyjmenovává Kulhavý, co lze vyčíst z displeje.

Na závodní dny chystají mechanici pro mistra světa v cross country (2011) i maratonu (2014) dvě shodná kola. „Jenže já je beru spíš jako holé rámy, ostatní věci se totiž průběžně mění. Ložiska, vidlice, pláště, řetězy... Něco vydrží dva tři závody, něco se dává nové pokaždé, aby vše bylo stoprocentní,“ říká jeden z ­favoritů nedělní bitvy o duhový trikot.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

V kabině amerického bombardéru B-52 během cvičné mise nad Baltem
Americké bombardéry B-52 by při cvičení měly být jen tečkou na obloze

Od středy až do 12. září se bude konat mezinárodní vojenské cvičení Ample Strike 2017. Jsou do něj zahrnuty letecké základny u Náměště nad Oslavou, v Čáslavi a...  celý článek

(ilustrační snímek)
O vodu se chceme starat sami. Pelhřimov zváží výpověď správci vodovodu

Před velmi důležitým strategickým rozhodnutím stanou zastupitelé v Pelhřimově. Budou totiž rozhodovat o tom, zda si město bude samo provozovat svoji vodovodní...  celý článek

Požár v jihlavském Kronospanu zastavil výrobu na několik dní a způsobil škody...
Sobotní požár v Kronospanu zastavil výrobu a způsobil škody za miliony

Odstraňování následků sobotního požáru v jihlavské firmě Kronospan OSB si vyžádá několikadenní odstávku výroby. Producentovi dřevotřískových desek pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.