Tolik kol u těchto siluet bývá k vidění jen ve zcela výjimečných případech. Snímek je ze slavnostního uvedení do provozu. V popředí Jaroslav Vymazal, zcela vlevo architekt David Beke.

Tolik kol u těchto siluet bývá k vidění jen ve zcela výjimečných případech. Snímek je ze slavnostního uvedení do provozu. V popředí Jaroslav Vymazal, zcela vlevo architekt David Beke. | foto: Magistrát města Jihlavy

Stojany na kola z dílny radního lidé nevyužívají, siluet přesto přibude

  • 8
Zhotovení těch deseti siluet vyšlo před dvěma lety jihlavskou radnici na 103 tisíc korun. Umělecká díla mají sloužit jako stojany na kola, cyklisté je ovšem využívají minimálně. Teď by ve městě měly přibýt desítky dalších podobných siluet. Jedním z autorů projektu je architekt a radní za ODS David Beke.

Ke kritikům těchto stojanů na bicykly patří Klaus Mike Hübner ze Strany zelených, který je jinak velkým zastáncem cyklodopravy.

„Již ve fázi projekce jsem stojany ostře kritizoval, především kvůli jejich ceně. Že se nevyužijí, to je jedna věc, druhá ovšem je, kolik stály. V jiných českých městech je mnohonásobek stojanů. Klasických, neuměleckých. To bych v Jihlavě viděl raději. Celé je to bohužel důkaz selhání vedení města a celé koncepce dopravy,“ uvedl Hübner.

Náměstek primátora Jaroslav Vymazal (ODS) od začátku věděl, že siluety jsou avantgardní nápad jeho spolustraníka, který bude vzbuzovat diskuse.

„Chtěli bychom v příštím roce využít dotačních titulů na mobiliář a rozšířit počet parkovacích míst pro jízdní kola. Zajímavá a příhodná místa pak chceme opět ozvláštnit zmiňovanými úspěšnými stojany,“ uvedl s úsměvem Jaroslav Vymazal.

Již dříve avizoval, že další budou u knihovny, nemocnice, Komerční banky a u City Parku. Třeba u nemocnice by měly siluety „tančit“, aby trochu pozvedly náladu lidem mířícím k lékařům. Ty už hotové patří úředníkům či paní s kárkou mířící na trh.

Záměr rozšiřování se ale mnohým lidem nelíbí. Jsou kritici, kteří tvrdí, že u stojanů za dva roky ještě kola neviděli. A když, tak jen výjimečně. Redaktor MF DNES minulý týden viděl kola dvakrát u siluet před Českou spořitelnou.

U druhé jejich skupiny před knihkupectvím na náměstí bicykly nebyly. To se shoduje i s pozorováním samotného autora Bekeho. „U knihkupectví mi to přijde slabší. To je vytipováním lokality,“ uvedl. Podle něj by v tom místě nebyly moc využívány ani běžné stojany.

Projev neúcty a vandalství?

Radek Popelka z hnutí ANO vidí hlavní problém siluet v tom, že nezasvěcený občan nechápe jejich pravý smysl. „I já jsem je zpočátku vnímal jako zdařilé umělecké dílo, které vhodně doplňuje městský prostor. I dnes, když vidím opřené kolo o tyto stojany, neubráním se pocitu, že jde o projev neúcty a vandalství,“ popsal Popelka.

Radnímu za ČSSD Martinu Hyskému se siluety líbí. Podle něj se na náměstí hodí.

„Občas zde vidím kolo ‚zaparkované‘. Samozřejmě, že bych byl raději, kdyby cyklisté stojany více využívali. Bude to způsobeno tím, že se zatím lidé do centra moc na kolech nenaučili jezdit,“ míní Hyský. Lidé podle něj více využívají auta, trolejbusy nebo chodí na náměstí pěšky. „Nicméně i přesto do centra města služba tohoto druhu patří,“ dodal radní.

Zastupitel Pavel Šlechtický (KSČM) vypozoroval, že kola u siluet bývají málo. „Občané na Masarykovo náměstí za účelem vyřízení svých záležitostí na kole nejezdí. Ani se jim nedivím. Sám většinou chodím pěšky. Cizích turistů je ve městě málo a o siluety se zajímají často jen jako o místní raritu,“ uvedl. A rozhodně by siluety dál po městě nerozmísťoval.

I Klaus Mike Hübner soudí, že cyklisté nemají v současnosti moc důvodů jezdit na náměstí.

„Co tam, že? Problém je, že se cyklistika v Jihlavě považuje a podporuje jako volnočasová aktivita. Ano, dá se poměrně pěkně vyjet z města. Cyklostezky celkově chválím. Ale k tomu, aby se kolo stalo běžným dopravním prostředkem, chybí ještě moc,“ sdělil.

Podle něj to nezávisí jen na radnici, ale i na větších firmách, školách či úřadech. „Měly by nabízet vhodné stojany. Chybí mi to i před obchody v městě,“ dodal. Siluety ale vidí jako slepou cestu. Za lepší považuje ekonomičtější a efektivnější stojany, které viděl v jiných městech.

Sám radní Beke bývá mile překvapen, když jde okolo siluet a kola tam stojí. „Myslím, že to lidé přijali, ale nesleduji to každý den. Také je příjemné, když vidím na Facebooku fotku, jak si tam děti hrají,“ popsal. Siluety můžou podle něj sloužit i k uvázání psů, když jejich majitelé potřebují třeba do obchodu.

Lokality pro umístění siluet vybíral koordinátor cyklodopravy Pavel Šťastný, který už však tuto práci na radnici nedělá.

Asi to usnulo na penězích

Architekt Beke přesně neví, proč se dva roky po prvních deseti siluetách neobjevily další, jak se původně plánovalo. „Asi to usnulo na financích. Jak to bude dál, je otazník,“ dodal. Beke totiž patří k nejaktivnějším radním ohledně budoucí velké proměny Masarykova náměstí. Už na příští schůzi vedení města se o tom bude debatovat.

„Jak se Jihlava rozvíjí, to se mi samozřejmě nelíbí. Nemá to pevnou ruku. Jsou toho dokladem průhledy do podzemí na náměstí a podobné nesmysly, které tady vznikly za poslední dobu,“ popsal.

Podle něj by měl být v Jihlavě člověk, který dostane odpovědnost za podobu veřejného prostoru. Podobně to prý funguje třeba v Litomyšli.

Beke chce, aby už brzy byl v Jihlavě závazný koncept proměny náměstí na desítky let dopředu. Pak by se podle plánu postupně přestavovalo dle finančních možností.

„Investice bez koncepce jsou jen vyhozené peníze z okna,“ dodal. Když ale viděl první návrh rozpočtu na příští rok, nejásal. „Podle návrhu se celý rozpočet v podstatě projí, aniž by se něco velkého investovalo. Jsou větší výdaje než příjmy a hledá se, kde ušetřit. To je špatně,“ dodal.