Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Lidé ji odmítali, i tak zřídí Brod podél nejrušnější ulice cyklostezku

  • 6
V Havlíčkově Brodě začne podél Masarykovy ulice vznikat nová cyklostezka. Je to jedna z nejočekávanějších investic ve městě. Od zveřejnění prvního záměru trvalo více než dva roky, než se vedení města dohodlo s nespokojenými obyvateli. Cyklostezka bude dlouhá kilometr a půl.

„Přes všechny těžkosti jsme nakonec dospěli ke shodě. Výhrad měli někteří obyvatelé mnoho, ale dohodli jsme se. Stavba může začít každým dnem,“ informoval havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek.

Cyklostezka vznikne podél chodníku po téměř celé Masarykově ulici. Povede po levé straně směrem od centra města. Začínat bude naproti střední zdravotnické škole a skončí až u odbočky ke hřbitovu. Stát bude téměř 18 milionů korun. Díky dotacím však město zaplatí jen necelé dva z nich. Dodavatel už byl vybrán.

Podle radnice je cyklostezka potřebná pro snadnější a bezpečnější propojení severní části města s centrem - pro cyklisty.

Město si od tohoto záměru slibuje, že by i díky němu mohlo ubýt aut v centru. Jestliže se obyvatelé velkých sídlišť Nuselská a Pražská dostanou snadno a bezpečně do města na kole, nemusejí tak často vyjíždět s autem.

Na cyklostezku jsou dotace, na obyčejnou opravu chodníku ne

Jedním z důvodů výstavby je i nutnost opravit chodník podél ulice. Ten není v dobrém stavu a vedení Havlíčkova Brodu hledalo způsoby, jak na jeho rekonstrukci ušetřit. Obyčejnou opravu by totiž muselo hradit samo ze svého rozpočtu. Ovšem, když chodník rozdělí na dvě části a vytvoří z něj cyklostezku se smíšeným provozem, mělo velkou šanci na dotace.

A přesně taková cyklostezka podél Masarykovy ulice vznikne. Téměř čtyři metry široký chodník bude podélně rozdělen na vydlážděnou část určenou pro chodce a na vyasfaltovaný pás pro cyklisty. Oddělené budou zapuštěným obrubníkem.

Proti takovému záměru však už před dvěma roky vystoupila řada obyvatel. Masarykova ulice vede z kopce a odpůrci se báli, že stezka nebude bezpečná (více se dočtete zde).

Chodí tam starší lidé, jezdí maminky s kočárky. Cyklisté kolem nich budou z kopce lítat šedesátkou a budou hrozit vážné úrazy,“ obával se tehdy předseda představenstva Bytového družstva Havlíčkův Brod Michal Valenta. Družstvo podél ulice vlastní čtyři domy.

„Cyklostezky s odděleným provozem se mohou budovat na rovině, ne z prudkého kopce,“ podpořil ho tenkrát i komunistický zastupitel Milan Plodík.

„Nepamatuji, že by nějaký střet skončil vážným zraněním“

Radnice argumentovala tím, že podobné řešení funguje ve stovkách měst po celém světě. A dokonce na promenádě podél řeky Sázavy mnoho let i přímo v Havlíčkově Brodě. „Nepamatuji, že by tady nějaký střet skončil vážným zraněním,“ krčil rameny Honzárek.

Další lidé se podivovali, proč město chce stavět cyklostezku právě podél nejrušnější brodské ulice. Namítali, že cyklisté vedle čoudících automobilů jezdit stejně nebudou, že raději pojedou souběžnou a „zelenější“ Šubrtovou ulicí. Na budoucí cyklostezku stejně žádná další nenavazuje, podobně jako na nedávno vybudovanou stezku podél Lidické ulice (více čtěte zde).

O tom, zda byly obavy obyvatel přilehlých bytovek oprávněné, či nikoliv, se bude možné přesvědčit ještě v letošním roce.

Výstavba cyklostezky by měla trvat zhruba čtyři měsíce. Skončit by mohla na přelomu září a října.

Podle posledních informací by se měla začít budovat odspodu, tedy od střední zdravotnické školy.