Dostat vykolejené vagony zpět na koleje se snaží pracovníci Železniční dopravní...

Dostat vykolejené vagony zpět na koleje se snaží pracovníci Železniční dopravní cesty i drážní hasiči. podle prvních odhadů způsobila nehoda škodu za nejméně šest milionů korun. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Po trati v Přibyslavi, kde vykolejil vlak, se už znovu jezdí

  • 0
Vlaky mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou už opět jezdí bez omezení. Pracovníci Správy železniční dopravní cesty o víkendu dokončili opravu trati, kterou před necelými dvěma týdny poničil vykolejený vlak.

Zpoždění jsou minulostí. Vlaky mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou už opět jezdí včas. Po deseti dnech skončila neplánovaná výluka, která stovkám lidí komplikovala cestu. Proč se nehoda, která vše způsobila, stala, bude ale jasné až během příštích měsíců.

Před necelými dvěma týdny, ve čtvrtek pozdě večer, v Přibyslavi vykolejily poslední dva vagony nákladního vlaku. Strojvedoucí soupravy dlouhé téměř půl kilometru neměl šanci to okamžitě zjistit. Než ho zastavili, ujel tří kilometry k Brnu, až za zastávku v Ronově nad Sázavou.

Vykolejené vagony sloužící k přepravě automobilů zatím zdevastovaly kolejový svršek. Kola vagonů doslova odřezala upevňovadla a matice šroubů držících koleje, rozryla betonová nástupiště, poničila pražce. Až do víkendu se nemohlo jezdit po jedné koleji na hlavní dvoukolejné trati.

„Byla to těžká oprava. V celé délce poničeného úseku jsme pokládali prakticky znova jednu kolej, pro zhutnění podloží jsme museli použít i podbíječku. Nově vybetonovaná jsou nástupiště,“ popsal mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Den po nehodě byla mezi Přibyslaví a Sázavou doprava zastavena zcela, cestující přestupovali do autobusů. Další týden mohly vlaky projet pouze po jedné koleji. Spoje tak nabíraly zpoždění deset až dvacet minut. Od víkendu už opět jezdí včas. „Práce jsme ukončili, kolejový svršek je nový,“ poznamenal Illiaš.

Téměř okamžitě byla opravená i nástupiště. „Perony musely být hned. Vím, že se na nich dělalo okamžitě a hodně intenzívně. V Přibyslavi byly v pořádku během pár dní,“ řekl přibyslavský starosta Martin Kamarád. Nastupování a vystupování z vlaků ve stanici tak nemělo být nikterak ohroženo. V Ronově se pravá kolej ve směru na Brno a nástupiště ale stejně nemohly používat kvůli výluce až do víkendu.

Proč k nehodě došlo, vyšetřuje Drážní inspekce. A ta žádné závěry dosud nezveřejnila. Téměř jisté je zatím pouze to, že k vykolejení vagonů došlo vinou technické závady. „Zkoumáme, zda se jednalo o závadu na traťovém svršku nebo na vagonech. I proto detailně zjišťujeme stav trati v době před nehodou,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Nehoda se stala zhruba půl hodiny před půlnocí v noci ze čtvrtka na pátek. A bylo velké štěstí, že se nehoda nestala ve dne. Trať totiž u Ronova vede po mostě přes cyklostezku. Ta je mezi lidmi nesmírně oblíbená, i na podzim po ní jezdí cyklisté a in-line bruslaři.

„Vykolejené vagony nám na cyklostezku nasypaly množství kamení z trati. Ještě, že se to stalo v noci a nikdo pod mostem zrovna nejel. To by nejspíš nepřežil,“ konstatoval Martin Kamarád. Druhý den po nehodě kameny musela odvážet přibyslavská technická četa.

Drážní inspekce odhadovala těsně po nehodě škody na zhruba šest milionů korun. Tři miliony měly být na železničním svršku, další tři miliony na poničených vagonech. Podle Marka Illiaše se toto číslo dosud nemění. „Oprava ještě nebyla vyčíslena dodavatelem. Pak uvidíme, zda byl odhad správný nebo budou skutečné náklady vyšší,“ pravil.

14. listopadu 2014