Waldorfská třída mateřské školy ve Žďáře nad Sázavou sídlí v ulici Haškova. Děti zde pracují s přírodními materiály. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

O waldorfskou školku ve Žďáru je zájem, učitelé by chtěli i školu

  • 0
Na rozdíl od obyčejné školky nejsou v té waldorfské ve Žďáře hračky z plastu a jiných umělých materiálů, ale ani elektronika. Fantazie, tvořivost, příroda, umění, duchovnost, pravdivost, vztah k druhému člověku. To jsou pojmy, které pro waldorfského pedagoga tvoří základ jeho práce s dětmi.

"Dítě by se mělo podle nás se světem seznamovat hlavně díky přírodním materiálům. Těch je dost. Taky chceme, aby hračky nebyly už předem jasně předdefinované, ale aby si je mohly děti ještě přetvářet a uplatnit přitom vlastní fantazii i zručnost. Hasičské auto s houkačkou a přilepeným hasičem nemůže být už nikdy ničím jiným," podotkla waldorfská učitelka že Žďáru nad Sázavou Hana Neubauerová.

Waldorfská škola

Vychází ze zásad antroposofie: podporuje individuální nadání a tvořivost a snaží se rozvíjet nejen intelekt, ale i oblast duševní, duchovní a uměleckou. Waldorfský pedagog má vychovávat hlavně vlastním příkladem. Děti vede k úctě k přírodě, místo soutěživosti klade důraz na spolupráci a mezilidské vztahy. Při výuce většinou nepoužívá hotové učebnice, ale společně s žáky je vytváří.

Po sedmnácti letech Neubauerovou nadšení evidentně neopustilo. Dlouhovlasý chlapec ji tahá za sukni s tím, že se něco rozbilo. Učitelka ho vyslechne, zamyslí se a pak se ptá, jak by mohl on sám věc vyřešit.

Akce pro celé rodiny

Lidí, kterým je myšlenka waldorfského školství sympatická a chtějí svým dětem nabídnout právě tento přístup, na Žďársku stále přibývá.

Rodiče spolu s dalšími příznivci alternativního vzdělávání, kteří se školkou aktivně spolupracují, založili už před třinácti lety občanské sdružení. Pořádají akce pro rodiny, slavnosti, jarmarky i různé dílny.

"Naší snahou je vytvořit ve Žďáře i waldorfskou školu. Zřídit třeba v rámci základní školy jednu waldorfskou třídu," přibližuje Neubauerová. Podmínky pro vznik a existenci waldorfských škol jsou však podle učitelky stále hodně složité.