Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšení z chystaného obchvatu zchladil brodský úřad, který chyboval

  6:46aktualizováno  6:46
Stavební úřad pochybil při územním řízení na stavbu jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu. Nedostatky našel kraj, když posuzoval odvolání farmáře, a řízení vrátil k novému projednání. Podle ŘSD stačí chyby opravit.

Za obchvat se v Brodě před třemi lety i demonstrovalo. Zhruba padesát lidí nepřetržitě přecházelo po jednom z přechodů pro chodce a zastavilo dopravu v Masarykově ulici. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

S ohromným nadšením na přelomu roku přivítali představitelé havlíčkobrodské radnice zařazení stavby jihovýchodního obchvatu do plánovaných investic. Získali tak jistotu, že se s novou silnicí skutečně počítá.

Uběhlo čtvrt roku a vše může být jinak. A paradoxně tak trochu i vinou havlíčkobrodského městského úřadu.

Trasa, kudy by měl plánovaný obchvat Havlíčkova Brodu vést.

Trasa, kudy by měl plánovaný obchvat Havlíčkova Brodu vést.

Loni na podzim brodský stavební odbor prodloužil o pět let platnost takzvaného územního rozhodnutí. To definuje trasu, kudy by nová stavba měla vést a přesně jí umísťuje na dotčené pozemky.

Proti tomuto rozhodnutí se krátce poté odvolal zemědělec a vlastník jednoho z dotčených pozemků. Rozhodnutí stavebního úřadu tak posuzoval krajský úřad. Ten nejenže zemědělci s odvoláním vyhověl, ale také nalezl v územním rozhodnutí několik nedostatků a pochybení.

Rozhodnutí brodského stavebního úřadu – tím i prodloužení územního rozhodnutí – proto zrušil a vrátil k novému projednání. Teoreticky by tak mohlo dojít k dlouhému zdržení přípravných prací.

Na stažení námitky bylo pozdě

"Proti územnímu rozhodnutí podal odvolání farmář hospodařící na dotčených pozemcích nedaleko Mírovky. Nelíbilo se mu, že stavbou obchvatu přijde o celistvost pozemku, na němž hospodaří, a žádal náhradu," přiblížil vznik problému havlíčkobrodský radní Libor Honzárek.

Jenže v té době bylo na stažení námitky již pozdě, jeho odvolání a prodloužení územního rozhodnutí už posuzoval kraj. A v dokumentu při té příležitosti našel nesrovnalostí mnohem víc.

Zjistil, že například v místní části Termesivy se liší seznam zabraných pozemků od záborů vyznačených v mapách, liší se i v původním územním řízení od nynější přílohy při žádání o prodloužení územního rozhodnutí. A třeba pozemky v Mírovce žádost neřeší vůbec, i když po některých má obchvat vést. Stavební úřad navíc nezajistil vyjádření od všech majitelů pozemků.

"Nejedná se tedy již pouze o prodloužení platnosti územního rozhodnutí, ale i o změnu územního rozhodnutí. Tu však může stavební úřad povolit pouze na základě žádosti žadatele a po provedeném řízení," píše se v dokumentu vyhotoveném na odboru územního plánování Kraje Vysočina.

"Na základě výsledků odvolacího řízení krajský úřad konstatuje, že stavební úřad nepostupoval v řízení v souladu s ustanovením stavebního zákona a správního řádu. Proto nezbylo než rozhodnutí Městského úřadu Havlíčkův Brod zrušit a věc vrátit k novému projednání," uzavírá kraj dokument.

Stavět se mělo v roce 2017

Podle ředitelky jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic, jež výstavbu připravuje a bude jejím investorem, však tato pochybení nejsou nikterak závažná a neměla by mít vliv na délku doby přípravy výstavby.

"Třeba s nesrovnalostmi v seznamu dotčených pozemků se setkáváme poměrně často. Postupnou digitalizací katastrů dochází k upřesnění hranic pozemků, a proto se nynější mapy od původních mohou nepatrně lišit," vysvětluje.

Jak dodala, se stavebním úřadem se ŘSD již domlouvá na nápravě. A ta by podle ní mohla být velice rychlá a bez nutnosti vracet celý proces územního řízení na začátek. "Provedeme pouze faktické změny v administrativě a vše snad bez dlouhého zdržení poběží dál," doufá Tesařová.

Přípravy na stavbu jihovýchodního obchvatu měly letos na jaře pokročit do stadia vypracování geometrického plánu, v příštím roce by se mělo začít s výkupy pozemků.

"Ta nejoptimističtější varianta předpokládá zahájení výstavby obchvatu v roce 2017. Ze zkušeností však odhaduji, že k němu dojde později," vyjádřila se na počátku ledna Marie Tesařová. Po nové silnici měli řidiči jezdit nejdříve v roce 2019.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nehoda dodávky, která narazila do návěsu kamionu na 93,5. kilometru ve směru na...
Řidiči to neubrzdili. Dvě smrtelné nehody na D1 měly stejný scénář

Opět náraz do kamionu, který stál kvůli koloně nebo předchozí nehodě. Na dálnici D1 na Vysočině zemřel tento týden už druhý řidič, který cestou ve směru na...  celý článek

Střet osobního auta a vlaku na Znojemsku má tragické následky. Na místě zemřeli...
Dva dospělí zemřeli po střetu auta s vlakem, dívka bojuje o život

Tragická nehoda zastavila odpoledne provoz na trati v obci Olbramkostel na Znojemsku. Dva dospělí pasažéři z osobního auta, které vjelo před vlak, zemřeli na...  celý článek

Jednatel firmy EFKO-karton Miroslav Kotík drží v pravé ruce karty s filmovou...
Nový Hurvínek v teniskách už se objevuje i ve společenských hrách

Do kin brzy zamíří nový film o Hurvínkovi. Stopy slavné postavičky míří poslední roky také do Nového Veselí na Žďársku. I tam – třeba na kartách – museli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.