Radnice se k jejich žádost postavila rezervovaně. Obnovení přechodu před hospodou U Němců by si podle ní vyžádalo množství stavebních úprav.
"Strašně špatně se tam přechází," říká autorka petice Tereza Stýblová. Z Letné vodí do školky Zahradnického dvě dcery. A od září je stejnou cestou bude posílat do základní školy. I z obav o jejich bezpečnost petici sepsala.
"Na křižovatce před hospodou parkují po obou stranách Havlíčkovy ulice auta. Není tam dobře vidět a zvlášť děti budou muset až do vozovky, aby se rozhlédly. V ulici je docela provoz, lidé tam jezdí z Perknova do města i z města do nemocnice, další vyjíždí ze sídliště," vysvětlila Stýblová. Provoz ještě umocňuje nynější uzavírka Ledečské ulice.
Podle Stýblové by přechod pro chodce nepomohl jen dětem, které touto cestou musí z Letné i z Ledečské do základní školy, ale i množství lidí, kteří tudy chodí k nemocnici.
Policie učinila nález, přechod tam prostě být nemůže
Jiný přechod v horní části ulice není. Jediný je až pod kopcem na světelné křižovatce u obchodního domu Alej. Od něj ale zase nevede až nahoru chodník kvůli parkovišti.
S peticí Stýblová obešla téměř každý dům v lokalitě. Podpis pod žádost připojilo na dvě stovky lidí. "Z Letné skoro všichni, mnoho rodin se přidalo i z Ledečské," říká autorka petice.
Požadavek pak doručila na radnici, ale brzy jí přišla zamítavá odpověď. "Odepsali nám, že tam policie učinila nález a že tam přechod nemůže být. Co je ten nález, nevysvětlili. A nemožnost obnovení přechodu vysvětlují i stavebními důvody," přiblížila Tereza Stýblová.
Podle radního pro oblast dopravy Libora Honzárka ale záležitost rozhodně uzavřená není. Právě kvůli obnově přechodu do deseti dnů svolá jednání s odborem dopravy i policejním dopravním inspektorátem. "Ty budou mít hlavní slovo," tvrdí.
Podle Honzárka město se zřízením přechodu pro chodce v Havlíčkově ulici počítalo. Čekalo však, že se v rohu areálu nemocnice postaví nová krajská knihovna a pak že celou ulici nechá opravit. Jenže na knihovnu se čeká sedm let a nevypadá to, že by se Brod v dohledné době stavby za minimálně čtvrt miliardy dočkal.
"Bojím se, aby to nakonec nedopadlo jako s podchodem v Masarykově ulici. Ten lidé taky chtěli strašně dlouho. A radnice se rozhoupala až poté, co tam auto srazilo a usmrtilo školáka," dodala Tereza Stýblová (o tragické události se dočtete zde).
Přechody nejsou všemocné, nejvíc nehod se odehraje na nich
"Já zas tak obdivný postoj k přechodům pro chodce nemám. Nejvíce nehod s chodci se odehraje právě na nich. Chodci si totiž myslí, že na nich mají absolutní přednost a nejsou opatrní. Jako nedávno tři zraněné školačky v Nádražní ulici," zmínil Honzárek nehodu, jež se stala loni na konci června (více o nehodě čtěte zde).
Nové předpisy říkají, že přechod pro chodce musí být dlouhý nejvýše šest metrů a že musí být osvětlen.
Pokud je delší, musí být v silnici ostrůvek. To by si vyžádalo zhruba 350 tisíc korun a také dočasné omezení provozu. "Ještě víc dráždit řidiče letos už určitě nechceme," poznamenal radní Honzárek.
Přechod pro chodce před hospodou U Němců v Havlíčkově ulici přitom vždy býval - až do doby, než ho v rámci plošné redukce přechodů nechala policie před třemi lety zrušit. Zmizet mělo 35 přechodů po celém městě. Patnáct z nich mohlo zůstat jen s podmínkou, že budou přestavěny podle nových norem.
"U některých přechodů pro chodce byly zjištěny nesrovnalosti s předpisy, jednalo se především o délku přechodu přesahující šest metrů a chybějící bezpečnostní nasvícení přechodu. Do doby, než budou závady odstraněny, nelze obnovit vodorovné dopravní značení a místo stávající přechodu se stane pouze místem pro přecházení," napsali do své zprávy tehdy policisté (více čtěte zde).