Vjezd do havlíčkobrodského sídliště V Rámech, ačkoliv je zde velké parkoviště před budovou městského úřadu, je možný pouze pro dopravní obsluhu. Porušení po letech tolerance a stížnostech obyvatel ve zvýšené míře začala striktně postihovat městská policie. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Obyvatelé si postěžovali a Brod začal po letech pokutovat vjezd do Rámů

  • 6
Na havlíčkobrodské sídliště V Rámech smí vjet pouze dopravní obsluha. Přesto bezplatné parkoviště mezi bytovkami využívají stovky řidičů. To však končí, porušování zákazu vjezdu začala po stížnostech obyvatel striktně postihovat městská policie. Radnice chystá v systému parkování razantní změny.

Až donedávna to bylo jedno z mála míst v centru Havlíčkova Brodu, kde bylo možné nechat zdarma odstavené auto. A na to také doplatilo. Teď už za parkování na sídlišti V Rámech a před budovou městského úřadu hrozí pokuta. V budoucnu bude možná i tato lokalita plně zpoplatněná.

Na vjezdu do ulice V Rámech stojí značka zákaz vjezdu motorových vozidel. Je opatřená dodatkovou tabulkou umožňující vjezd dopravní obsluze. V posledních letech na ni nikdo nebral zřetel.

Obyvatelům bytovek však už pohár trpělivosti přetekl. S množstvím stížností se obrátili na městský úřad a ten zaúkoloval městskou policii. Ta na dopravu na sídlišti dohlíží mnohem důsledněji než v minulosti.

Zákaz porušují také sami zaměstnanci radnice

„Obyvatelé si stěžovali, že je v ulicích mnohem víc aut, než by tam mělo být. Oni sami pak nemají kde své vozy nechávat, i když poctivě za okny vozí asi 15 let staré rozlišovací karty, které jim vjezd do zóny umožňovaly,“ uvedl havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek.

Vjezd pouze pro dopravní obsluhu tu kdysi dobře fungoval. Po přestavbě zdejší školky na budovu městského úřadu však vzniklo větší parkoviště a to se i přes zrezivělou značku se zákazem vjezdu naučili řidiči používat. Před úřadem parkují lidé, kteří míří do centra, ale i mnozí zaměstnanci, mimo jiné i ti pracující v budově města.

„Kdo je dopravní obsluha, zákon jasně vymezuje. Jde o vozidla obyvatel v lokalitě bydlících, auta majitelů firem a provozoven či vozy zásobování, které skutečně zásobování vykonávají. Nikdo jiný vjezd povolen nemá,“ vyjmenoval ředitel městské policie Jan Pavlík.

Úřad vydal více karet, než bylo míst. Lidé si je i kopírovali

Strážníci v posledních týdnech sídliště V Rámech trpělivě obchází. „Lidé byli dlouhé roky zvyklí tam jezdit. Proto napoprvé řidiče pouze upozorňujeme na zákaz. Pokud se ale jejich vůz objevuje v ulici opakovaně, je na místě postih,“ dodává Pavlík.

Jeho podřízení zkontrolují v databázi, které vozy v ulici stojí oprávněně a které jsou tu protiprávně. Jako pomůcka poslouží i již zmíněné rozlišovací karty. I když podle Honzárka už dávno svůj význam pozbyly.

„V minulosti jich bylo vydáno asi třikrát víc, než je parkovacích míst, lidé si je i různě kopírovali. Pro nás už nejsou argumentem,“ konstatoval.

Jak místostarosta doplnil, tento zpřísněný dohled nad sídlištěm V Rámech ještě několik měsíců potrvá. Konkrétně to bude do doby, než se městu podaří nalézt jiné řešení. „Po zpřísnění dohledu stížností ubylo, ale není to systémové řešení. Na tom nyní pracujeme,“ poznamenal.

V Rámech se může platit, obyvatelé si koupí rezidenční karty

Oním systémovým řešením má být úprava v režimu parkovacích ploch v celém centru města. A s největší pravděpodobností bude znamenat i rozšíření zóny placeného stání před městský úřad V Rámech. „Názory na to jsou různé, ale ano, je to jedna z variant,“ prozatím volí místostarosta opatrná slova.

Podle jeho mínění by se úprava režimu měla dotýkat všech placených stání v centru Brodu. „Máme takovou snahu, aby byla parkoviště zpoplatněná spíše symbolicky na krátkou dobu, třeba na půl hodiny. Při delším stání by se poplatek razantně navyšoval. Chceme, aby v centru stály vozy co nejkratší dobu a aby se jich na jednom místě vystřídalo co nejvíc,“ přiblížil.

Pokud by skutečně ke zpoplatnění parkovišť V Rámech došlo, dotklo by se to i zdejších obyvatel a podnikatelů. V tom případě by radnice zavedla rezidenční karty známé třeba z Jihlavy. Byly by určené pouze pro obyvatele sídliště a ti by si je museli na rok koupit za poplatek v řádu nejspíše několika stovek korun.