Uzavřený nájezd na dálniční přivaděč.

Uzavřený nájezd na dálniční přivaděč. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Kolony od Bosche mohou zmizet. Stačí pár razítek a 4,5 milionu korun

  • 20
Doprava v jihlavské průmyslové zóně kolabuje. Hlavním důvodem jsou stávající úřední normy. Ty neumožňují znovuotevření nájezdu na dálniční přivaděč u Pávova. Podniky v této části města ale zároveň odmítají posunout čas střídání směn. Právě odjezd stovek zaměstnanců najednou provoz vždy zastaví.

Ono se řekne, že jen odstraníte značku zákazu vjezdu a odsunete zátaras a starý nájezd i sjezd z dálničního přivaděče v Pávově může fungovat. Jenže toto řešení není tak snadné, že by zcela zbavilo největší jihlavskou průmyslovou zónu dlouhých kolon (o kolabující dopravě v Pávovské ulici jsme psali zde).

Proč je uzavřen starý nájezd

Připojovací pruh u Pávova je dlouhý 85 metrů. Pro návrhovou rychlost 100 km/h je však potřebná délka 255 metrů. Odbočovací pruh měří zhruba 55 metrů a měl by být zhruba trojnásobný. Upravit výjezd je podle odborníků možné zhruba za 4,5 milionu korun. Nutný by byl i výkup pozemků ve vlastnictví fyzických osob.

„Starý sjezd byl historické provizorium. Jeho uzavření bylo podmínkou pro povolení výstavby nové mimoúrovňové křižovatky. Minimální vzdálenost těchto dvou křižovatek, kterou stanoví norma, by pak byla překročena. I při jakýchkoli stavebních úpravách,“ upozornila ředitelka krajské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Marie Tesařová.

Normy jsou jedna věc a selský rozum druhá. Tak zase uvažují zaměstnanci v průmyslové zóně. A pro znovuotevření starého sjezdu by byla za určitých stavebních úprav také policie i radnice.

„Staré připojení na přivaděč v Pávově neodpovídá technickým parametrům. Nejsou tam patřičné odbočovací a připojovací pruhy. Není to úplně v pořádku technicky. Město si však nechalo zpracovat návrh, že by se tam ty pruhy rozšířily. My jsme s tím předběžně souhlasili,“ řekl dopravní inženýr jihlavské policie Jiří Kučera.

Výjimku k používání sjezdu může vydat ministerstvo dopravy

 Další kroky jsou podle Kučery na městě, aby si na výstavbu vyčlenilo řádově miliony korun. „A pak, protože je tam blízkost starého sjezdu s novým přemostěním přes přivaděč, což podle normy nevyhovuje, je na to potřeba vydat výjimku. Tu může poskytnout jen ministerstvo dopravy,“ sdělil Kučera.

„Je s podivem, že dotčeným orgánům státní správy nevadí stametrové kolony na přivaděči od Jihlavy před šestou ráno a stejné nebo i delší kolony po čtrnácté hodině ve směru z průmyslové zóny ke kruhovému objezdu, četné drobné havárie a ohrožení zdraví účastníků provozu,“ diví se jeden z odborových předáků ve firmě Bosch Diesel Ladislav Melichar.

„Přitom by stačilo vyřešit několik diskutovaných metrů navíc při nájezdu na přivaděč, popřípadě upravit příslušnou legislativu. Tady narážíme na legislativní problémy a úředního šimla,“ řekl Melichar.

Odbory ve firmě Bosch v průběhu uplynulých dvou let již několikrát upozorňovaly na neuspokojivou dopravní situaci v průmyslové zóně. Řekl to šéf druhé odborové organizace OS Kovo Roman Bence.

Návrh radnice připravuje. ŘSD ho s ohledem na normy odmítlo

Zaměstnanci z průmyslové zóny jsou podle něj z dosavadního přístupu úřadů znechuceni. Nevyloučil veřejné protesty - v případě, že ani staronové vedení radnice, které vzešlo z říjnových voleb, se současným stavem nic neudělá.

„Vedení Bosche odborům přislíbilo aktivní pomoc při jednání s městem a nejpozději v březnu očekáváme návrh řešení na zlepšení dopravní situace,“ dodal Bence.

Město se snaží připravit projekt tak, aby starý nájezd na přivaděč v Pávově vyhověl normám a mohl být opět otevřen. Navrhlo policii a Ředitelství silnic a dálnic prodloužení odbočovacího a připojovacího pruhu. „Odhadované náklady výstavby by byly asi 4,5 milionu korun, ŘSD však tento návrh s odvoláním na normy zamítlo,“ řekl mluvčí radnice Radek Tulis.

Jednání tím však podle něj neskončila. „Podle našeho názoru by mělo jít respektování norem ruku v ruce s reálným úsudkem a ochotou jednat. Mám za to, že by křižovatka mohla být bez problémů v provozu. Cesty, jak zajistit bezpečný provoz, tu jsou. Například snížení rychlosti nebo prodloužení připojovacího a odbočovacího pruhu by problému výrazně pomohly. Budeme dál jednat,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Jaroslav Vymazal. „Věřím, že všechny strany mají zájem najít řešení ke spokojenosti a bezpečnosti cestujících,“ dodal.

Změnit směny? Pro podniky neřešitelná věc

Z Ředitelství silnic a dálnic a také z radnice zaznívá i jiná možnost, jak problém řešit - posun směn pro část zaměstnanců. To ale podle zástupců firem není s ohledem na provoz a potřeby zákazníků možné.

„V průmyslové zóně působí dva velcí a důležití zaměstnavatelé - firmy Bosch Diesel s přibližně 4 200 zaměstnanci a Automotive Lighting se zhruba 2 000 zaměstnanci. Vede sem jen jeden logistický příjezd, což je z našeho pohledu málo,“ upozornil obchodní ředitel společnosti Bosch Diesel Hermann Butz.

„V tomto bodě potřebujeme podporu města, aby se dopravní situace zlepšila. Naším návrhem vůči městu je opětovné otevření starého sjezdu. Jsme si samozřejmě vědomi stávající legislativní úpravy regulující odstup mezi jednotlivými sjezdy. Proto se v tomto smyslu pokoušíme o dojednání výjimky,“ nastínil Butz.

Zaměstnanci se raději nesprchují, aby stihli včas odjet

 Nejhorší situace nastává po ranní směně. Zaměstnanci mají i své „fígle“, jak se nezablokovat v koloně. „Je vždycky honička. Někdo se po práci ani nesprchuje a chodí rovnou, aby se dostal co nejrychleji z parkoviště,“ řekl David z Telče. Někteří lidé chodí do práce a z práce rovnou v pracovním oblečení. To pak neztrácejí čas ani převlékáním.

Na parkovištích v průmyslové zóně stávají na přelomu ranní a odpolední směny stovky aut. Některé vozy zaměstnanci odstavují i mimo vyhrazená parkoviště. Aby vyjížděli po jiné silnici a získali „náskok“.

Starý exit z přivaděče v Pávově nebyl úsekem častých či vážných nehod. V roce 2013 tam byla podle informací z radnice jedna, která nastala při zařazování auta v místě krátkého připojovacího pruhu.

Podle expertů však nelze v tomto místě riziko dopravní nehody podcenit. „Je nutné hledat opatření, aby v případě trvalého znovuotevření nájezdu a sjezdu na silnici I/38 ve směru do Jihlavy byl nevyhovující stav odbočovacích a připojovacích pruhů napraven,“ píše se mimo jiné v podkladech radnice.

Staronový exit by denně využilo zhruba 1 500 řidičů.