Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Třebíč otevře nový dopravní uzel, propojí silniční a železniční dopravu

  18:37aktualizováno  18:37
Bude to po roce 1886 další významný letopočet v historii třebíčského vlakového nádraží. Tehdy na začátku června před 129 lety tam přijel první vlak. A první červnové pondělí dorazí do stejného místa autobusy na nový terminál, který propojí železniční dopravu s tou silniční.

Na novém třebíčském dopravním terminálu už finišují poslední práce. Nová stavba za téměř 140 milionů korun se připravuje na slavnostní páteční otevření. Autobusy sem začnou zajíždět v pondělí. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Otevření druhého autobusového nádraží v Třebíči, které vyrostlo těsně vedle toho vlakového, bude mít tento pátek slavnostní podobu. Mažoretky budou v den otevřených dveří pochodovat vedle parní lokomotivy i letitého motorového vlaku přezdívaného krokodýl.

Příchozí uvidí vedle historických perel i nejmodernější techniku v podobě nízkopodlažního vlaku či autobusů se zdvihací plošinou. Bude se tím demonstrovat bezbariérovost nového nádraží, jehož silniční část stála 79 milionů korun a ta železniční dalších 60 milionů. Stavělo se s evropskou dotací. Nově vytvořené nástupiště už nějaký čas využívají vlakoví cestující.

V autobusové části je devět nových stanovišť. V pondělí tam začnou zastavovat jak vozy městské dopravy, tak příměstské autobusy, které organizuje hejtmanství. „Zavádění provozu tam bude ve dvou etapách,“ říká Aleš Kratina, vedoucí odboru dopravy na třebíčské radnici.

Ještě se terminál ani neotevřel a už se ozývají kritici

Od pondělí prvního června tam budou zajíždět všechny spoje městské linky číslo 1. O měsíc později v červenci by se k „jedničce“ měly přidat vybrané spoje linek 4, 10 a 13.

Fotogalerie

„To předpokládáme, pokud nám schválí nové jízdní řády zastupitelstvo. Protože to bude mít i finanční dopady,“ dodal Kratina. Podle něj se otevřením terminálu nic nemění pro stávající autobusové nádraží. Budou tam začínat i končit všechny spoje jako dosud.

Nové zastávky u železniční stanice nebudou konečné. Autobusy tam po zastavení budou pokračovat v jízdě dál.

Už se ale ozývají první kritické ohlasy na nový terminál. „Nezapomněli jste náhodou na parkovací místa? Dívala jsem se, že jich bude hodně málo a parkoviště u nemocnice bude ještě nacpanější,“ napsala na Facebook jedna z diskutujících.

Podle Kratiny je vytvořeno nových 113 míst. A dalo se těžko spočítat, kolik míst tam bylo dříve, protože se u nádraží v některých částech parkovalo neorganizovaně či načerno. „To způsobovalo i drobné nehody. Určitě jsme počet míst navýšili,“ doplnil Kratina.

Nové nádraží se starými toaletami. Na jejich opravu je studie

Cestující na terminálu se ale budou muset spoléhat na starší toalety v budově vlakového nádraží. Kdo někdy tyto místnosti navštívil, tak může potvrdit, že jejich stav zrovna není třebíčskou chloubou, která by slušela dopravnímu vstupu do města.

Nyní už ale existuje studie na adaptaci výpravní budovy. Ta počítá s tím, že se její část ubourá a postaví se nové toalety i s dalšími moderními prostorami pro cestující.

Podobné terminály jako Třebíč už má například Chotěboř, Nové Město na Moravě nebo Telč. Kraj jejich vznik podporuje.

„Dostat lidi z individuální dopravy do autobusů a vlaků je jedna z našich priorit. Věřím, že to bude pokračovat,“ uvedl náměstek hejtmana Libor Joukl. Doufá, že se to podaří dokončit například v Jihlavě. Zatím ale není jasné, jak dál bude tyto projekty podporovat penězi Evropská unie.

Z Třebíče do Brna se vlakem jezdilo za desetinu měsíční mzdy

A jaká je historie vlakového nádraží v Třebíči, které se teď propojí s tím autobusovým? Když přijel do třebíčské železniční stanice první vlak, psal se 3. červen 1886. Druhou třídou z Třebíče do Brna se platilo dva zlaté a třináct krejcarů. Z Třebíče do Okříšek 44 krejcarů. Jen pro představu: úředník tehdy bral 25 zlatých měsíčně a zedník 35 zlatých.

Už o patnáct let dříve začaly vlaky jezdit ne přímo do Třebíče, ale do nedaleké Starče, kde vlastně stálo první třebíčské nádraží. Neslo název Stařeč Třebíč. Do železniční dopravy v Třebíči zasáhla v předminulém století silná koňská lobby. Tehdejší vedení města železnici nepřálo.

Od poloviny minulého století třebíčské nádraží chátralo. Až po roce 1990 se začalo postupně zvelebovat. V roce 1995 byla dokončena oprava hlavní nádražní budovy za 4,5 milionu korun. Její stav byl před rekonstrukcí tak špatný, že hrozilo zřícení.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Od 149. kilometru se tvořily dlouhé kolony.
Nehody blokovaly D1 ve zúžení na Vysočině, jeden řidič zemřel

Nehody od rána výrazně komplikovaly provoz v opravované části dálnice D1 na Vysočině. Ráno řešili policisté nehodu šesti osobních aut na 149. kilometru ve...  celý článek

Ilustrační snímek
Hrozilo, že most spadne. Nečekaně tak zavřel hlavní tah u Ždírce

Nepříjemné překvapení si Ředitelství silnic a dálnic nachystalo řidičům, kteří pro své cesty využívají hlavní silniční tepnu číslo 34 u Ždírce nad Doubravou....  celý článek

Josef Stejskal v sedle koně Faiter Royal Bonanza nahání tele při soutěži ve...
Kvůli rodeu kovboj občas přetrpí i odřenou půlku těla

Telata poklidně přecházejí v rohu arény. V tu chvíli vjíždí tři kovbojové na koních a snaží se ze stáda oddělit vybrané kusy. Ve westernovém městečku Šiklův...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.