Vranovská přehrada.

Vranovská přehrada. | foto: vranovsko.cz

Dalešice s opravou hráze končí, Vranov začne. Musí přibýt i přívoz

  • 3
Miliony korun jsou potřeba na opravy Dalešické a Vranovské přehrady. Návštěvníci i podnikatelé musejí počítat s uzavírkami. Ve Vranově nad Dyjí bude rekonstrukce rozsáhlejší a podstatně ovlivní hned dvě letní sezony. Třeba na pláž se lidé dostanou přívozem.

Zatímco na Dalešicích už jsou opravy v plném proudu a potrvají „pouze“ do konce tohoto října, Vranov se chystá na mnohem horší anabázi. Stavbaři začnou 1. října tohoto roku a skončí na jaře 2019. Návštěvníci a podnikatelé, kteří tam přes léto působí, se budou muset obrnit trpělivostí po dvě hlavní sezony.

Parametry přehrad

Vranov (řeka Dyje)

  • v provozu: od roku 1934
  • typ hráze: betonová gravitační
  • výška hráze: 60 metrů
  • délka hráze: 290,5 metru

Dalešice (řeka Jihlava)

  • v provozu: od roku 1976
  • typ hráze: kamenitá sypaná
  • se středním jílovým těsněním
  • výška hráze: 100 metrů
  • délka hráze: 300 metrů

„No, to víte, že se na to lidé dost vyptávají. Má tam být údajně úplná uzavírka jak pro auta, tak i pro pěší, ale přesné podmínky, a zda to tak bude po celou dobu rekonstrukce, to se dozvíme počátkem října na pracovní schůzce se stavební firmou, která má uzavírku zcela ve své kompetenci,“ uvedl vranovský starosta Lubomír Vedra.

Jezero se kvůli rekonstrukci upouštět nebude, a tak se dlouhodobé opravy hráze nedotknou koupání rekreantů na protější Vranovské pláži.

„Chystá se přívoz ze strany od Vranova na pláž. Kdo ho bude financovat, kolik se tam bude platit, to jsou další věci, které se budou teprve domlouvat. Myslím, že se do toho nakonec nějak vloží i kraj. Dneska má ale každý auto, tak předpokládám, že ti, co budou chtít navštívit vranovský zámek, stejně spíš pojedou po své ose než lodí,“ míní Vedra.

Kompletní rekonstrukce koruny hráze má stát 58 milionů

V případě Vranovské přehrady jde o investiční akci Povodí Moravy. Jeho mluvčí Petr Chmelař připomněl, že stavba už vlastně byla zahájena jednou menší akcí. V červnu tohoto roku se překládal telefonní kabel.

To hlavní však teprve přijde a sáhne se opravdu důkladně do vrchní části dvaaosmdesátiletého vodního díla na řece Dyji, které má konstrukci z betonu.

„Stavební úpravy budou spočívat v kompletní rekonstrukci koruny hráze včetně přemostění přelivů, mostních opěr, mostních závěrů i dosavadního zábradlí na obou stranách hráze. Opraveny budou rovněž betonové plochy pod jeřábovou dráhou i osvětlení na koruně hráze. Dojde rovněž k odstranění a zpětnému položení vozovky včetně izolací. Koruna hráze získá nové osvětlovací stožáry a nové zábradlí,“ vypočítal Chmelař.

Předpokládané náklady na opravu se pohybují okolo 58 milionů korun.

Hráz Dalešic si za čtyři desítky let sedla o 40 centimetrů

O polovinu mladší Dalešická přehrada na řece Jihlavě má jinou konstrukci než Vranov. Je sypaná se středním jílovým těsněním po celé své výšce, což je úctyhodných sto metrů.

Jíl za 40 let provozu vodního díla sedl o čtyřicet centimetrů. Na silnici, která vede po hrázi, se to projevilo menšími prosedlinami, v nichž se při deštivém počasí pokaždé vyskytovalo mnoho kaluží.

„Sedání je zcela přirozený jev u takového typu přehrady. Projektanti s tím počítali. My pohyby sledujeme na nivelačních bodech,“ ujistil vedoucí provozu Přečerpávací vodní elektrárny Dalešice Josef Blaha.

Investorem opravy koruny hráze této přehrady je společnost ČEZ. Plánuje vydat šest milionů korun. Finální povrch zaplatí Kraj Vysočina, protože tudy vede krajská silnice.

„Přehrada je jinak ve výborné kondici. Těch šest milionů korun vynaložíme i na speciální kanalizaci. V případě sucha nebude odvádět vodu z vnitřku hráze, ale přirozenou cestou zavlaží právě jílovou těsnicí vrstvu tak, aby nedošlo k nenávratnému poškození,“ uvedl jeden z mluvčích společnosti ČEZ, Jiří Bezděk. Do těchto nových kanálů se bude podle Bezděka lít v době sucha voda z cisteren.

Dále se na koruně hráze vymění elektrické kabely, opravuje se zábradlí z obou stran. „Je to první generálka koruny hráze Dalešické přehrady od její dostavby před 40 lety,“ podotkl Bezděk.

Zatím zde musejí řidiči ještě více než měsíc počítat s úplnou uzavírkou a rekonstruované místo objíždět přes Mohelno.