Podle místních si řidiči kamionů v minulých letech oblíbili trasu přes Brtnici...

Podle místních si řidiči kamionů v minulých letech oblíbili trasu přes Brtnici zejména během letních uzavírek hlavního tahu na Vídeň. Zejména prudké stoupání na kraji města tím utrpělo. Kraj Vysočina ho nyní nechá opravit a na několika místech rozšířit. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Kraj začne s opravou stoupání u Brtnice. Nic to neřeší, namítají místní

  • 4
Nejhorší úsek na hlavním tahu mezi Jihlavou a Třebíčí se nachází v Brtnici. Složitý je průjezd městem, na jeho konci navíc čeká řidiče úzký a prudký kopec. Právě v tomto místě začne kraj silnici opravovat, vozovku i rozšíří. Místní to však pokládají za zbytečné. Mnohem raději by chtěli obchvat.

Kopec nad Brtnicí ve směru na Třebíč není adresou, na které by chtěli bydlet lidé milující klid. V těsné blízkosti chalup tady duní kamiony, chodníky chybí a oba okraje silnice jsou rozdrcené, až od nich při průjezdu aut odletují kousky asfaltu. Svah je přitom tak prudký, že zvláště těžká auta se raději už mezi posledními brtnickými staveními často rozjíždí do osmdesátky, aby kopec vyjela.

Chystané opravy krajských silnic

  • II/150 Okrouhlice - most (začalo loni)
  • II/379 Velká Bíteš - křižovatka se silnicí III/3792 (bude dokončeno v roce 2018)
  • II/347 Humpolec - ul. Čejovská, okružní křižovatka
  • II/405 Brtnice (zpevnění svahu a rozšíření silnice v průtahu městem)
  • II/351 Třebíč - křižovatka se silnicí II/399 (1. část)
  • II/129 Březina - most
  • II/150 Pavlíkov - Leštinka (bude dokončeno v roce 2018)
  • II/406 Telč - na hranice kraje
  • II/392 Kralice nad Oslavou - úsek od křižovatky se silnicí I/23 až po křižovatku se silnicí II/399
  • II/602 Jihlava - most
  • II/602 Jihlava - Dvorce (záměr je připraven jako záložní)

S takovou zátěží stavbaři při poslední velké opravě silnice před dvaceti lety stěží počítali.

Momentálně jde o asi nejhorší úsek trasy mezi Jihlavou a Třebíčí. Silnice je zde zařízlá v prudkém svahu, který se zvolna pohybuje. To v kombinaci s nárůstem těžké dopravy způsobilo, že je vozovka skoro po celé šířce popraskaná. Navrch je cesta i úzká.

Místní lidé se navíc bojí, že se silnice ve svahu sesouvá. „Jsou v ní praskliny. Kdyby se nesesouvala, nedělali by tam už před dvaceti lety stěnu,“ míní Karel Bartoš, jeden z místních obyvatel.

„Silnice je dlouhodobě neopravovaná a popraskaná, což je dáno tím, že nebyla stavěna na současnou zátěž a navíc je v prudkém stoupání. Ten svah se ale nesesouvá. Pouze přirozeně pracuje vlivem gravitace, mrazů a srážek,“ vysvětlil krajský radní pro oblast dopravy Jan Hyliš (ČSSD).

Proto chce hejtmanství cestu rozšířit a svah stabilizovat. Oprava silnice by měla začít v dubnu a hotovo bude ještě letos. Na stavbu už je vydáno územní rozhodnutí, do konce měsíce by mohlo být vydáno také stavební povolení.

„Tento týden budeme otevírat obálky na výběr zhotovitele,“ řekl Hyliš s tím, že cena zakázky je zhruba 35 milionů korun.

Z drátokošové stěny nemají brtničtí radost, kamiony ji zničí

Podle další obyvatelky Brtnice Ludmily Kalčíkové cestu ničí hlavně kamiony, kterých tady výrazně přibylo loni, když byla uzavřená silnice z Jihlavy na Stonařov.

„Teď tady jezdí hodně intenzivně těžká doprava a tahle silnička na to není stavěná. Lepší by bylo, kdyby tudy kamiony vůbec nejezdily, jenže spousta řidičů si trasu oblíbila, protože další úseky mezi Jihlavou a Třebíčí už jsou opravené a i velká nákladní auta tam mohou jet rychle,“ myslí si.

Nyní má silnice v brtnickém kopci kolísající šířku. Ta se nově ustálí na jednotných 7,5 metrech. V části při výjezdu z Brtnice u ní budou vybudovány také chodníky a položeno nové vedení vodovodu a plynovodu.

Silnice se nově více zařízne do svahu, ten bude jištěn proti sesuvu drátokošovou stěnou.

„Z tohoto řešení nejsme úplně nadšení, protože když v zimě na náledí dostane kamion smyk, může koše roztrhat a stěna se bude moci dělat znovu. Je to ale levnější řešení,“ mrzí brtnickou starostku Miroslavu Švaříčkovou.

O obchvatu se mluví půl století, prioritou kraje ale není

Zdejší obyvatelé litují, že kraj nepřikročil raději k vybudování obchvatu Brtnice, o kterém se mluví už skoro půl století.

„Věřím, že by se našlo řešení obchvatu, které by nebylo tolik nákladné a bylo by lepší perspektivou do budoucnosti, než je oprava téhle silnice, která nic neřeší. Jsou to zbytečně investované peníze,“ míní Karel Bartoš.

Stavba obchvatu Brtnice je však stále v nedohlednu, přestože ji nikdo nikdy jasně nevyloučil.

„Podle mého odhadu je to záležitost patnácti let. Na rovinu říkám, že brtnický obchvat není mezi prioritami kraje. Momentálně řešíme další část obchvatu Jihlavy, Velký Beranov, Nové Veselí,“ vyjmenoval priority hejtmanství Hyliš.

Silničáři také na modernizovaném úseku u Brtnice změní zaústění některých polních cest v její horní části a také odbočky k přilehlé chatové kolonii.