Parní lokomotiva KAčenka, která minulý pátek vážně poškodila trať mezi Jihlavou

Parní lokomotiva Kačenka, která minulý pátek vážně poškodila trať mezi Jihlavou a Okříškami. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Oprava poškozené trati finišuje, parní lokomotivu možná dají do šrotu

  • 1
Oprava frekventované trati z Jihlavy do Brna, kterou minulý pátek poškodilo vykolejení historického vlaku, jde do finále. Úsek z obce Brancouze do Okříšek už je v pořádku, pracuje se již jen na úseku mezi Jihlavou a stanicí Luka nad Jihlavou.

"Rychlíky pojedou do neděle sníženou rychlostí, osobní vlaky nahradí autobusy," vysvětlil Pavel Šprdlík z jihlavské Správy železniční dopravní cesty.

Podle posledních informací bylo nakonec na trati potřeba vyměnit 16 tisíc upevňovadel, tisíc svěrek a dva tisíce svěrkových šroubů. Poškozeny byly i panely na železničních přejezdech a také plechy na výhybce v jihlavské stanici.

Škoda se tak bude pohybovat kolem 4,5 milionu korun. První odhady výše škod byly přitom pouze ve statisících korun.

Kačenka stojí v hale depa

Na historické lokomotivě Kačenka z roku 1930 je podle neoficiálních odhadů škoda přes milion korun. Poškození je takového rozsahu, že ani není možné mašinu z Jihlavy bezpečně odvézt.

Parní lokomotiva KAčenka, která minulý pátek vážně poškodila trať mezi Jihlavou
Oprava trati, kterou poškodila vykolejená parní lokomotiva.

Kačenka zatím čeká na rozhodnutí o svém budoucím osudu v jedné z jihlavských hal lokomotivního depa. Podle milovníků parních lokomotiv jí hrozí temná budoucnost v podobě nepojízdného pomníku. Nebo může skončit ve šrotu.

"Co jsem slyšel, je hnutá jedna náprava o pět milimetrů. Okem to nepoznáte, ale jestli to je pravda, tak je to mazec," řekl jeden z jihlavských železničářů, který si nepřál uvést jméno.

Oprava trati, kterou poškodila vykolejená parní lokomotiva.
Oprava trati, kkterou poškodila vykolejená parní lokomotiva.
Oprava trati, kkterou poškodila vykolejená parní lokomotiva.

Informace o vážném stavu parní lokomotivy se začaly jihlavským depem šířit po středeční úřední prohlídce stavu a škod. "Mohu potvrdit informace o poškození dvou náprav. Kačenka nemůže z Jihlavy odjet sama, proto pro ni přijede speciální vagon. O její budoucnosti není rozhodnuto," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Stále více indicií ukazuje na Kačenku jako příčinu nehody. Neoficiální informace mluví o nálezu pružnice u Okříšek, kde měla odpadnout z parní lokomotivy.

"Celá tragédie Kačenky je v tom, že nenaskočila zpátky na koleje na přejezdu před jihlavským nádražím," povzdechl si jihlavský železničář. Přesné informace by měly od železničních inspektorů být k dispozici během příštího měsíce.

Oficiálním majitelem Kačenky je železniční muzeum v Lužné u Rakovníka.

Tisíce šroubů museli železničáři vyměnit ručně

Na cestující směrem na Brno čekají kvůli nehodě už týden autobusy. Rychlíky poškozeným úsekem budou projíždět sníženou rychlostí čtyřicet kilometrů v hodině.

Padesátka dělníků pracovala v prodloužených směnách na zprovoznění trati. "Prověřilo to naše schopnosti krizového řízení. V sobotu a neděli jsme vydrželi s naším materiálem ze zásob, od pondělka materiál na opravy dovážíme," řekl Šprdlíkův náměstek Libor Sobotka.

"Uříznout autogenem poškozený šroub na pražci, vytáhnout starý šroub, nasadit nový a utáhnout. Tohle nejde dělat strojem, musí nastoupit ruční práce," dodal.

Pro milovníky Parního léta na trati Kostelec-Slavonice je dobrou zprávou narychlo sjednaný příjezd náhradní parní lokomotivy Skaličák, která zastoupí po nehodě poškozenou Kačenku. Program akce tak zůstává nezměněn.