Most přes vodní nádrž na silnici mezi Loktem a Ledčí nad Sázavou je v havarijním stavu. Jeho oprava začne na konci června.

Most přes vodní nádrž na silnici mezi Loktem a Ledčí nad Sázavou je v havarijním stavu. Jeho oprava začne na konci června. | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Chybí objížďky i peníze. Přesto oprava mostu přes nádrž Švihov začne

  • 0
Rekonstrukce mostu přes Želivskou přehradu mezi Ledčí nad Sázavou a Loktem začne za necelý měsíc. Středočeský kraj potvrdil termín zahájení prací. Stane se tak 27. června. Od té doby bude jediné přemostění vodní nádrže na pět měsíců zcela uzavřeno pro veškerou dopravu.

Jsou to pro region naprosto zásadní stavby. Vodní nádrž Švihov zásobuje pitnou vodou Prahu, střední Čechy, část jihočeské oblasti i Vysočiny. Silniční most číslo 150-012 je zase jedinou možností, kudy se dá přes nádrž přejet autem na druhý břeh.

Jenže most už několik let nutně potřebuje opravit, ze sedmibodové klasifikační stupnice totiž dosahuje na číslo šest, což je velmi špatný stav. Už nějakou dobu je na něm proto snížená rychlost a nedostanou se tam kamiony.

O dotaci přes sto milionů na opravu mostu zažádala krajská správa a údržba silnic, jež se o most stará. Rekonstrukce začne za necelý měsíc. Mluvčí Středočeského kraje Helena Frintová potvrdila termín zahájení prací. Stane se tak 27. června.

„Předání staveniště k realizaci se předpokládá v polovině měsíce června a uzavření mostu na začátku prázdnin, konkrétně 27. června,“ uvedla Frintová, která zároveň dementovala zprávy některých médií, že opravy už začínají.

Stále nejsou havarijní plány ani přesné objízdné trasy

„Zatím byl pouze vyzván technický dozor investora k zahájení činnosti, ten má pak vyzvat zhotovitele. Brání tomu však administrativní záležitosti, které spolu nyní technický dozor a zhotovitel ladí. Stále nejsou schváleny objízdné trasy ani havarijní plán,“ poznamenala mluvčí.

Shodnout se na obou dosud chybějících dokumentech však není jednoduché. „Na dodavatele tu je požadavek, že se nesmí dostat žádná voda z mostu do nádrže,“ sdělil Stanislav Pohůnek, mostní technik správy a údržby silnic z Benešova.

„Most je přitom dnes tak děravý, že veškerá voda protéká. Ale jakmile z toho bude stavba, nesmí se dolů dostat ani kapka,“ zmínil příklad jedné z věcí, jež protahují dokončení havarijního plánu.

Stanovení oficiálních objízdných tras zase ztěžuje nemožnost vést je po dálnici D1, což by se logicky nabízelo. „Návrh vést je po dálnici D1 ministerstvo dopravy kvůli rekonstrukci úseku mezi Souticemi a Psářemi zamítlo,“ pravila Frintová.

Dokud tyto zákonné náležitosti nebudou vyřešeny, začít se s opravou nemůže.

Rekonstrukce začne i přes dosud nejasné financování

Zcela vyřešené není ani financování stavby. Středočeský kraj má přislíbenou dotaci IROP. Protože ale ve vyplácení evropských peněz došlo ke zdržení, hrozilo, že rekonstrukce mostu se už letos nestihne. Peníze totiž měly přijít až na podzim a to už by na zahájení opravy mostu bylo pozdě.

„Rekonstrukce začne, i když není jasné financování. Středočeský kraj získání dotace z IROP předpokládá,“ ujistila Helena Frintová. Práce, jež se letos uskuteční, by měly stát asi 60 milionů korun.

„Charakter prací vyžaduje úplnou uzavírku a stavbu po dobu pěti měsíců. Až na závěr se bude pokládat asfalt, a to nelze dělat v klimaticky nevhodných podmínkách. V současné chvíli je nejzazší termín pro předání staveniště,“ vysvětlila Frintová.

Jak dodala, jinak by musel být most zavřený přes zimu a práce by se dokončovaly až na jaře, případně by se celá oprava posunula do příštího roku. „Této variantě se však chtěl kraj vyhnout, neboť podle poslední prohlídky mostu se jeho stav opět zhoršil,“ poznamenala mluvčí.

„Dělat za mrazů závěrečné izolace a betonáže říms nejde. Neexistuje technologie, která by to uměla provést kvalitně, a firma sama na to nedá záruku,“ souhlasí Stanislav Pohůnek.

Uzavírka ztíží cestu lidem cestujícím mezi Ledčí a Vlašimí

Více než tři sta metrů dlouhý most přes švihovskou nádrž je strategickou spojnicí jak pro obyvatele z Vlašimska na středočeské straně, tak z Ledečska na Vysočině.

Zejména právě z Ledče nad Sázavou dojíždějí do středních Čech a dále do Prahy stovky lidí denně. Pro ně je most jedinou možností, jak se dostat na druhou stranu, objížďka kolem vodní plochy totiž cestu prodlouží minimálně o 15 kilometrů.

Podle ledečského starosty Zdeňka Tůmy ale opravy automobilistům život nijak neztíží, obtíže přinesou snad jen lidem, kteří odjíždějí za prací buď do Vlašimi, nebo dále do Prahy autobusem z Lokte.

„Pro lidi s autem to není komplikace, pojedou na Zruč nad Sázavou a vyjedou na D1. Komplikace je tam teď jiná, protože vjedou do zúžení na 57. kilometru. Ale co do vzdálenosti je to stejné,“ komentoval situaci Tůma.

V příštím roce bude následovat druhá etapa, jejíž součástí bude v první řadě obnova pilířů. Ta by však neměla silniční dopravu omezit. Tato etapa se momentálně teprve připravuje, dosud nebyl vybrán dodavatel.

,