Most přes vodní nádrž na silnici mezi Loktem a Ledčí nad Sázavou je v havarijním stavu.

Most přes vodní nádrž na silnici mezi Loktem a Ledčí nad Sázavou je v havarijním stavu. | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Kvůli opravě mostu u Lokte budou auta objíždět celou Želivskou přehradu

  • 2
Stovkám lidí z Ledečska se příští rok zkomplikuje dojíždění za prací do středních Čech. Až na osm měsíců se kvůli opravě zcela uzavře jediný most přes Želivskou přehradu u Lokte. Ten je ve velmi špatném stavu, už měsíce je na něm omezena rychlost i nosnost. Jiný most přes nádrž Švihov neexistuje.

O rekonstrukci silničního mostu na silnici druhé třídy číslo 150 se mluví už dlouho. Kvůli jeho špatnému stavu na něm musela být omezena rychlost a nosnost. Nemohou přes něj kamiony a těžké nákladní vozy.

„Most přes vodní nádrž je ve velmi špatném stavebním stavu, který odpovídá klasifikačnímu stupni VI,“ uvedla mluvčí Středočeského kraje, kterému most patří, Nicole Mertinová.

Most přes vodní nádrž Švihov, či jinak také Želivské přehrady, se nachází těsně za hranicemi Kraje Vysočina, hraniční cedule stojí jen zhruba kilometr od něho. Životně důležitý je ale zejména pro Ledečsko. Přes něj se lidé dostávají k dálnici D1 a dále na Prahu, mnoho obyvatel regionu dojíždí za prací do okolí středočeských Čechtic a Vlašimi.

Oprava už měla být hotova. Stačilo odvolání a celá se posunula

Dojíždění se jim nyní výrazně zkomplikuje. Středočeský kraj připravuje kompletní rekonstrukci mostu za 67 milionů korun. Její počátek je naplánován na jarní měsíce příštího roku, trvat by měla až osm měsíců.

Podle původních plánů měl být dnes již most opraven. Odvolání jedné z neúspěšných firem ve výběrovém řízení však zahájení hodně zdrželo a zahajovat opravu před zimou nemělo smysl.

„Zahájení opravy je z technologických důvodů přesunuto na jarní měsíce roku 2016. Důvody jsou zejména technologické s přihlédnutím na klimatické podmínky,“ pravila Mertinová.

Konkrétně pak zmínila třeba výměnu mostního svršku včetně izolace, která se nedá dělat v chladném a deštivém počasí. Není ani možné tyto práce na zimní období přerušit.

Rekonstrukce si vyžádá kompletní uzavírku silnice. „Náročnost oprav nedovolí spustit provoz přes tento most ani kyvadlově jedním pruhem,“ upozornila středočeská mluvčí. Pro stovky lidí dojíždějící z Ledečska za prací do středních Čech to přinese velké komplikace.

Most využívají hlavně lidé z Vysočiny, jejich kraj ale nepřispěje

„Problémy budou mít zejména lidé dojíždějící do Čechtic a okolí nebo do kralovické firmy Grammer. Trpět budou i ti, kteří byli zvyklí jet autem do Lokte a odsud autobusem do Prahy,“ zmínil ledečský starosta Zdeněk Tůma.

Při cestě k dálnici budou muset lidé objet celou Želivskou přehradu z východu až do Koberovic, jednodušší bude cesta na Prahu, kam budou muset okolo Zruče nad Sázavou a přes Soutice.

Podle mluvčí Mertinové nyní Středočeský kraj hledá možnosti a zdroje financování oprav. Vzhledem k tomu, že most je přístupovou cestou zejména pro obyvatele a firmy z Vysočiny, nabízí se otázka, zda Kraj Vysočina alespoň symbolicky na rekonstrukci nepřispěje.

To však mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová rázně odmítla. „Obecně platí, že kraj se primárně stará o svůj vlastní majetek a opravuje své vlastní silnice,“ vzkázala.

„Nedovedu si představit, že bychom žádali okolní a jiné kraje o příspěvek na opravy silnice číslo 602, protože po ní jezdí i řidiči s jinými registračními značkami, když je dálnice D1 v opravě,“ dodala.