Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hlavní tah na Vídeň zpomalila řada oprav. Nebyly nutné, namítají místní

  10:54aktualizováno  10:54
Stát zahájil velkou opravu silnice mezi Jihlavou a Želetavou. Nachází se na důležité mezinárodní tepně z Vysočiny na Vídeň, kudy k moři míří tisíce dovolenkářů. Letos si však postojí v kolonách na několika semaforech. Místní tvrdí, že tak velká oprava silnice nebyla po pouhých 16 letech potřeba.

Po šestnácti letech je to tady znovu! Jenže tentokrát úplně jinak.

V minulém týdnu začal stát s generální opravou mezinárodní silnice z Vysočiny na Vídeň - v úseku mezi Jihlavou a Stonařovem. Následovat bude brzy úsek mezi Hladovem a Želetavou.

Letošní rekonstrukce je ovšem zcela jinak organizovaná než v roce 2000. Tehdy silnici od Jihlavy až ke kasárenské křižovatce úplně uzavřeli. Objížďka vedla mimo jiné přes Třešť či Telč.

Rekonstrukce tenkrát stála 600 milionů korun, přičemž stát opravil 63 kilometrů silnice mezi Jihlavou a Znojmem včetně jedenácti mostů.

Letošní opravy budou stát 175 milionů mezi Jihlavou a Stonařovem a dalších 87 milionů mezi Hladovem a Želetavou. Tentokrát se silnice opravuje za omezeného provozu. Žádné úplné uzavírky a objížďky jako před šestnácti lety.

A jen mezi Jihlavou a Stonařovem se nacházejí hned tři místa, kde řidiči čekají u semaforů v delších intervalech. V koloně se tam postávalo i v sobotu odpoledne, kdy nebývá tak velký provoz. A řidiči se podivovali, proč dělníci o víkendu na tak důležitém úseku nepracovali.

Rekonstrukce byla potřeba, to si nevymýšlíme, brání se ŘSD

„Cesta do Jihlavy nám teď trvá o půl hodiny déle než normálně. A to ještě nezačaly dovolené, kdy se po této silnici jezdí k moři. Navíc ta vozovka zatím nevypadala tak špatně, aby to museli takhle mohutně opravovat. Ještě ke všemu nemůžeme jezdit ani na Třešť, tam se taky opravuje,“ povzdychla si jedna z obyvatelek Stonařova.

Podle ředitelky vysočinské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařové byla rekonstrukce rozhodně potřeba. „Veškeré opravy provádíme zásadně po předchozím diagnostickém průzkumu. To si v žádném případě nevymýšlíme,“ uvedla.

Fotogalerie

A třeba o uplynulém víkendu se vyhodnocovaly různé zkoušky, které mají dát rekonstrukci optimální podobu.

„Probíhaly prohlídky toho odfrézovaného povrchu. Laboratoř vyhodnotila zprávu dneska ráno. Já si nechávám posílat týdenní harmonogramy práce. Každý den bychom měli vědět, co se tam odehrává,“ doplnila Marie Tesařová.

Objížďky se podle ní nedělaly, protože je není kudy vést. Hejtmanství se brání tomu, aby se velký provoz ze státních silnic přesouval na krajské cesty nižších tříd. Takže se to děje neoficiálně, což už druhým rokem dobře vědí třeba v Brtnici. Loni tam řidiči mířili kvůli opravám přímo ve Stonařově, letos mají nový důvod.

„Zvýšil se tady provoz, přestože to nebylo nahlášeno jako objízdná trasa. I kamiony jezdí přes náš historický most na náměstí, to není moc dobré,“ uvedla Miroslava Švaříčková, starostka města.

Kdo Brtnici dobře zná, mostu na náměstí se vyhne a jede zkratkou vedle sokolského hřiště a zámeckého parku.

„Po novém obchvatu směrem od nás k Jihlavě se dobře jede, tak to řidiči využívají. Doufejme, že to zvládneme,“ dodala starostka.

Další šoféři objíždějí opravovaný úsek přes Třešť, ale tam jsou horší silnice.

Dělníci v pátek zmizí a objeví se až v pondělí, kritizují místní

Ani starostka Vílance Lenka Maršánová si není úplně jistá, jestli bylo po šestnácti letech potřeba silnici první třídy tak zásadně opravovat. „Některé úseky nebyly až tak špatné, ale nejsem přes to odborník. Musíme mít trpělivost. Až se to opraví, tak si zajezdíme lépe,“ řekla.

Řidiči, kteří mají zkušenosti z Rakouska a Německa, kritizují styl oprav u Stonařova.

„Měli by na to vlítnout a rychle to udělat ještě před dovolenými. A ne že to v pátek zapíchnou, zmizí a do pondělí je nikdo nevidí. Na Západě dělají na tak důležitých silnicích v noci i za každého počasí. Tady někdy nejsou vidět ani ve dne, když je pěkně. Už jsme to samé zažili loni ve Stonařově, až jsme museli udělat zle. Vedení obce by je mělo popohnat,“ uvedl jeden ze stonařovských podnikatelů, který si nepřál uvést své jméno.

Stavbaři si úsek z Jihlavy do Stonařova rozdělili na pět úseků. Teď opravují ty liché: první, třetí a pátý. Až bude hotovo, pustí se do druhého a čtvrtého.

K tomu přibudou další rekonstruované úseky mezi Hladovem a Želetavou, kde se zatím jezdí normálně. „Tam se trochu zdrželo výběrové řízení, smlouvu jsem podepisovala minulý týden,“ sdělila Marie Tesařová.

Do podzimního konce stavební sezony by měl být podle ní hotov i tento úsek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Kraj Vysočina

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Nehoda dodávky, která narazila do návěsu kamionu na 93,5. kilometru ve směru na...
Řidiči to neubrzdili. Dvě smrtelné nehody na D1 měly stejný scénář

Opět náraz do kamionu, který stál kvůli koloně nebo předchozí nehodě. Na dálnici D1 na Vysočině zemřel tento týden už druhý řidič, který cestou ve směru na...  celý článek

Takto bylo nutné přepravit v letošní zimě stator na servisní prohlídku z...
Pátý blok Dukovan ovlivní i obchvaty měst. Obří komponenty musí projet

Stát sepisuje seznam silnic, které bude nutné vybudovat kvůli dostavbě jaderné elektrárny v Dukovanech. Figuruje na něm i obchvat Třebíče, pro místní zatím jen...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.