Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při modernizaci D1 dohlíží na opravu dvoupatrového mostu památkáři

  18:21aktualizováno  18:21
Součástí modernizace dálnice D1 je i přestavba unikátního dvoupatrového mostu nad Želivkou. Jeho počátky jsou spojované se stavbou takzvané Hitlerovy dálnice. V prvním patře vede silnice třetí třídy, dálnice je nad ní. Most je památkou a přitahuje už desítky let návštěvníky z daleka.

Ojedinělý most u Vojslavic na Pelhřimovsku je od letošního jara součástí obří modernizace dálnice mezi Hořicemi a Koberovicemi, která potrvá až do podzimu příštího roku a bude stát 842 milionů.

„Kompletní modernizace se týká i tohoto mostu. A protože je památkou, dohlížejí na vše i památkáři,“ potvrdil Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Most na 77. kilometru dálnice stojí nad údolím řeky Želivky zatopeném přehradou. Spodní část byla již součástí starších plánů výstavby z třicátých let.

Původní, 138 metrů dlouhý most přes údolí se začal budovat v roce 1939. Byl už téměř dokončen. Poslední mostní pole se však nevybetonovalo. A komunistická vláda po válce už o stavbu nestála.

V šedesátých letech již Hitlerův most přestal vyhovovat

Když se po dlouhé pauze v šedesátých letech inženýři vrátili k plánům vybudovat autostrádu, nevyhovovala již válečná stavba potřebám dálničního provozu. A to kvůli přílišnému sklonu terénu.

Fotogalerie

Existovala tenkrát i jiná možnost, jak vše vyřešit. Aby byly splněny parametry, k mostu by musela být svedena široká cesta hlubokými zářezy na obou stranách údolí. Jenže to by bylo moc drahé.

Jediným řešením se tedy pro architekty stala výstavba nového přemostění, které je ve výsledku výrazně vyšší.

Ovšem přesto ještě řešili otázku, co si počít se starým mostem. Ten by se kvůli novému musel nákladně zbourat. A postavit nový most vedle starého nepřipadalo v úvahu, protože by musel být dvojnásobně delší. Navíc na úzkém ostrohu nezbývalo pro dva mosty místo.

Ve spodním patře je slyšet téměř neustávající dunění

Vyřešili to vcelku elegantně. Přistavěli na něm po roce 1975 nový most.

Když se stavbaři před více než 40 lety na místo vrátili, nově dobetonovali pilíře ke starému mostu. Na ně položili ocelovou konstrukci. Pro toto řešení se rozhodli rovněž z úsporných důvodů. Mohli totiž využít kupříkladu základy a celou spodní konstrukci.

Po starém „spodním“ mostě se dnes jezdí jen mezi Vojslavicemi a Hořicemi. Je využíván sice obousměrně, ale pouze z poloviny své plochy. Povrch dálnice je o dvanáct metrů výše a denně po něm proudí desítky tisíc aut mezi Prahou a Brnem.

Z prvního patra se nabízí pohodlný a pěkný výhled na vodní plochu a okolní přírodu. Je tam ale slyšet silné a téměř neustávající dunění z horního dálničního patra. A to kvůli ocelové konstrukci.

Auta totiž přejíždějí i místa vyrovnávající roztahování a smršťování obří konstrukce.

Silnice třetí třídy je suchá celý rok a nevyžaduje zimní údržbu

V prvním „zastřešeném“ patře se nalézá i pietní místo připomínající mladé lidi, kteří v uplynulých letech zahynuli při nehodách na dálnici v blízkosti tohoto mostu, či přímo na něm.

Technická zvláštnost je důležitá pro obyvatele Vojslavic. Několik z nich tudy jezdí do zaměstnání v Hořicích.

Starosta Michal Kubát ví, že most láká turisty. Zajíždějí tam třeba i celé skupiny motocyklistů a kochají se výhledem do okolí.

Celý most sice patří státu, jen o silnici třetí třídy se na něm stará Kraj Vysočina. Respektive zdejší správa silnic. V zimě tam mají silničáři usnadněnou práci tím, že se na vozovku nedostává díky hornímu patru skoro žádný sníh. Podle Kubáta je povrch suchý skoro celý rok. „Nezažil jsem, že by byl někdy extra zachumelený,“ uvedl.

V obci zavřené mezi dálnicí a přehradou se nové domy nestaví

Obec Vojslavice má ale složitou polohu. „Jsme tady zavření. Z jedné strany máme Želivku a z druhé dálnici. Provoz z ní je tady slyšet hodně. A zvlášť teď, když to opravují. Chtěli bychom tady postavit protihlukovou stěnu. Napsali nám, že s její stavbou nepočítají z finančních důvodů. My ale o ni chceme dále bojovat,“ potvrdil Kubát.

Ve Vojslavicích žije necelá stovka lidí, z toho jsou dvě třetiny penzisté. Nové domy se tam moc nestaví. Za prvé není kde a za druhé by tam novostavba těžko splňovala hlukové limity.

A pokud by se chtěl některý turista vydat z mostu ještě do obce, moc by toho neviděl.

„Jediné, co tady funguje, je kostel. Pan farář sem jezdí dvakrát týdně. Máme krásnou faru, která je ale na spadnutí, protože s památkáři to je věčný boj,“ uzavřel starosta.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nehoda dodávky, která narazila do návěsu kamionu na 93,5. kilometru ve směru na...
Řidiči to neubrzdili. Dvě smrtelné nehody na D1 měly stejný scénář

Opět náraz do kamionu, který stál kvůli koloně nebo předchozí nehodě. Na dálnici D1 na Vysočině zemřel tento týden už druhý řidič, který cestou ve směru na...  celý článek

Josef Stejskal v sedle koně Faiter Royal Bonanza nahání tele při soutěži ve...
Kvůli rodeu kovboj občas přetrpí i odřenou půlku těla

Telata poklidně přecházejí v rohu arény. V tu chvíli vjíždí tři kovbojové na koních a snaží se ze stáda oddělit vybrané kusy. Ve westernovém městečku Šiklův...  celý článek

Slavnosti tří kápí se konají v Třebíči pravidelně ve druhé půlce srpna....
Ohňostroj i historický průvod během slavností Tří kápí rozzáří Třebíč

Slavnosti Tří kápí, hojně navštěvovaná třebíčská letní akce, od pátku do neděle oživí město. Program zpestří koně, rytíři či muzika. Organizátoři opět...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.