Vlakové nádraží v Třebíči

Vlakové nádraží v Třebíči | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Omšelé a nemoderní nádraží chce Třebíč přestavět za evropské miliony

  • 6
Vlakové nádraží v Třebíči nenabízí cestujícím kromě omšelé a nemoderní nádražní budovy téměř venkovského střihu jiný servis. Navíc k němu nezajíždějí linkové autobusy ani městská doprava a není pořádně kde zaparkovat auto. Tento problém by mohla již brzy vyřešit přestavba celého nádraží

Úředníci z odboru dopravy třebíčské radnice teď finišují s přípravou všech potřebných podkladů a razítek, aby mohli na podzim žádat o dotaci na přestavbu celého prostoru před nádražím. Od nájezdu pod viaduktem po parkoviště u nemocnice by tak vznikl moderní dopravní terminál.

Vlakové nádraží v Třebíči

Stavební akce zapadne i do koncepce, kterou minulý týden prezentovalo ministerstvo dopravy. To ve svých prioritách zmiňuje obsluhu významných českých aglomerací příměstskou železnicí. Do základního plánu modernizace je zahrnuta i trať Brno - Třebíč.

Když třebíčská radnice uspěje s žádostí o dotaci, projde okolí tamního nádraží obrovskou proměnou už do poloviny roku 2014. Zatím však bez výrazné rekonstrukce samotné nádražní budovy, která patří Českým drahám.

"K případné realizaci společné odbavovací budovy pro všechny dopravce - tak, jak je v projektu města - mohu říci pouze to, že je objekt nádraží v dobrém stavu a neplánujeme žádné investice. Ve věci budoucího terminálu jsme ale samozřejmě otevření případným jednáním," sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Některé budovy ustoupí cestám a parkovišti

I tak návrh na dopravní terminál přináší výrazné změny celého prostoru. Zmizí budovy z cihelného hrázděného zdiva vedle dosavadního nákladového prostoru, ustoupí komunikacím a parkovištím.

Projekt počítá s tím, že správce kolejiště, Správa železniční dopravní cesty, v další etapě vybuduje nové potřebné budovy pro své zázemí naproti, na druhé straně kolejí. Podle jejího mluvčího Pavla Hally to bude nejdřív po roce 2015.

Vznikne obrovský volný pás pozemků podél trati až k parkovišti u nemocnice. Dojde také k napojení na Bráfovu ulici, kde vznikne nový tvar křižovatky. Celý pás bude vyasfaltovaný a rozetnutý malým kruhovým objezdem. Vejít by se tam mohlo až padesát parkovacích míst pro osobní auta a asi deset stání pro autobusy.

V minulosti se objevily obavy obyvatel domů v souběžné Eliščině ulici, aby se projekt dopravního terminálu nedotkl jejich majetků. "To v žádném případě. Mohu garantovat, že se lidé nemusejí bát jakéhokoliv bourání a podobně, to je zcela vyloučeno," upozornil třebíčský místostarosta Pavel Pacal.

Zajíždění autobusových linek až k vlakům

Velkou novinkou může být zmíněné zajíždění autobusů k vlakům. "Chceme, aby ten prostor byl vstřícný k cestujícím podobně, jako je například v Náměšti. Lidé tam z vlaků pohodlně přestupují na autobusy, mají dostatek informací," zmínil vedoucí odboru dopravy třebíčské radnice Aleš Kratina.

"Jedna z vizí - upozorňuji, že velmi předběžných - je myšlenka časem sem přestěhovat autobusové nádraží z Komenského náměstí. Ale to je hudba budoucnosti. Prostor na ně by tady podle všeho byl," dodal.

Třebíč už má vyjednané náležitosti týkající se převodů pozemků od Českých drah s Správy železniční dopravní cesty, obě drážní instituce byly vstřícné. Náklady města jsou v současnosti vyčísleny na 52,4 milionu korun.