Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpoplatněte cyklostezky jako dálnice, navrhuje jejich odpůrce

  18:43aktualizováno  18:43
Zpoplatněte jihlavské cyklostezky jako dálnice nebo trolejbusy. Vždyť na kolech jezdí zadarmo poměrně bohatí lidé. S tímto návrhem přišel odpůrce rozšiřování tras pro bicykly Leo Švančara. Na radnici je téma cyklostezek citlivé. Nová „cyklodálnice“ povede k firmě Bosch, další se postaví u řeky.

Kritik současné podoby cyklostezek v Jihlavě Leo Švančara zapózoval s kolem jen na přání MF DNES. Předtím na něm naposledy seděl ještě v dobách socialismu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Ty doby, kdy lidé jezdili do práce na kole, kdy se ten peloton s bandaskami na řídítkách šinul nocí, jsou dávno pryč. I tak mluví náměstek primátora Vratislav Výborný (ČSSD) v souvislosti s rozvojem jihlavské cyklodopravy.

Je přesvědčen, že pro Jihlavu není cyklistika dominantní dopravou, jen rekreační a sportovní. „Nejsme Pardubice na rovině,“ říká.

Podle něj už ve městě přestává masivní nasazování investic do tohoto druhu dopravy. „Ten akcent už bych směřoval někam jinam,“ zdůrazňuje.

S tímto postojem souhlasí Leo Švančara, kritik současné podoby cyklostezek v Jihlavě. Mimochodem tito dva muži spolu kdysi byli v ODS, pak se ale jejich cesty rozdělily. Výborný dokonce tvrdil, že Švančara byl jedním z důvodů, proč před lety předčasně složil post primátora.

„Cyklistika je neomalený sport, s vnoučaty musíme uhýbat“

V pohledu na bicykly dnes mají podobný názor: že se to s nimi v Jihlavě trochu „přepísklo“.

„Když jdeme na procházku s vnoučaty, tak jen uhýbáme cyklistům. Je to neomalený sport. Dělají ho lidé, kteří si tím ventilují nějaký problém. Nedávno nás jeden překvapil na chodníku tím, že nám poděkoval za uhnutí. Byl ovšem na první pohled jiný, neměl ty cyklistické hadry a přilbu. Ti většinou neděkují,“ vypozoroval Švančara.

Nelíbí se mu také, že někde na sebe cyklostezky nenavazují. Navíc jejich podobu považuje až za luxusní ve srovnání s tím, jak vypadají některé chodníky s pohyblivými dlaždicemi. „Navíc některé cyklostezky končí v lebedě u garáží,“ podotkl.

Kdysi v ODS vznikla i hádka kvůli červeným „cyklonátěrům“ na silnicích, které jeden člen - profesí natěrač - považoval za předražené.

„Říkal, že on by to uměl za ty peníze i pozlatit. Nejen proto by měly být na cyklostezkách turnikety, kde by se platilo. Kontrolovat by to mohli namátkově strážníci, jako to dělají revizoři v MHD. Vždyť se to dělá taky z veřejných peněz. Cyklisté by milerádi zaplatili,“ míní ve svém návrhu Švančara.

Na kole jel on sám naposledy za socialismu na vojně. A dodnes vzpomíná, jak mu jeden „osožák“ (člen ostrahy železnic za socialismu - pozn. red.) v dětství vyšrouboval ventilky z kola a zahodil je do křoví. To proto, že jezdil po chodníku v parku u nádraží.

Náměstka hejtmana Švančara považuje za cykloteroristu

Za největšího propagátora cyklostezek je v Jihlavě považován náměstek primátora Jaroslav Vymazal (ODS). Švančara byl kdysi v ODS u toho, když se dostal do čela radnice. Dnes exkolegu s nadsázkou označuje za „cykloteroristu“.

Podle Vymazala je další rozvoj cyklostezek nevratný, protože s ním počítají všechny zásadní a schválené strategie města. Švančarův postoj ke kolům nesdílí. „Zabývám se konstruktivními podněty,“ uvedl.

V příštím roce podle něj vyroste nový kus cyklostezky u studánky Na Skalce. Chystá se i pokračování podél řeky Jihlavy od pumpy OMV až k Dělnické ulici. V rámci toho vznikne lávka na soutoku s Jihlávkou. Trasa bude dál pokračovat až k nové lávce v Heleníně. Tím bude celé město pohodlně průjezdné kolem řeky.

A hlavně se připravuje nová cyklostezka k firmě Bosch do Pávova. „Řada jeho zaměstnanců si to přeje. Je to reálné ještě v tomto volebním období,“ doplnil Vymazal.

Novou trasu plánují dovést až do Třeště

Též se plánuje cyklostezka spojující Jihlavu s Třeští a dalšími okolními obcemi. Na kole by se mělo pohodlně jezdit i kolem Zaječího skoku. Starostové z blízkých obcí o to mají zájem.

„Vím, že pan kolega Výborný je odpůrce kola jako takového. Ale ukázalo se, že když se lidem vytvoří podmínky, tak je přijmou a sednou na kola. Je to celosvětový trend,“ dodal náměstek Vymazal.

Jeho kolegovi Výbornému už ale dalo několik obyvatel města najevo, že mají cyklostezek plné zuby.

„Jsou i jiné priority v tuto chvíli, na které musíme dát peníze. Je třeba podpořit stavbu obchvatu, nemůžeme v tom nechat kraj samotný. A řada komunikací je ve špatném stavu, třeba Telečská,“ upozornil Výborný. Uznává ale, že kde jsou stezky připravené i s možnými dotacemi, je škoda je nedodělat.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalý ředitel jihlavské zoologické zahrady Vladislav Jiroušek je uznávaným...
Jsem rád, že jsem se s Klausem nesetkal, říká uznávaný zoolog Jiroušek

Jeho jméno je spojeno s Jihlavou, zejména její zoologickou zahradou. Budoval ji takřka od základů a téměř 40 let byl jejím ředitelem. Přesto po většinu roku...  celý článek

Josef Kott
Dozvídám se to od Babiše, říká o změnách lídrů šéf ANO na Vysočině

Ministr financí a poslanec Ivan Pilný odstoupil z osobních důvodů z čela kandidátky hnutí ANO na Vysočině. Nahradí ho zřejmě šéf poslanců hnutí Jaroslav...  celý článek

Městská hromadná doprava ve Žďáře nad Sázavou.
Žďárská MHD se promění na začátku prázdnin. Lidé od zámku si stěžují

Žďár nad Sázavou čekají největší změny v MHD za posledních dvacet let. Zbývá už jen pár dní, aby se lidé připravili na to, že místo šesti linek, které ovšem s...  celý článek

Jak si snížit IQ tričkem
Jak si snížit IQ tričkem

Primitivní vtip, trapná anglická hesla, stereotyp a zoufalstvím vyždímaně designové dílny. Aneb pekelnosti českých e-shopů.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.