Mimořádně žáky neučili profesoři gymnázia, ale studenti Vysoké školy chemicko-technologické v Praze. Chtějí ukázat, že chemie není nudná, není nebezpečná a že tato věda má velké uplatnění v praxi a stojí za to ji studovat.
"Vyučovací hodinu jsme rozdělili do tří tematických částí: Vůně a smrad, Světlo a tma, Teplo a chlad," vyjmenoval chemik Jiří Vrána. Pokusy předváděl ve spolupráci s kolegou Markem Lančem.
Fernet? Ne, byl to zázvor
Výsledkem úvodního experimentu ("blikající reakce") byla kapalina, která měnila vzhled – z bezbarvé na modrou barvu a zpět. Co bylo ve zkumavkách? Jodičnan draselný, síran manganistý, kyselina malonová a peroxid vodíku.
Během hodiny mohli studenti třeba i hádat, jak voní vybrané chemikálie. Malinová nebo vanilková esence byla rozpoznatelná, se zázvorem měli ovšem gymnazisté problém. "Že by to byl Fernet?" tipovala jedna skupina studentů v učebně chemie.
Chemici pak přešli k tématu hoření a hašení. Nejprve ukázali, jak hoří vata, pingpongový míček nebo střelná bavlna. Pak vyrobili vlastnoručně "hasicí přístroj".
Maturovat z chemie bude 45 studentů
"O pěnu se může postarat jodid draselný smíchaný s jarem. Tato sloučenina vám ale k uhašení ohně na špejli nepřispěje. Naopak zabírá, když se smíchá voda, jar a suchý led," řekl Jiří Vrána.
Mnozí studenti pak ke konci hodiny s překvapením zírali na to, jak lze i gumovou hadičku přimět k tomu, aby z ní odlétávali střepy. Tentýž osud pak měl i jeden z karafiátů.
Gymnázium má vlastní laboratoř s kapacitou pro 16 osob. Studenti tam chodí, takže nějakou praxi také během čtyřletého či osmiletého studia získají.
"Zájem o chemii podle mého soudu roste. Z 180 studentů jich bude v příštím roce 45 maturovat z chemie, což je pěkný počet. Z biologie bude maturovat asi 60 hochů a děvčat," řekla profesorka Lenka Fasorová. Absolventi pak míří studovat medicínu nebo chemii.