Most Vysočina je nejvyšší mostem na D1, překlenuje Velké Meziříčí.

Most Vysočina je nejvyšší mostem na D1, překlenuje Velké Meziříčí. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Hejtmanství chce vypnout mýtné brány na D1. Kvůli objízdné trase

  • 1
Oprava 1,3 kilometru průtahu ve Velkém Meziříčí letos vytvoří velký dopravní "špunt". Od jara až do června se navíc má budovat kruhový objezd u nového hypermarketu. A očekávají se i komplikace. Hejtmanství chce proto vypnout mýtné brány a objízdnou trasu vést po dálnici.

Letos se bude opravovat průtah ve Velkém Meziříčí a také stavět nový kruhový objezd kvůli výstavbě Kauflandu. Ulice Sokolovská a Karlov budou předběžně od května do listopadu uzavřené. Práce budou rozděleny na etapy, odstartují od výjezdu z města a budou se přesouvat dolů k centru. Potrvají do listopadu.

Městem přitom proudí denně tisíce aut, včetně kamionů. Bylo by logické vést objížďku po dálnici D1. Má to však háček.

"Ze zákona musíme šoférům nabídnout nezpoplatněnou objízdnou trasu. A to dálnice není. Jednáme se státními úředníky, zda by nebylo možné vypnout mýtné brány mezi exity 141 a 146," uvedl krajský náměstek pro dopravu Libor Joukl.

"Podle mých informací je snaha kraje vyjednat, aby se mezi exity 141 a 146, kterými se sjíždí z D1 do Velkého Meziříčí, vypnuly mýtné brány a nebylo nutné v tomto krátkém úseku mít dálniční známku," naznačil i starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid. Podle jeho slov bude důležité udržet na dálnici hlavně náklaďáky. Oficiální objížďka by tam byla ideální.

Cesty okolo Meziříčí zvládnou podle Joukla maximálně auta do 3,5 tuny. Ta větší by teoreticky musela jezdit přes Třebíč nebo Křižanov. Což jsou neúměrně dlouhé trasy. "Řidiči kamionů to podle našich zkušeností nebudou respektovat a vrhnou se na malé místní silnice," obává se Joukl.

"Neumím si představit, že bychom hlavně těžkou dopravu odkláněli jinudy než po dálnici. Samozřejmě to neplatí pro pomalá vozidla," upozornil starosta.

Oprava dálnice ukázala možnosti

Ministerstvo dopravy se zatím nevyjádřilo. Podle starosty Necida se loni ukázalo, že v místě opravované dálnice je režim 2+2 pruhy dostačující. I při snížené rychlosti tam průjezdnost vozidel nevázla.

"Bude potřeba velká součinnost všech, včetně policie. Především tehdy, když se stane na D1 u Meziříčí havárie v době, kdy se bude zároveň opravovat průtah dole ve městě," dodal Necid.

Kdo sjede zavčas a místu se velkým obloukem vyhne, bude na tom nejlíp.

Na D1 letos zároveň pokračuje oprava úseku číslo 21 Lhotka - Velká Bíteš. Ředitelství silnic a dálnic ČR už vydalo zprávu, že pokud to počasí dovolí, dělníci začnou v březnu s přípravnými pracemi. Kdy vypuknou naplno, neupřesnilo. Loni zde panovaly spory státu se stavebními firmami kvůli podloží. Stavba tak nabrala zpoždění.

A současně už je vydané stavební povolení na úsek číslo 18 z Měřína do Velkého Meziříčí-západ, ale chybí termín stavby.