"Expertní komise znovu navrhla projekt přepracovat s cílem ušetřit na nákladech," uvedl radní pro rozvoj města Libor Honzárek. Pokud by k tomu skutečně došlo, jednalo by se už o třetí úpravu projektu. A podle Honzárka i jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic by požadovaný výsledek stejně nezaručila.
"Uvažuje se například o ponechaní užších napojeních na obchvat a jejich ne tak rozsáhlé úpravě. K velkému zlevnění stavby by ale ani tím už nedošlo," je skeptický Honzárek.
Snížit cenu stavby už příliš nejde, tvrdí město
Obchvat byl původně naplánován za zhruba dvě a půl miliardy. Přepracováním projektu, kde by byl užší koridor i třeba strmější stoupání a klesání, se podařilo snížit jeho cenu přibližně o 300 milionů. Další snížení ceny by se podle Honzárka pohybovalo jen v řádu jednotek milionů.
Požadavek, který ministerstvo dopravy na jihlavské Ředitelství silnic a dálnic a na město vzneslo, označil za jalový. "Budeme po ministerstvu požadovat konkrétní stanovisko, kde a kolik chce ušetřit," zdůraznil.
Podle opozičního brodského zastupitele Jiřího Čáslavského by mělo město tento projekt zcela opustit a nedělat si roky plané naděje. Jak poznamenal, srovnávat ho se sousední Chrudimí, kde radnice rovněž usiluje o obchvat, nelze. "Tam doprava proudí přes centrum. V Brodě máme komfortní čtyřproudou silnici městem," řekl.
Jedinou chybou je, že tento tah vede velkým sídlištěm. "Ale nedělejme si iluze, že by po stavbě obchvatu doprava z Masarykovy ulice zcela zmizela, že by tam začaly běhat srnky a rostly stromy. Obchvat by odvedl jen třetinu provozu," je přesvědčen.