Stát má plány na budování vysokorychlostní trati už několik let, ovšem nyní aktualizoval původní údaje a přes Vysočinu natáhl novou linku, jež do roku 2030 spojí Prahu s Brnem. Trasa se více blíží dálnici D1. Jenže na Jihlavsku a Pelhřimovsku vyvolala poprask.
"Osm obcí, které leží přímo na trase nové varianty, jsme se spojili. V každé zvlášť sepisujeme a podepisujeme protestní petici. Tu na konci roku pošleme na krajský úřad i ministerstvo dopravy," přiblížil starosta Vyskytné nad Jihlavou Petr Böhm.
Do protestní akce se zapojily obce mezi Jihlavou a Humpolcem těsně před Vánocemi. Nelíbí se jim nové vedení trasy. To v některých případech vede přímo přes vesnici a půlí ji na dvě části. Jindy zase protíná chráněná území, velké rybníky či mokřady, ale třeba i rekreační oblasti.
Kudy má trať véstTrasa vysokorychlostní trati se momentálně posuzuje ve dvou variantách – V7 a H4. Více pravděpodobná je momentálně druhá z nich. Obě trasy vedou z Prahy přes Benešov a jižně obkružují Vlašim. Pak se ale dělí. Zatímco trasa V7 se stáčí severněji, v Lokti překonává dálnici, překlene Želivskou přehradou a tunelem pod hřebenem Melechova se dostane ke Světlé nad Sázavou a dále na Havlíčkův Brod, trasa H4 zůstává na jižní straně D1. Přes Čechtice a Želiv se dostává jižně od Humpolce, odkud míří dvěma oblouky do Jihlavy. Tu by měla obkroužit ze severu. S trasou V7 se potká u Velkého Beranova, kam se stáčí plánovaná trať z Havlíčkova Brodu. Trasa V7 z Prahy do Brna měří zhruba 215 kilometrů, trasa H4 je pět kilometrů kratší. Tuto vzdálenost by nové moderní vlaky mohly urazit za necelou hodinu. |
"Moc nevěřím, že naše petice něco zmůže a celý projekt zastaví. Pokud se tak nestane, přál bych si alespoň, aby nám pomohla k vyšším kompenzacím," vysvětlil Böhm.
Trasa železničního koridoru, kterým by vlaky mohly jezdit až třísetkilometrovou rychlostí, se plánuje už poněkolikáté. První verze kopírovala spíše nynější železniční trať z Kolína přes Havlíčkův Brod dále na Brno a počítá se s ní v územních plánech.
Když kopírovat dálnici, tak úplně, přejí si obce
Vznikly pak další dvě varianty, které se dělí u Vlašimi. Jedna vede severněji na Havlíčkův Brod, druhá přes Pelhřimov na Jihlavu. A právě ta se nyní zdá jako pravděpodobnější.
Podle požadavků státu i kraje lépe kopíruje trasu dálnice. "Když už chtěli trasu podél dálnice, měli jí kopírovat přesně a mnohem pečlivěji," namítá Petr Böhm.
"Úplného souběhu s dálnicí se nepodařilo dosáhnout, protože trať je trasována i kolem Benešova. Nadto bylo snahou uzpůsobit trasování také poptávce ze strany měst Pelhřimov, Humpolec a Vlašim, kde by měly v budoucnu vzniknout přestupní terminály," vysvětlila při první prezentaci záměru mluvčí ministerstva dopravy Andrea Volaříková.
"V případě této nové trasy koridoru dojde v bezprostředním blízkosti Vyskytné a jejích místních částí Hlávkov a Jiřín ke zničení cenných lokalit lesů a luk a dojde k zásadní degradaci hodnotné krajiny, tradičního klidného venkovského bydlení a rekreačního potenciálu území," brání se Petr Böhm.
Nová železnice rozpůlí vesnici na dvě části
"Trať omezí i rozvoj naší místní části Jiřín, u které je vedena trať téměř pod okny a ochranný koridor zasahuje celou tuto obec, v současnosti známá varianta dokonce tuto obec dělí na dvě části," dodal starosta Vyskytné.
Podle vysočinského krajského náměstka pro oblast dopravy Libora Joukla někudy trať vést musí. A zatím její vedení není definitivní. "Bude se dále zpřesňovat," konstatoval už dříve. Jak dodal, kraj po konzultacích s obcemi poslal požadavky na ministerstvo dopravy a to je vesměs akceptovalo a do návrhu začlenilo.
I tak ale chápe, že některé obce se mohou cítit více dotčené. "Budu dělat všechno proto, aby se trasa po dohodě s obcemi mohla posunut. A pokud by nějaká obec byla tratí omezená, měla by dostat kompenzaci," doplnil Libor Joukl.
V samotné Vyskytné by chtěli organizátoři petice nasbírat alespoň 150 podpisů. To se povedlo už v nedalekém Velkém Rybníku. "Bohužel, všichni lidé se nám nepodepíší. Někteří tvrdí, že z toho, co bude za patnáct let, je zatím hlava nebolí," poznamenal Petr Böhm.
Své postoje si obce, kraj i ministerstvo dopravy vymění na další schůzce věnované trase vysokorychlostní trati. Ta se má uskutečnit v lednu. Starosta Vyskytné doufá, že informace, které na ní získá, budou k jeho vsi vstřícnější.