Silnice, která bude odbočkou ze zamýšleného velkého obchvatu několika obcí, povede mezi Krahulovem a Petrovicemi a dále pod Novou Vsí směrem do průmyslové zóny.

Silnice, která bude odbočkou ze zamýšleného velkého obchvatu několika obcí, povede mezi Krahulovem a Petrovicemi a dále pod Novou Vsí směrem do průmyslové zóny. | foto: Jaroslav Paclík, MF DNES

Tahanice skončily, obce na Třebíčsku se konečně dohodly na podobě trasy

  • 4
Obce na Třebíčsku se po dlouhých tahanicích konečně dohodly na trase, kudy povede spojka do klíčové průmyslové zóny v Nové Vsi. Jedinou obcí, jež zatím váhá s jasným souhlasem, jsou Petrovice. K navržené verzi se zatím nevyjádřil ani investor celé stavby, Kraj Vysočina.

Ta silnice je klíčová zejména pro velké firmy, jako jsou Mann+Hummel a Huhtamaki, které mají své závody v průmyslové zóně v Nové Vsi na Třebíčsku. I proto jejich manažeři dlouhé týdny s napětím sledovali tahanice okolních obcí o to, kudy silnice povede.

Teď, téměř na poslední chvíli, se konečně představitelé vesnic dohodli na konečné trase. Byť se skřípěním zubů.

Silnice, která bude odbočkou ze zamýšleného velkého obchvatu několika obcí, povede mezi Krahulovem a Petrovicemi a dále pod Novou Vsí směrem do průmyslové zóny. Spokojení jsou šéfové podniků, obce i radní z Třebíče, odkud do fabrik u Okříšek jezdí stovky lidí za prací.

S trasou lze souhlasit. Ale...

Pouze zástupci Petrovic všeobecné nadšení nesdílejí. Na podpis společné úmluvy o vedení trasy nepřijeli, poslali pouze písemné vyjádření, ve kterém si evidentně nechávají otevřená zadní vrátka k dalšímu vyjednávání, pokud se například objeví námitky ekologických organizací. Zmiňují, že s novou trasou „lze souhlasit“. A vzápětí dodávají, že toto stanovisko je velkým ústupkem a vstřícným krokem směrem k rozvoji fabrik.

„Samotné umístění a výstavba trasy silnice není pro naši obec a občany žádným přínosem z hlediska ekonomického, životního prostředí a jiných hodnot. Naopak realizace obou staveb (odbočky i obchvatu - pozn. red.) zhorší dopravní obslužnost Petrovic a může nastat situace, kdy údržba některých stávajících komunikací bude přenesena z krajské organizace na obec,“ stojí si Petrovičtí ve vyjádření za svým.

Podepsaní jsou starosta Zdeněk Jeřábek, místostarosta Petr Padrnos a zastupitel Jan Kuthan, který při veřejném projednávání loni na podzim patřil k nejhlasitějším oponentům projektu.

Šalamounsky působí formulace, že obec je ochotná stvrdit i podpisem starosty, že nebude bránit přípravě výstavby a následné realizaci staveb silnic podle posledního návrhu tras. Ovšem pouze pokud „budou naplněny dohody s krajským úřadem Kraje Vysočina a příprava a vše bude probíhat v souladu s platnými zákonnými normami České republiky“.

Byť návrhy tras Petrovice pokaždé míjejí o stovky metrů, místní mají obavu například z toho, že zaniknou zdroje spodní vody v krajině, protože obrovské přesuny hlíny a působení stavebních strojů je nenávratně zničí.

Zemědělci ve vsi se vzbouřili

„Finální návrh trasy je o něco delší než ten první, jenž byl sice nejideálnější, ale Petrovice vůči němu razantně vystoupily. Proto nám nezbylo nic jiného než najít jiné řešení,“ uvedl starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý.

Podle něj je nakonec varianta, již zástupci většiny obcí stvrdili podpisem, vstřícnější pro lidi, kteří do průmyslové zóny dojíždějí z Třebíče. „K firmám z obchvatu odbočí o něco dřív.“

Ryšavý pouze doufá, že prodloužení trasy neohrozí projekt po ekonomické stránce a půjde na něj čerpat peníze z dotací. Bez nich se stavba za stovky milionů korun neobejde. Jako nejrozumnější kompromis v současné situaci, kdy se mu vzbouřili zemědělci ve vsi, vidí navrženou variantu taky starosta Nové Vsi Leoš Durda.

„Řešili jsme to s projektantem dlouho a ze všech stran. I když vím, že někteří zemědělci u nás úplně nadšení nejsou ani teď. Každopádně dobré je, že se silnice vyhne lokalitě, kterou máme jako rezervu pro plánovanou výstavbu bydlení,“ doplnil Durda.

Termíny hoří

Na podrobné prostudování nejčerstvějšího návrhu trasy se chystá hejtmanův náměstek pro dopravu Libor Joukl.

„Byl jsem na služební cestě v Číně, kam jsem odlétal v době podpisu dohody obcí a firem. V Číně, jak známo, není úplně za všech okolností funkční internet. Takže jsem to zatím pořádně neviděl. Teprve po konzultaci s odborníky budu schopen říct, zda do této varianty kraj jako investor vůbec půjde. Uděláme ale, co půjde, aby projekt běžel dál,“ řekl.

Jenže stavbě už pomalu hoří termíny. Alokované peníze nezůstanou v dotačních zdrojích věčně. Podle nejideálnějšího scénáře by se mělo začít stavět příští rok. To je však docela odvážná představa, obzvlášť pokud se vezme v úvahu fakt, že se ještě nezačalo ani s výkupy pozemků, na nichž ztroskotaly jiné a větší dopravní stavby v Česku.

Na druhé straně firmy upozorňují, že jejich mateřské podniky v zahraničí všechno bedlivě sledují. A můžou zásadní investice do rozvoje přesunout jinam. Třeba do Polska, jak zaznělo konkrétně z novoveské firmy Mann+Hummel.

Průmyslová zóna na Okříšsku poskytuje přes dva tisíce pracovních míst. Pracuje v ní velké procento místních lidí. Včetně těch z Petrovic.