První brněnské strojírny ve Velké Bíteši. Vyrábějí se zde součásti motorů pro...

První brněnské strojírny ve Velké Bíteši. Vyrábějí se zde součásti motorů pro menší letadla a vrtulníky z celého světa. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Američané budou lákat odborníky na letecké motory, ti chybí i v Bíteši

  • 24
Česká vláda dojednává, za jakých podmínek postaví u Prahy svou pobočku americká společnost GE. Ročně má vyrábět 500 leteckých motorů a bude potřebovat specialisty. Vedení stejně zaměřené firmy PBS Velká Bíteš říká, že práce pro GE může nalákat tuzemské vysoce kvalifikované odborníky.

Snad každá rodina v Bíteši má někoho zaměstnaného v místní fabrice číslo jedna, v První brněnské strojírně (PBS), která se zabývá výrobou a vývojem leteckých motorů.

Dobře fungující podnik, jeden z těch špičkových na Vysočině, dává práci skoro osmi stovkám lidí. I v úzce specializovaných oborech.

A tak tu docela bedlivě sledují „tanečky“ kolem možného příchodu nové konkurence, americké společnosti GE Aviation, do Česka.

Pokud se Američané dohodnou s českou vládou, zprovozní po roce 2020 u Prahy filiálku na výrobu a vývoj turbovrtulových motorů pro malá a středně velká letadla a drony.

Americká firma bude zkušené odborníky přeplácet

„Firma GE není náš přímý konkurent. Letecké motory, které vyrábí, jsou ve vyšší výkonové kategorii. Český letecký trh pracovních sil je ale malý, všichni se vzájemně znají. GE bude získávat mimo jiné vysoce kvalifikované odborníky ze současných leteckých podniků u nás, a tím dojde k oslabení tradičních českých leteckých firem především v oblasti know-how,“ zdůraznil ředitel PBS Velká Bíteš Milan Macholán.

Americká firma se bude nesporně snažit místní zkušené lidi přeplácet. Přitom už teď je jich málo. Aktuálně v Bíteši poptávají konstruktéry i technology. České školství jich neprodukuje dostatek.

Zároveň ovšem Milan Macholán připustil, že pro tuzemské firmy z letecké branže vzniká možnost zapojit se do dodavatelského řetězce GE.

Teď se jednotliví ministři dohadují, za jakých podmínek GE do Česka vstoupí. Na podporu téměř desetimiliardové investice americká žádá firma od vlády až třímiliardovou státní podporu. Ministři se nemohou shodnout na tom, zda a za jakých podmínek balík dotací a půjček poskytnout. Jan Mládek, ministr průmyslu a obchodu za ČSSD, do jehož resortu pobídková agenda patří, miliardové dotace na novou leteckou motorárnu podporuje. Šéf státní kasy Andrej Babiš (ANO) je ale proti.

Už dříve uzavřené česko-americké memorandum o spolupráci s továrnou GE v Česku počítá. Závod o kapacitě až 500 motorů ročně by měl zaměstnat minimálně 500 lidí.

Ať mají všichni stejné podmínky, nabádá ekonom

Jan Vejmělek, hlavní ekonom Komerční banky, uvedl, že je na jednu stranu pro ekonomiku žádoucí přivádět do Česka investory, kteří přinesou „přidanou hodnotu“. Jde i o provázanost s vysokými školami, vývoj a výzkum. Na druhou stranu ale potvrdil obavy, které zmiňují rovněž strojaři z Velké Bíteše.

„Nezaměstnanost je v Česku nejnižší v celé Evropské unii, je tlak na vyšší výplaty. Omezený počet úzce specializovaných odborníků, kteří pracují ve vývoji leteckých motorů, určitě způsobí jejich odliv z jiných českých firem k americké společnosti,“ řekl Vejmělek.

Situace na trhu práce je tak napjatá, že vede k růstu mezd. „Každá takováto akce na popud vlády povede k tomu, že bude trh posilovat. Samozřejmě je vhodné do toho zapojit vysoké školy. A mít širší záběr. Ale je to běh na dlouhou trať, přitom specialisté budou potřeba hned,“ podotkl.

K třímiliardové státní podpoře, kterou GE žádá, uvedl, že z ekonomického pohledu je samozřejmě lepší, pokud se vytvářejí příznivé podmínky pro všechny stejně. Nikoli selektivně pro jednoho.

,