Městská autobusová doprava v Třebíči.

Městská autobusová doprava v Třebíči. | foto: Hana Jakubcová, MF DNES

S údajně předraženou zakázkou na městskou dopravu bojují týmy právníků

  • 1
V Třebíči se rýsuje souboj dvou renomovaných advokátních kanceláří. Týkat se bude městské hromadné dopravy. Půlmiliardová zakázka budí velké emoce. V soutěži zvítězila jediná přihlášená firma, která navíc nabídla mnohem vyšší cenu, než byla ta odhadovaná.

Největší spory mezi třebíčskými politiky jsou nyní kvůli téměř půlmiliardové zakázce na provozování městské autobusové dopravy (MAD).

Srovnání měst

Třebíč (37 tis. obyvatel)

  • Budoucí celkové náklady dopravce na 1 km: 64,34 Kč
  • Úhrada města: okolo 40 Kč (po odečtení jízdného a podílu dalších subjektů)
  • Ve špičce bude jezdit: 23 autobusů
  • Ročně má dopravce najet 883 tisíc km

Přerov (44 tis. obyvatel)

  • Celkové náklady dopravce na 1 km: 42 Kč
  • Úhrada města (po odečtení jízdného, které dopravci zůstane): 25 Kč
  • Ve špičce jezdí 17 autobusů, 3 jsou záložní
  • Ročně najede: 752 tis. tarifních km a 6% servisních km (800 tis. km celkem)

Zdroj: jednotlivá města

Hádky se vedly i na posledním jednání zastupitelstva. Navíc za vydatné asistence argumentů dvou advokátů. Tím prvním je Tomáš Kruták z pražské kanceláře Kruták & Partners, jenž zastupuje město. Zakázku na MAD mu i administroval.

Druhým je Oldřich Kozumplík z pražsko-brněnské advokátní kanceláře Kroupa-Helán. Jeho si do boje povolal Spolek transparentní dopravy.

Spolek napadl nejen výslednou cenu, ale také podmínky tendru. Jsou podle něj diskriminační.

Tři týdny před podpisem smlouvy spolek na město apeloval, aby za těchto okolností kontrakt s dopravcem nepodepisovalo. „Za ty miliony, které bude Třebíč tratit, se dá opravit kus sídliště,“ uvedla počátkem října ředitelka spolku Eva Hovorková.

Lidovecký starosta Pavel Janata ale nakonec smlouvu podepsal. Učinil tak předminulý týden.

Za zakázky za 280 milionů je zakázka za 465 milionů korun

Město předpokládalo, že provoz MAD vysoutěží za částku okolo 280 milionů korun. Ve finále je ale tato suma výrazně vyšší: 465 milionů korun. A uspěl jediný přihlášený účastník, dosavadní dopravce TRADO-MAD, dceřinná společnost jihlavského koncernu ICOM transport.

Do věci už se na popud spolku vložil antimonopolní úřad i státní zastupitelství. Nejméně jedno trestní oznámení má v rukou třebíčská kriminálka. Kdo je podal, není jasné. Každopádně tak učinil až po vyhlášení výsledků tendru koncem září.

Podle nových podmínek budou autobusy městské dopravy v Třebíči jezdit od 1. ledna 2017.

Kritikům vadí, že město nechalo vše na poslední chvíli. Start provozu pouhé tři měsíce od vyhlášení výsledků tendru, to je podle nich diskriminační.

Během soutěže se nikdo proti podmínkám tendru neohradil

V průběhu soutěže se ale proti těmto podmínkám neohradil nikdo. Několik dopravních firem mělo sice upřesňující dotazy, nakonec pro ně tendr spjatý i s jistotou příjmu na osm let zůstal nezajímavý.

Agendu MAD má v Třebíči v kompetenci místostarosta a nyní také nový hejtmanův náměstek Pavel Pacal. „Nepochybili jsme, vše je v souladu se zákonem. Právě proto jsme si najali advokáta Krutáka, který je zárukou, že vše proběhlo, jak má,“ řekl k sporu o dopravě na čtvrtečním zasedání třebíčského zastupitelstva.

Tomáš Kruták se na webu chlubí mimo jiné tím, že v roce 2005 pracoval jako jeden z právních poradců pro ministerstvo dopravy při zadávacím řízení na výběr provozovatele systému elektronického mýta. Také je autorem publikací o veřejných zakázkách.

„Zákon říká, že každý, kdo se cítí poškozen, komu podmínky připadají diskriminační a má zájem o zakázku, ať se v určitých lhůtách ozve. Tady se nic takového nestalo. Za patnáct let, co to dělám, jsem se nesetkal s tím, aby se někdo v takto velkém tendru cítil diskriminován, měl o něj zájem a neozval se,“ ohradil se Kruták v diskusi na zastupitelstvu.

Divil se tak výpadům spolku až po uveřejnění výsledků soutěže.

Hádka mezi Barákem a Pacalem, lži versus „nesmyslné kecy“

Opoziční třebíčský zastupitel Jaromír Barák prohlásil, že zadávací podmínky zakázky dostal k nahlédnutí až těsně před jejím vyhlášením. A musel se toho dožadovat. Starosta Janata i místostarosta Pacal ho upozornili, že už do materiálu nelze zasahovat.

Pavel Pacal Barákovi odpověděl, že lže, protože vše dostal o týdny dříve a znal obsah. Na to Barák Pacalovi odvětil, aby si odpustil „nesmyslné kecy“.

Místostarosta Pacal při obhajobě své práce i práce úředníků z odboru dopravy zmínil, že navštívili několik měst a sbírali podněty, jak se tam jezdí v MHD. I to pomáhalo při vytváření zadávacích podmínek tendru. „Byli jsme v Jihlavě, Velkém Meziříčí, Znojmě, Jindřichově Hradci či v Přerově,“ vyjmenoval.

Jaromír Barák upozornil, že nevidí v materiálu pro zastupitele právě porovnání se všemi těmito městy.

Za Spolek transparentní dopravy přišel argumentovat i nezávislý analytik a ekonom Luděk Bárta. Ve svém oboru veřejné dopravy v minulosti spolupracoval s kraji.

Firma vysoutěžila zakázku za cenu blízkou tomu, za co už jezdí

Podle jeho názoru město směřuje do situace, kdy staronový dopravce bude inkasovat nepřiměřený zisk. Odcitoval k tomu číslo příslušného zákona, podle něhož to definoval a spočítal.

„Je potřeba teď s chladnou hlavou a bez emocí jednat. Výsledek veřejné zakázky uvést na pravou míru. Tlačit na firmu, aby snížila nabídnutou cenu. Aby byla ztráta pro občany Třebíče co nejmenší,“ uvedl pro MF DNES Bárta.

Advokát Oldřich Kozumplík zpochybnil zákonnost předpokládané hodnoty zakázky, tedy sumu 280 milionů.

„Vysoutěženo je 465 milionů. Předpokládaná hodnota zakázky by v souladu se zákonem měla být stanovena podle obdobného plnění. Podle mých informací dopravní firma, která nyní provozuje MAD a vyhrála, vysoutěžila sumu blízkou tomu, za co provozuje teď,“ uvedl právník.

Podle něj takové nastavení sumy vedlo ke zkreslení hospodářské soutěže, odradilo to potenciální dodavatele.