Rodina

Rodina | foto: Profimedia.cz

O Rodinné pasy není na Vysočině zájem. Projekt má zachránit časopis

  • 0
Jen osm tisíc rodin si zatím na Vysočině koupilo takzvané Rodinné pasy, které nabízí nejrůznější slevy na výlety či sport. Kraj přitom na projekt získal devítimilionovou dotaci z EU, kterou hladce vyčerpá jen v případě, že bude uživatelů více. Kraj chce proto vydávat nový časopis Vysočinka.

Nábor nových uživatelů projektu je podmínkou pro hladké čerpání devítimilionové dotace, kterou k milionu z hejtmanství na projekt Rodinných pasů přispěla EU. Ta má pokrýt devadesát procent nákladů Rodinných pasů.

"Do 30. června 2012 budou do projektu zapojeny minimálně čtyři tisíce nových rodin," oznámila vedoucí krajského odboru sociálních věcí Věra Švarcová.

Rodiny pak díky svému pasu mohou čerpat nejrůznější slevy při výletech, návštěvách restaurací nebo třeba při sportovních aktivitách. Možností je spousta. Jen na Vysočině je do projektu zapojeno 376 poskytovatelů služeb a síť s čerpáním výhod obsahuje více než 12 tisíc možností. Pas umožňuje lidem získat nejrůznější slevy také na Slovensku a v Dolním Rakousku. (Více o rodinných pasech čtěte zde).

Jsou pasy efektivní? Někteří pochybují

Podle bývalého hejtmana a nynějšího opozičního krajského zastupitele Miloše Vystrčila by ale někdo měl spočítat návratnost projektu. "Vždy

rodinné pasy

Využívat výhody Rodinných pasů je možné už od listopadu roku 2006, kdy nápad převzalo hejtmanství od Jihomoravského kraje. Uživatelé mají slevy v osmi krajích i na Slovensku a v Dolním Rakousku.

Více informací na www.rodinnepasy.cz

jsem vyžadoval, aby se spočítal přínos jednotlivým rodinám v poměru k tomu, co stojí jejich administrace, za kterou musí být někdo placen," řekl Vystrčil.

To ale podle úředníků na hejtmanství není dost dobře možné. "Statistika není předmětem projektu, jedná se o aktivní nástroj prorodinné politiky s cílem propojení systému Rodinných pasů mezi krajem Vysočina a Dolním Rakouskem," vysvětlila Švarcová.

"Je otázka, když to řeknu zjednodušeně, zda by tedy nebylo lepší tyto peníze vzít a rodinám je přerozdělit," zauvažoval Vystrčil.

I on ale věří, že projekt se stane efektivnějším, jakmile naroste počet rodin do projektu zapojených. Za poslední půlrok přibylo podle mluvčí krajského úřadu Jitky Svatošové téměř osm stovek nových uživatelů Rodinných pasů.

Projekt má zachránit časopis Vysočinka

Z tučného desetimilionového balíku peněz určených na projekt spolkne více než půl milionu korun, přesněji 641 tisíc, vydávání nového časopisu s názvem Vysočinka.

Pololetník vyjde za tuto sumu dohromady čtyřikrát v celkovém nákladu 44 tisíc výtisků. Výroba jednoho výtisku přijde na necelých 15 korun. Vyvstává otázka, zda v době elektronických médií a komunikací jsou zrovna peníze za tištěný časopis účelně vynaložené.

"To, že žijeme v době internetu, nemá s projektem nic společného. Časopis je vhodnou formou přístupu k rodinám v kraji Vysočina," vysvětlil krajský radní pro oblast sociálních věcí Petr Krčál.

Časopisy jsou zbytečné, míní bývalý hejtman

Právě o smysluplnosti časopisu ale exhejtman Vystrčil pochybuje nejvíce. "Nejsem si vůbec jistý, jestli tento typ propagace Rodinných pasů je ten nejvhodnější, časopisy jsou zbytečné. Jenže problém je v tom, že jejich vydávání není samostatný projekt, ale je to součástí projektu Rodinné pasy," podotkl Vystrčil, který jinak projekt jako takový schvaluje.

"Takto byl projekt Rodinných pasů podán s žádostí o dotaci i s určitými propagačními kroky a takto jej schválili krajští zastupitelé," připomněl Krčál.

Paradoxem je, že ve stejné době jako první číslo pololetníku Vysočinka vychází za peníze z desetimilionového balíku i slevový katalog – s top akcemi pro držitele Rodinných pasů u zapojených poskytovatelů.

A vychází i další katalog s ostatními slevami. Tiskoviny se s časopisem Vysočinka ale svým obsahem prý dublovat nebudou.

Časopis bude ve schránkách i v obchodech

"Plnobarevné vydání časopisu Vysočinka nabízí rozhovory, tipy na výlety u nás i v partnerském regionu Dolní Rakousko, recepty na vánoční cukroví nebo popisy zajímavého balení dárků," nastínila obsah nového pololetníku mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová.

Do výběrového řízení na vydávání časopisu se přihlásily dvě firmy, zvítězila třebíčská reklamní společnost Yashica.

Časopis Vysočinka se tento měsíc objevil nejen v poštovních schránkách uživatelů pasů, ale zdarma by měl být k mání i ve vybraných obchodních centrech či třeba krajských nemocnicích a informačních centrech na Vysočině.

kde ušetřit s rodinnými pasy

Hasičské muzeum Přibyslav - druhá vstupenka zdarma

Babysitting Jihlava – slevy až 15 % na hlídání dětí u vás doma

Věž sv. Ducha v Telči – děti do 15 let v doprovodu rodičů vstup zdarma

Penzion Hory, Proseč pod Křemešníkem – snídaně pro děti zdarma

Plavecký bazén v Pelhřimově – 20 % sleva na vstupné

Oční optika B. Krejčí Třebíč – měření zraku zdarma

Lyžařská škola Karasín u Bystřice nad Pernšt. – 15 minut výuky navíc při obsazení min. 2 dětí