Silnice mezi Jihlavou a Třebíčí se přestavuje postupně už několik let. Pokud vše půjde dobře, za rok by se měly dočkat zahájení stavby přeložky a zoufale očekávaného nového napojení průmyslové zóny i Okříšky.

Silnice mezi Jihlavou a Třebíčí se přestavuje postupně už několik let. Pokud vše půjde dobře, za rok by se měly dočkat zahájení stavby přeložky a zoufale očekávaného nového napojení průmyslové zóny i Okříšky. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Most, přeložka, odbočka. Klid lidem přinese jedna z nejdražších staveb

  • 1
Rušná doprava a stará zapáchající kanalizace. Nádražní ulice v Okříškách není podle jejích obyvatel dobrým místem k životu a žádají nápravu. Kraj Vysočina chce kolem městyse stavět novou přeložku i s napojením průmyslové zóny. Investice za stovky milionů by se mohla začít budovat příští rok.

Páchnoucí kanalizace, stovky kamionů za den a výfukové zplodiny z autobusů, které zajíždějí na vlakové nádraží, když je výluka. To jsou tři věci, jež hodně vadí lidem, kteří žijí v Nádražní ulici v Okříškách.

Za všechny to vyjmenovala s patřičným důrazem v internetové diskusi se starostou městyse Zdeňkem Ryšavým přispěvatelka Věra Pavlíčková. „Protože v Nádražní ulici nebydlí ani jeden ze zastupitelů nebo z pracovníků úřadu městyse, tak se o tento problém nikdo nezajímá,“ podotkla s tím, že minulý rok bylo obyvatelům ulice přislíbeno, že se kanály budou opravovat, aby se zamezilo zápachu.

„V některé dny, zejména když je teplo, se doma nedá vydržet. Dodnes se nikdo ani nezmínil, jak to bude pokračovat. Máme zavolat hygienu?“ položila Ryšavému otázku.

Nešťastně tu parkují autobusy, kolem projíždí stovky kamionů

Okříšský starosta slibuje, že všechny tři vytýkané problémy se budou v dohledné době řešit. „Oprava kanalizace není nic levného, neobejde se bez dotací, o které teď budeme žádat. Když to půjde dobře, příští rok kanalizaci spravíme.“

Když je výluka na železniční trati Okříšky-Znojmo, bývá život v Nádražní ulici opravdu nepříjemný. Přímo před vlakovým nádražím je zatáčka, v níž autobusy parkují.

„Do toho se motají kamiony, co zajíždějí do přibyslavské průmyslové zóny, a taky osobáky. Je to prostě skrumáž, protože dráhy dosud nedokázaly dobře zajistit parkování náhradních linek,“ podotkl Ryšavý s tím, že v současnosti městys připravuje prodloužení autobusové zastávky naproti hotelu tak, aby se na ni vešlo čtyři až pět autobusů.

„Sice by to měly řešit dráhy, ale to bychom se nedočkali. V době mimo výluku poslouží odstavný pás pro běžné parkování,“ doplnil.

„Když do toho nikdo nehodí vidle, může se za rok stavět“

Otázkou však je, zda je situace vůbec řešitelná. fakt. Stovky kamionů a nákladních aut totiž obsluhují rozvíjející se průmyslovou zónu v Přibyslavicích a v Nové Vsi. Práci v této lokalitě, kde největším zaměstnavatelem je společnost Mann+Hummel, našlo přes dva tisíce lidí.

„Na řešení špatné dopravní obslužnosti této průmyslové zóny, kam zajíždějí kamiony po Nádražní ulici, se pracuje. Když to půjde naprosto ideálně a nikdo do celého procesu, jak se lidově říká, nehodí vidle, můžeme předpokládat, že za rok touto dobou by se mohla začít stavět přeložka krajské silnice II/405, což nebude nic levného. Půjde o jednu z nejdražších staveb na krajských silnicích Vysočiny posledních deseti let,“ uvedl hejtmanův náměstek pro dopravu Libor Joukl (ČSSD).

Pětikilometrová přeložka od Červené Hospody po Okříšky vyřeší také nebezpečnou křižovatku v Červené Hospodě. Nová silnice naváže na hlavní tah spojující Třebíč s Telčí až za Červenou Hospodou, kde bude pro řidiče lepší výjezd. Vyhne se Krahulovu a ještě před Okříškami vznikne tříkilometrová odbočka, která bude směřovat do přibyslavické průmyslové zóny.

Celkem tak bude mít nový úsek silnice okolo osmi kilometrů a jeho cena se bude pohybovat ve stovkách milionů korun. Celkovou částku navyšuje předpokládaná stavba mostu.

Odbočku má zaplatit státní agentura CzechInvest

„Do konce dubna chceme mít hotové všechny podklady, které budou mimo jiné obsahovat čísla o zaměstnanosti ve fabrikách v okolí Okříšek. V květnu absolvujeme jednání na ministerstvech financí a pro místní rozvoj, dále pak na CzechInvestu, který by se finančně podílel právě na té tříkilometrové odbočce. Na napojování průmyslových zón má finanční prostředky,“ sdělil Joukl. Krajskou pětikilometrovou část by zaplatily i evropské peníze.

Do konce roku bude nutné vyřešit změnu územního plánu katastru sedmi obcí, vykoupit pozemky, připravit projektovou dokumentaci. S tím vším jsou podle Joukla obce i podniky v té oblasti připraveny pomoci.

„Bude to mašinerie, a pokud se v žádném ze stovek detailů nezadrhne, mohlo by se na přelomu tohoto a příštího roku vypsat výběrové řízení na zhotovitele stavby, a pokud ani pak nepadne žádné odvolání, bagry nastoupí na jaře 2016,“ vylíčil hejtmanův náměstek tu optimističtější variantu dopravního řešení.