Všechny spoje mezi Kostelcem a Slavonicemi zajistí tři moderní motorové vozy RegioSpider.
"Nahrazené modernizované motorové jednotky Regionova přejdou na trať z Okříšek do Znojma, kde zajistí sto procent všech spojů a nahradí staré motoráky s přívěsnými vozy. Změnou v nasazení vozů se plní závazek na provoz nízkopodlažních vozidel po všech tratích v Kraji Vysočina," uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Kolik vlaků ČD na Vysočině vypravíDenně České dráhy na Vysočině vypraví v průměru 338 vlaků. Ve všední dny je to víc, počet sahá až k číslu 382. O víkendu jezdí spojů méně, v kraji je jich vypraveno 244. Není to však konečný počet vlaků, které po kolejích na Vysočině pohybují. Krajem projíždí desítky dalších vlaků vypravených v jiných krajích. Zvláštní kapitolou jsou pak stovky vlaků nákladních. |
Na Vysočinu se také vrací původně zrušené rychlíky, například spoj z Jihlavy do Jindřichova Hradce. Ale bude jezdit jen v určité dny a ne už každý den. "Vrátí se také spoj, který byl zrušený, a to je rychlík 620 a 699 na trase z Brna do Jihlavy," řekla Šubová.
Na nadcházející období se žádné rušení vlaků nechystá. Jen byly "co nejlogičtěji poskládány". Například tak, aby ty "lepší a modernější" stroje jezdily na trasách, které využívá víc cestujících.
Dopravce však ohlásil mírné zdražení. Například cesta z Jihlavy do Havlíčkova Brodu bude na základní jízdné nově stát 45 korun místo 44. I lidé s In kartou zaplatí o korunu více: ne 33, ale 34.
Stejné navýšení ceny čeká jízdenky z Havlíčkova Brodu do Žďáru nad Sázavou, podraží na 53 korun z dosavadních 52 Kč.
Traťovou měsíční jízdenku pak zájemci získají za 1 260 korun oproti předešlým 1 232 korunám.
V nových cenách se odrazily vyšší náklady společnosti. "Nejsou to dramatické nárůsty a novinky nepřinášejí jen negativní věci," vysvětlila ředitelka Krajského centra osobní dopravy ČD Lenka Horáková s tím, že mají pro cestující připraveny i různé slevy.
Ve většině případů budou vlaky v kraji odjíždět ve stejných časech jako dosud. "Změny jsou maximálně v minutách nebo v rozmezí až deseti minut. Přesto bychom lidem doporučili, aby se s nimi včas seznámili," vysvětlila Horáková.
Městské nádraží se změní pravděpodobně za dva roky
A co změny týkající se budov? O tom se delší dobu diskutuje třeba v případě nádraží Jihlava-město.
"V tuhle chvíli připravujeme úpravy kolejiště. Ale protože bude budova od ČD majetkově přecházet na Správu železniční a dopravní cesty, tak si kraj i město chce s nimi vyjasnit, v jakém rozsahu by se měly opravy dělat. Příští rok se bude chystat projektová dokumentace, aby se v roce 2015 mohlo začít se stavbou," uvedl náměstek hejtmana Libor Joukl.
Podle Horákové se o jihlavské budově minulý týden mluvilo. "Sešli jsme se s primátorem. S městem nedošlo k dohodě. Protože se dráhy ocitly v situaci, kdy měly z vlastních peněz připravovat zázemí pro cestující nejen vlakovou, ale i pro autobusovou a městskou hromadnou dopravou. Dům je naprojektován, dokonce máme i stavební povolení. Nejsme však ochotni investovat vlastní prostředky do zvelebení budovy, která bude pak odprodána," uvedla.
Není ale vyloučeno, že se do budoucna spojí vlakové nádraží v Jihlavě s autobusovým. Pokud se tak stane, půjde podle Joukla o trvalou změnu.