Nové Veselí má opět naději na vybudování obchvatu. Kdy se po nové silnici bude jezdit, je však zatím ve hvězdách. Podle představitelů Kraje Vysočina to bude trvat několik let. Ilustrační snímek.

Nové Veselí má opět naději na vybudování obchvatu. Kdy se po nové silnici bude jezdit, je však zatím ve hvězdách. Podle představitelů Kraje Vysočina to bude trvat několik let. Ilustrační snímek. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Prezidentovo Nové Veselí dostalo naději, že jednou bude mít obchvat

  • 3
Zatížená a nepřehledná silnice, nebezpečí pro děti, kamiony na chodnících. To jsou důvody, pro které chce Nové Veselí na Žďársku obchvat. Nyní je mu městys, kde chalupaří Miloš Zeman, o krůček blíže.

Za stavbu ještě před svým zvolením prezidentem Miloš Zeman lobboval. A byť ho náměstek hejtmana Libor Joukl tehdy odbyl, ledy se přeci jen hnuly.

Kraj Vysočina totiž začal celý záměr znovu projednávat. Nechá zpracovat studii, která by řekla, zda je stavba vůbec reálná.

Co řekl na Zemanovu touhu po obchvatu Libor Joukl

Náměstek vysočinského hejtmana Libor Joukl komentoval snahy Miloše Zemana podpořit obchvat Nového Veselí. "Rozšířil se průtah Novým Veselím. Z hlediska bezpečnosti provozu to tam není nebezpečné. Máme zde problematičtější úseky. Dá se to udělat, když nám ministr financí Kalousek pošle sto milionů."

"Nové Veselí nás o obchvat opakovaně žádá. Jenže i přestože jsme byli ujišťováni, že jsou všechny pozemky připraveny a vykoupeny, nebylo tomu tak," vysvětlil hejtman Jiří Běhounek, proč je studie nutná.

"Přestože Nové Veselí má v územním plánu pro obchvat vyčleněný koridor, rozhodli jsme se zadat studii proveditelnosti, zda je vše připravené k zahájení stavby. Má se prověřit, zda vůbec je možné v tom koridoru, který nám městys navrhuje, novou silnici vést," prohlásil Běhounek.

V případě, že koridor zakreslený v územním plánu Nového Veselí bude vyhovující, očekává hejtman další dlouhá vyjednávání o stavbě. Dokdy tato prověřovací fáze potrvá, ale schopen říci nebyl. Délku trvání diskusí odhaduje na tři až čtyři roky.

Kraj bude mít v nejbližší době totiž jiné priority. "Budeme rádi, když zajistíme silnice okolo dálnice. Takže i když v otázce Nového Veselí vše vyjde, neznamená to, že se ihned začne stavět," podotkl hejtman.

"Realizaci vidím až na příští volební období," dodal.

Každá iniciativa je příznivá, ale roky diskusí nejsou seriózní

Nové Veselí i tento dílčí krok vítá. "Každá iniciativa je pro nás příznivá," pochvaluje si starosta městyse Zdeněk Křivánek.

"Trasu máme připravenou v územním plánu. Je schválená, mohly se k ní vyjádřit všechny dotčené orgány," konstatoval starosta.

Městys podle něho už vlastní 90 procent potřebných pozemků. Majitelé zbývající půdy prý slíbili, že stavbě nebudou bránit. Přes tři kilometry dlouhá silnice by měla vyvést dopravu i ze sousední Budče. Také její vedení se podle Křivánka pro stavbu snaží zajistit pozemky.

Obce by prý chtěly, aby kraj pro obchvat začal připravovat projektovou dokumentaci, protože bez ní se nedá stavět, ani kdyby se někdy objevil možný zdroj peněz.

"Pokud se o tom máme tři čtyři roky jen bavit, to se mi zdá neseriózní," poznamenal Křivánek.

Středem městyse vede skoro kilometr vytížené trasy mezi Žďárem nad Sázavou a krajskou Jihlavou, která směřuje i k dálnici D1. Na silnici jsou zatáčky, u fary najíždějí nákladní auta až na chodník. Přitom přes vozovku chodí také školní děti.

Podle únorového prohlášení kraje jsou ale nyní na krajských komunikacích problematičtější úseky, které je potřeba řešit.

Nové Veselí leží na frekventované silnici mezi Jihlavou a Žďárem nad Sázavou.

Nové Veselí leží na frekventované silnici mezi Jihlavou a Žďárem nad Sázavou.