Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Bíba, MAFRA

Havlíčkův Brod chystá otevřít novou cyklostezku. Povede odnikud nikam

  • 14
Za dva týdny budou moci cyklisté v Havlíčkově Brodě projet novou cyklostezkou. Staví se podél výpadovky na Jihlavu. Jenže podle mnohých je zbytečná, stojí dost peněz, vede odnikud nikam a jen komplikuje dopravu.

Vybudovat cyklostezku podél Lidické ulice bylo dlouhodobým záměrem brodské radnice. Ulicí totiž od dob jejího postavení v 60. letech minulého století vedl chodník. Zatímco silnice byla loni a předloni rekonstruována a opatřena novým povrchem, na chodník se nedostalo.

Letos se to radnice rozhodla napravit. Po pravé straně ve směru do centra buduje nový chodník, jehož část bude současně sloužit i jako cyklostezka. „Když už tu chodník pokládáme, zároveň s ním uděláme i něco pro cyklisty,“ říká místostarosta Libor Honzárek.

Stavba, která by měla trvat do konce května, přijde přibližně na tři miliony korun. Podstatnou část, pětaosmdesát procent, získalo město z dotací. Cyklostezka s chodníkem povede od křižovatky s ulicemi Sekaninova a U Borové po křižovatku s Jihlavskou ulicí. Dlouhá bude bezmála 500 metrů.

Stezka nemá žádné napojení

Podle mnohých místních jsou to ovšem vyhozené peníze. Poukazují na to, že cyklostezka v prudkém kopci podél hlavní výpadovky z města žádného cyklistu nepřiláká. Navíc nemá žádné napojení.

„Radnice zjevně nechtěla hradit celý nový chodník, tak jeho součástí udělala i cyklostezku, aby dostala dotace. Jiný smysl zjevně tato stavba nemá,“ domnívá se jeden z místních obyvatel Milan, pro něhož je cyklistika velkým koníčkem. Celé jeho jméno redakce zná, nepřál si ho ale zveřejňovat.

Jaké cyklostezky letos v Brodě vzniknou

  • Kromě Lidické má přibýt ještě jedna krátká cyklostezka. Pruh pro cyklisty chce radnice zřídit podél mlýna ulicí Na Valech, v úseku od Žižkovy ulice k řece.
  • Otazník naproti tomu ještě visí nad cyklostezkou podél Masarykovy ulice - kvůli odvoláním a stížnostem.

„Vždyť stezka bude končit u autosalonu, odkud musím stejně dalšího půl kilometru po hlavní silnici, abych se dostal za město. Budovaná stezka neleží ani na žádné značené cyklotrase. Pochybuji, že ji někdo využije. Kdo se bude muset dostávat z této strany do města, pojede souběžnou Jihlavskou ulicí,“ dodává Milan.

Že by byla cyklostezka budována účelově jen kvůli dotacím, ale místostarosta Honzárek odmítá. „Chodník podél Lidické ulice je nutnost. A pruh pro cyklisty bychom na něm zřídili i kdybychom žádnou dotaci nedostali,“ řekl.

Připustil však, že město s dotací předem počítalo. Jakmile se buduje cesta, která cyklisty odvede ze silnice první třídy, je její získání téměř jisté.

„U autosalonu je ve stráni pomníček cyklisty, který na Lidické ulici zemřel přibližně před patnácti lety. Auto zde srazilo i mého známého,“ obhajuje stavbu cyklostezky místostarosta.

Nad tím, že nová cyklostezka nikam nevede, se příliš nepozastavuje. „Třeba bude z areálu bývalé zemědělské školy sportovní centrum, k němu se lidé na kole dostanou pohodlně po nové cyklostezce,“ tvrdí.

Zatím ale není jisté, že naproti autosalonu opravdu nějaké sportovní centrum vznikne. Areál zrušené školy už roky nemá žádné využití.

Dvě omezení těsně za sebou

Protáhnout cyklostezku dál, třeba až k odbočce na Nový Svět, kam cyklisté často vyráží, se radnice zatím nechystá. Je to spíš ve výhledu na vzdálenější roky. Kdo bude chtít tímto směrem vyrazit a nejet po hlavním tahu, musí vyšlapanou pěšinou příkopem.

Nad současnou stavbou cyklostezky kroutí lidé hlavou ještě z jiného důvodu. Poslední etapa jejího budování, při níž bude provoz Lidickou ulicí řízen kyvadlově semafory, se totiž bude krýt s uzavírkou části světelné křižovatky u hotelu Slunce. Ta začíná už v pondělí ráno.

„Nevím, koho mohlo napadnout spojit dvě omezení, která na sebe navazují. Pokud se to ve špičce sejde, kolony budou stát od jedné uzavírky ke druhé. Auta zůstanou zaseklá jak v křižovatce, tak ve zúžení v Lidické a zablokovaný bude zase celý Brod,“ myslí si místní řidič Pavel Smetana.