Obyvatelům sídliště se nelíbí příliš velká kontejnerová stání. | foto: Hana Jakubcová, MF DNES

Obnova sídliště za miliony: méně míst pro auta i výhled na kontejnery

  • 3
Revitalizace třebíčského sídliště Za Rybníkem stála 70 milionů korun. Jeho obyvatelům se však radnice příliš nezavděčila. Stěžují si na řadu detailů, které jim po úpravě znepříjemňují život. Před okny se jim objevila obří kontejnerová stání, žasnou nad dopravním značením i zpomalovacími prahy.

Paní Jana bydlí v Třebíči Borovině na sídlišti Za Rybníkem, konkrétně u večerky v Okružní ulici. Když s ní zapředete řeč o právě skončené revitalizaci celého prostoru, dočkáte se spíš lamentování.

„Z oken bytu se teď musím dívat - místo do zahrady školky - na obludu s popelnicemi, které ani nezaplňují všechna místa,“ stěžuje si. Obludou myslí mohutný přístřešek na odpadové kontejnery, který je přes deset metrů dlouhý.

„Je tam stále nepořádek, připadám si jak na smeťáku. Proč je to tak obrovské, proti oknům a proč to není vyprojektováno tak, aby byly popelnice schované, třeba v menších budkách, do nichž by kontejnery zajely?“ kroutí hlavou.

Poloprázdné nebo úplně prázdné přístřešky velkých rozměrů jsou na více místech této dlouhé sídlištní ulice.

Šéf radničního odboru investic Pavel Kraus si však nemyslí, že jsou zbytečně velké. „Že někde chybí kontejner, není na škodu. Je to pro budoucnost, kdy se bude víc a víc separovat a kontejnery přibudou,“ tvrdí s tím, že vizuální stránka přístřešků byla věcí architekta, který ji konzultoval s úředníky z komunálního odboru.

Vozidla se zvětšují, proto se míst zdá méně, vysvětluje radnice

Podle místních však velké prostory pro kontejnery pouze zabírají místa pro odstavení aut. „Mohlo se tam vlézt pět parkovacích míst, které jsou potřeba jak sůl, protože je jich pořád nedostatek,“ říká paní Jana a ukazuje na vozidla, která parkují, kde se dá.

Klidně i v zatáčce nepříliš široké obousměrné silnice. Soused, který jde okolo nakoupit, jí přitakává. „Na první pohled jsou to drobnosti. Ale dokážou otravovat život,“ shodují se.

Oficiální radniční zpráva ovšem mluví o tom, že po revitalizaci přibylo 30 procent parkovacích míst. Jak to, že dnes mají lidé ze sídliště pocit, že tomu tak není?

„Když nebyla parkoviště nalajnovaná podle normy a bývala stará úzká auta, tak se jich tam vešlo víc. Auta se obecně zvětšují. Sídliště je postavené za socialismu, kdy se počítalo s jedním autem na dvě rodiny, není nafukovací,“ říká šéf radničních investic Kraus.

Podle jeho slov se chystá revitalizace hřiště tamní bývalé základní školy. Na části vznikne parkoviště s 20, možná více místy. „I teď se tam dá provizorně parkovat,“ dodal.

Retardéry, co se tváří jako přechody pro chodce

V Okružní ulici bydlí také František Jůza, který má pro změnu špatnou zkušenost s novými silničními retardéry. „Některé jsou vysoké, že o ně lidé škrábou spodkem auta. Jiné jsou naopak nízké, že se dají projet rychle, a hlavně se tváří jako přechod pro chodce. Takže na ně lidé vstupují, i když je auto v těsné blízkosti. Zažil jsem pár hádek šoférů a chodců, co jim vkročili přímo před kola,“ popisuje František Jůza.

Vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kratina říká, že dnes jsou zebry pro chodce vnímány opačně než dřív. Dnes už nejsou považovány za koridory, kde je přecházející pěší v relativním bezpečí, ale naopak jako rizikové místo.

„Chodec si na zebře dává míň pozor, než kdyby tam přechod nebyl. Přechody se proto nyní schvalují pouze tam, kde je vysoká intenzita přecházejících,“ vysvětluje Kratina. A to podle jeho slov není zrovna případ Okružní ulice.

I proto byly pro sídliště Za Rybníkem navrženy pouze přejezdové prahy, které auta fyzicky zbrzdí. Kdo tady má přednost?

Další perlička je u točny autobusů, do níž ústí silnice ze sídliště. Řidiči autobusů zde podvědomě dávají přednost autům přijíždějícím zprava od sídliště. Jenže ta mají na své straně „stopku“. „A tak tam oba stojí a koukají na sebe, kdo pojede první,“ má zkušenost Jůza.

„Aktuálně prověřujeme, zda by u té točny autobusů nemělo dojít k úpravě značení. A zda ulici Okružní opět nenecháme zjednosměrnit, aby tam byla dopravní situace přehlednější,“ naznačil možnou nápravu Kratina.

Dopravní inženýr, policista Pavel Roudenský ale říká, že stopka je u točny správně, kvůli zdůraznění toho, že má přednost autobus. A celá ulice je podle něj značená dobře.