Zjednosměrnění ulic a vytvoření parkovacích míst v nich. To je jedna z cest, kterými chce havlíčkobrodská radnice postupovat. Takto vytvořila stání například v Beckovského ulici.

Zjednosměrnění ulic a vytvoření parkovacích míst v nich. To je jedna z cest, kterými chce havlíčkobrodská radnice postupovat. Takto vytvořila stání například v Beckovského ulici. | foto: Martin Vokáč, MAFRA

Největším problémem Brodu je opět doprava. Obchvat vystřídalo parkování

  • 2
Chybějící parkovací místa, málo cyklostezek a zanedbaný park Budoucnost. To jsou tři současné největší problémy Havlíčkova Brodu. Třináct nedostatků našlo zářijové veřejné fórum, jejich pořadí pak určila anketa na městském webu a v radničním zpravodaji. Výsledky nejsou překvapivé.

„Není to nic nového ani převratného. Tyto problémy se projevují dlouhodobě. Víme o nich a snažíme se je řešit. Veřejná debata nám jen potvrdila, že se jimi musíme zabývat ještě víc a intenzivněji,“ uvedl havlíčkobrodský starosta Jan Tecl (ODS).

Veřejné fórum pořádala v polovině září místní Agenda 21. Zúčastnilo se ho přes sto lidí. U sedmi stolů mluvili o různých tématech. Z každé oblasti pak účastníci fóra vybrali největší problémy. Celkem dali dohromady třináct oblastí (které to byly, se dozvíte zde). O těch pak hlasovala veřejnost. Výsledky jsou známé nyní.

Problémy s dopravou jsou v Havlíčkově Brodě dlouhodobé. V loňském roce ve stejné anketě „zvítězil“ chybějící obchvat (článek o loňské anketě najdete zde). Schází stále, jeho stavba se ale připravuje.

Pořadatelé fóra však nechtěli opakovat stejné problémy i druhý rok po sobě. Letos tedy zvítězil druhý brodský evergreen - nedostatek parkovacích míst.

Když se sídliště stavěla, nepočítalo se s nárůstem dopravy

Vedení města o žalostném stavu ví. V minulosti vznikly nové parkovací plochy, třeba v Žižkově ulici u kulturního domu Ostrov, u stavební školy na místě bývalého autobusového nádraží, nové je i parkoviště před okresním soudem v Husově ulici. Jenže ani to nestačí.

„Zejména na sídlištích je parkovacích míst málo. Bohužel, ta sídliště byla v minulosti nějakým způsobem stavěna, nepočítalo se tenkrát s takovým nárůstem dopravy a velmi špatně se to teď řeší,“ konstatoval už dříve starosta.

V posledních letech se vydařila přeměna prostoru podél Pražské ulice na místě bývalé kotelny. Jenže tam mělo město k dispozici volný pozemek. Třeba uvnitř sousedního sídliště Výšina na razantnější úpravy prostor není. Libor Honzárek (TOP 09), místostarosta zodpovědný za dopravu, proto vidí řešení ve zjednosměrňování ulic.

Vedení města stále přemýšlí o zřízení rezidenčních zón

Zlepšení radnice očekává od budování nové krajské knihovny vedle kulturního domu Ostrov, kde by mělo místo současného provizorního vzniknout i velké upravené parkoviště. Jenže to bude ještě několik let trvat. Kraj Vysočina, který je hlavním investorem stavby knihovny, teprve zadal vypracovat projekt. Dokončen bude až příští rok v srpnu.

Brodu stále chybí záchytná parkoviště a jejich výhodná návaznost na městskou hromadnou dopravu. Oficiálně není ve městě ani jedno, neoficiálně se tak využívají třeba stání u obchodního domu Kaufland.

Brodští radní stále zvažují zřízení rezidenční zón v ulicích V Rámech a Beckovského, případně i na velkých sídlištích (více o uvažovaných změnách zde).

„Sledujeme situaci ve větších městech a nejsme si pořád jisti, zda se do toho pouštět. Obyvatelům sídlišť i centra by to pomohlo, rozladilo by to ale ostatní. A nechtěli bychom, aby byla místa poté, co rezidenti odjedou do práce, zbytečně prázdná,“ konstatoval Honzárek.

Cyklostezky se plánují, stejně jako obnova parku

Propojení cyklostezkami v Havlíčkově Brodě sice existuje, v několika případech však na existující stezky není žádná návaznost. Třeba v ulici Lidické. Pohodlně se dá na kole dojet z jednoho konce města na druhý podél řeky Sázavy.

Vylepšit by to mohlo ještě plánované položení cyklostezky u hotelu Slunce (více se o ní dočtete zde) a protažení stávajících cest až do Perknova.

Severojižní spojení však chybí. Vedení města ho chtělo docílit zbudováním cyklopruhu po chodníku podél Masarykovy ulice.

„Okamžitě se objevil odpor lidí, kteří s tím neměli v podstatě nic společného,“ podotkl Honzárek (více čtěte zde). Osud této myšlenky je ve hvězdách.

Bezpečně projet mohou cyklisté i skrz park. Jenže to jsou cesty nekvalitní, mnohde hodně rozbité. V plánu je celková revitalizace městských sadů, která by měla jednak spojení vylepšit a za druhé by vyřešila i problém číslo tři vzešlý z ankety. Kvůli vysokým nákladům však chce město postupovat po etapách a jako první by se měla obnovovat část parku v okolí základní školy V Sadech a AZ Centra (o přeměně parku si můžete přečíst zde).

Nad „zatraktivněním kruhových objezdů“ kroutí lidé hlavami

O problémech města byla řeč i na posledním jednání zastupitelstva. Opoziční zastupitelka Eva Vyoralová (Ženy za Brod) tlumočila údiv mnoha obyvatel nad ostatními vybranými problémy. Například nad chybějícími truhlíky s květinami na Havlíčkově náměstí nebo nad bodem nazvaným „zatraktivnění kruhových objezdů“.

„To mě vyloženě nadzvedlo. Když zaprší, je například chodník v celé ulici Nad Tratí pod vodou, hýbou se na něm dlaždice. Na vylepšení je spousta dalších lokalit. Hodně se snížila bezpečnost ve městě, lidé se kvůli agresivním cizincům, které sem dotáhly pracovní agentury, bojí večer venčit psy. A my budeme přemýšlet, jaké kytičky dát na kruhové objezdy,“ nechala se slyšet.