„Stezka samozřejmě povede hlavně po stále ještě existujících stavbách. Zároveň nám ale přijde líto neukázat, kde dříve stála krásná architektonická díla. Díky audioprůvodci si lidé budou moci o nich něco poslechnout a počítáme i s fotkami, které ukážou, jak to místo dříve vypadalo,“ přiblížila Jana Součková z magistrátního oddělení vnějších vztahů nápad na vytvoření naučné stezky po stopách moderní architektury ve městě.
Již zmíněnou hospodářskou budovu s kotelnou Fuchs vyprojektoval ve 30. letech, dokončena byla v roce 1942. Pozemek, na němž stála, patří nyní Vysoké škole polytechnické (VŠPJ). Ta nechala stavbu srovnat se zemí, jelikož zde plánuje stavbu kampusu, knihovny a parkoviště.
„Kotelna se zbourala rozhodnutím majitele objektu. Byť nám to může být tisíckrát líto, město o tom nerozhodovalo,“ okomentoval situaci primátor Rudolf Chloupek (ČSSD).
V roce 2010 se snažila skupina nadšenců chátrající stavbu, která byla jedním ze zbytků celého komplexu, zachránit. Obrátili se na ministerstvo kultury, aby ji prohlásilo památkou. V poslední chvíli tehdy tuto snahu podpořil i jihlavský magistrát. Ovšem bez úspěchu.
Stavba svým stavem nesplňovala podmínky památky
„Jedná se sice o kvalitní příklad architektonické produkce s řadou původních prvků, nicméně stavba zejména svým charakterem a současným stavem nesplňuje podmínky pro prohlášení za kulturní památku,“ stálo v rozhodnutí ministerstva.
„Šlo už pouze o zbytek, proto asi ministerstvo neuznalo za vhodné, aby to tam zůstalo. A já jsem fanda rozvoje. I za cenu toho, že něco staré musí ustoupit něčemu novému. A je dobře, že si ty staré věci připomeneme,“ pronesl náměstek primátora Milan Kolář (Forum Jihlava).
Bohuslav Fuchs je autorem řady dalších budov, které v Jihlavě stále stojí. Tou nejznámější je sokolovna vedle Horáckého zimního stadionu, která funguje od roku 1935. Světoznámý architekt projektoval také třeba vilu Bedřicha a Marie Boudových, jež stojí na křižovatce Jiráskovy a Hamerníkovy ulice.
Nová naučná stezka bude obsahově čerpat z úspěšné výstavy Funkce a styl, kterou hostil Dům Gustava Mahlera.