Vyšetřovatelé letecké havárie zjistili, že příčinou byl takzvaný "titanový požár" kompresoru motoru. Armáda loni koupila pět nových motorů za přibližně 40 milionů korun (čtyři do letadel, pátý je jako záložní) a L-39 mohly opět vzlétnout.
Minulý čtvrtek se zalétával první z opravených letounů, tento týden v pondělí pak další dva. "Čtvrtý letoun bude opravený do konce ledna. Stroje, které mají za sebou úspěšný zalétávací let, budou v následujících dnech zařazeny do leteckého výcviku bez omezení," uvedla mluvčí 22. základny letectva v Náměšti Štěpánka Skřipská.
Albatrosy patří v tuzemském letectvu k legendám. Potvrzuje to i Milan Simr, velitel 22. křídla letectva z náměšťské základny.
"Je to československý cvičný letoun dvojího řízení určený pro základní, pokračovací a bojový výcvik. Naše armáda jej používá už od roku 1974. Verze ZA používaná v Náměšti nad Oslavou je vyzbrojená dvouhlavňovým kanonem, má čtyři závěsníky, na které se zavěšuje raketová nebo pumová výzbroj, a přídavné palivové nádrže. Ty nám umožňují působit po celé republice, abychom využívali i vzdálenější výcvikové prostory. Jedná se především o nácvik ztečí na pozemní cíle," řekl Milan Simr.
Letouny jsou v provozu ve více než 30 zemích světa
Letounů L-39 bylo vyrobeno na tři tisíce a létají ve více než třiceti zemích světa. Umožňují výcvik pilotů v náročných podmínkách, při letu musejí počítat i s poměrně vysokým přetížením +8g až -4g.
Na to se piloti připravují už na zemi na trenažérech. Při letu na sobě pak mají speciální kombinézu, která výkyvy tlaku kompenzuje. S ohledem na počet vyrobených letounů a nalétané hodiny je Albatros i přes několik tragických nehod považovaný za jeden z nejspolehlivějších letounů své kategorie.
Ostatně i oba piloti, kteří se před rokem katapultovali u Biskupic, využili hned po obnovení letů možnost jít opět do vzduchu. "Michal Kudyn a Stanislav Stojaník byli mezi prvními, kteří toto pondělí jednu z L-39 po výměně motorů zalétávali. Byli stoprocentně připraveni," dodává velitel 222. výcvikové letky Antonín Horčička.
Také o roční "přestávce" měli piloti pořád co na práci
Během roku, kdy Albatrosy nesměly do vzduchu, piloti z Náměšti nad Oslavou nezaháleli.
Absolvovali různé typy výcviku - třeba pro letní a zimní přežití nebo výcvik s padákovou službou.