Piloti z letecké základny v Náměšti nad Oslavou znovu létají se strojem L-39 po zabudování nových motorů. Na snímku Antonín Horčička. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Z náměšťské letecké základny po roce vzlétly Albatrosy, s novými motory

  • 0
Po havárii letadla Albatros L-39 v prosinci 2010 nedaleko Biskupic na Třebíčsku, zastavila armáda lety na tomto stroji. Nyní dává armáda těmto letounům opět šanci. S novými motory je piloti ze základny v Náměšti nad Oslavou opět tento týden zalétávali.

Vyšetřovatelé letecké havárie zjistili, že příčinou byl takzvaný "titanový požár" kompresoru motoru. Armáda loni koupila pět nových motorů za přibližně 40 milionů korun (čtyři do letadel, pátý je jako záložní) a L-39 mohly opět vzlétnout.

Minulý čtvrtek se zalétával první z opravených letounů, tento týden v pondělí pak další dva. "Čtvrtý letoun bude opravený do konce ledna. Stroje, které mají za sebou úspěšný zalétávací let, budou v následujících dnech zařazeny do leteckého výcviku bez omezení," uvedla mluvčí 22. základny letectva v Náměšti Štěpánka Skřipská.

Albatrosy patří v tuzemském letectvu k legendám. Potvrzuje to i Milan Simr, velitel 22. křídla letectva z náměšťské základny.

"Je to československý cvičný letoun dvojího řízení určený pro základní, pokračovací a bojový výcvik. Naše armáda jej používá už od roku 1974. Verze ZA používaná v Náměšti nad Oslavou je vyzbrojená dvouhlavňovým kanonem, má čtyři závěsníky, na které se zavěšuje raketová nebo pumová výzbroj, a přídavné palivové nádrže. Ty nám umožňují působit po celé republice, abychom využívali i vzdálenější výcvikové prostory. Jedná se především o nácvik ztečí na pozemní cíle," řekl Milan Simr.

Letouny jsou v provozu ve více než 30 zemích světa

Letounů L-39 bylo vyrobeno na tři tisíce a létají ve více než třiceti zemích světa. Umožňují výcvik pilotů v náročných podmínkách, při letu musejí počítat i s poměrně vysokým přetížením +8g až -4g.

Na to se piloti připravují už na zemi na trenažérech. Při letu na sobě pak mají speciální kombinézu, která výkyvy tlaku kompenzuje. S ohledem na počet vyrobených letounů a nalétané hodiny je Albatros i přes několik tragických nehod považovaný za jeden z nejspolehlivějších letounů své kategorie.

Ostatně i oba piloti, kteří se před rokem katapultovali u Biskupic, využili hned po obnovení letů možnost jít opět do vzduchu. "Michal Kudyn a Stanislav Stojaník byli mezi prvními, kteří toto pondělí jednu z L-39 po výměně motorů zalétávali. Byli stoprocentně připraveni," dodává velitel 222. výcvikové letky Antonín Horčička.

Také o roční "přestávce" měli piloti pořád co na práci

Během roku, kdy Albatrosy nesměly do vzduchu, piloti z Náměšti nad Oslavou nezaháleli.

Absolvovali různé typy výcviku - třeba pro letní a zimní přežití nebo výcvik s padákovou službou.