Kruhový objezd. Ilustrační foto.

Kruhový objezd. Ilustrační foto. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Namalovaný kruhový objezd možná v Havlíčkově Brodě nahradí stálý

  • 1
Provizorní kruhový objezd na křižovatce severovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu a Chotěbořské ulice nadchl nejen řidiče, ale i zpočátku skeptické odborníky. A město tak začíná přemýšlet, zda by vybudování stálého kruhového objezdu v těchto místech pomohlo dopravě.

Mezi koupalištěm a rybníkem Cihlář na severovýchodním konci Brodu se kříží obchvatová komunikace první třídy se silnicí druhé třídy na Chotěboř. Poměrně často se tu stávají vážné nehody, odbočení vlevo z vedlejších silnic je ve špičce prakticky nemožné.

Během letní rekonstrukce Masarykovy ulice zde byl zřízen provizorní kruhový objezd. Byl jen namalovaný v křižovatce, ohraničen barely. A dopravu podstatně ovlivnil. Netvořily se kolony, křížení silnic bylo i mnohem bezpečnější.

„Po ukončení množství uzavírek a odstranění kruhové křižovatky nám přišlo mnoho podnětů, zda by tu nebylo možné objezd vybudovat. Dokonce i policii, která byla dřív proti, situace v praxi překvapila a přesvědčila,“ konstatoval brodský radní pro oblast dopravy Libor Honzárek.

„Byla to nejlepší věc na všech těch letních uzavírkách,“ prohodil havlíčkobrodský řidič Tomáš Smetana.

„Parametry ale kruhový objezd absolutně neodpovídal žádným normám. Bylo to jen provizorní a dočasné řešení,“ upozornila ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová.

Právě Ředitelství silnic a dálnic bude tím rozhodujícím, kdo se o kruhový objezd může zasadit. A jak z vyjádření Marie Tesařové vyplývá, jeho postoj je zatím více než rezervovaný.

„V první řadě je to zájem města, které tím chce vyřešit propustnost svých ulic. Pro nás bude rozhodující průjezdnost obchvatu a přesná čísla, která budou vycházet z kapacitního posouzení,“ uvedla ředitelka jihlavské správy ŘSD. „Nelze z veřejných peněz stavět něco jen proto, že by se to někomu líbilo,“ dodala.

I to si havlíčkobrodská radnice uvědomila, a proto zadala vypracování studie, která by dopravu v této části města číselně znázornila. A celou lokalitu se snaží posoudit v širším kontextu.

„Chceme znát dopad na široké okolí, včetně ovlivnění provozu nejen na celém obchvatu, ale i ve všech navazujících ulicích. A to včetně uvažovaného napojení ulice Bratříků na obchvat,“ konstatoval Honzárek.

S novou ulicí majitelé parcel nesouhlasí

Ano, i s protažením ulice Bratříků na severovýchodní obchvat se stále počítá. „Odvedla by dopravu z celého Žižkova na sever. Ze stále se rozrůstajícího sídliště se zatím jezdí prakticky jen jedinou ulicí, a to Žižkovou, která se momentálně opravuje,“ vysvětlil nutnost nové propojky Honzárek.

Proti tomu se už ale ozvali obyvatelé nové zástavby. Sepsali petici, v níž vyjádřili se záměrem nesouhlas. Nechtějí, aby jim kolem nových domů budovaných v klidné části sídliště jezdila auta. „Jenže už když si tu pozemky kupovali, bylo protažení ulice Bratříků v územním plánu. Stále se s tím počítá,“ vzkázal radní.

Že toto je oblast, kterou bude třeba řešit, si uvědomují i mnozí kandidáti uskupení vstupujících do komunálních voleb. „Na Žižkově se rýsuje problém. Neustále se tu staví nové rodinné domy, ale vede sem jediná přístupová a enormně zatěžovaná komunikace,“ podotkla například Eva Vyoralová ze sdružení Ženy za Brod.

Jenže situace s protažením ulice Bratříků má, kromě nesouhlasu obyvatel, ještě jeden zádrhel. Po dostavbě jihovýchodního obchvatu, k čemuž snad do deseti let dojde, budou po půlkruhu kolem města jezdit desítky tisíc aut denně.

Bude možné severovýchodní obchvat „devalvovat“ další křižovatkou? Už takhle jich má několik, silnice přestává mít parametry obchvatu a stává se vnitroměstskou ulicí.

„I to je otázka. Odpověď snad najde chystaná studie. Měla by ukázat nejrůznější možnosti a na vedení města pak bude, aby se pokusilo prosadit tu nejméně bolestivou,“ vzkázal radní pro dopravu Libor Honzárek. Závěry studie by vedení města mohlo mít před koncem letošního roku.