Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšenci vměstnali pivovar do kontejneru. Může cestovat po světě

  8:34aktualizováno  8:34
Třeba i v Thajsku, Kambodži nebo na koupališti v bosenském Sarajevu by měly stát kontejnerové pivovary. Novinku uvedli do provozu pivovarníci z Chlumu na Třebíčsku. První jejich výrobek už svého kupce našel. A pivovarníci zároveň zjistili, že mobilní pivovar existoval už za komunismu.

„Nápad dělat tohle vznikl v Kambodži. Leželi jsme tam na pláži, popíjeli pivo a debatovali o tom, udělat tam pivovar. Přece jen, byli jsme zvyklí na české pivo a to tamější je jiného ražení, takové lehčí,“ popisuje sládek Libor Pavelec, který v Chlumu pomáhá se startem projektu.

Protože budovy i pozemky jsou v Kambodži celkem drahé, přišla myšlenka na to, vyrobit minipivovar do kontejneru, který se dá do Asie vyslat lodí.

Fotogalerie

Podle Pavelce však nápad není úplně nový. „Za komunismu už se takový pivovar v tuzemsku vyráběl pro naše geology na Sibiři. Aby ti chlapi, co byli zvyklí na své pivečko, nepřešli na něco tvrdého, třeba vodku,“ vysvětlil.

„Je to oprášený starý nápad. Roky to tady nikde nebylo,“ připustil sládek.

První kontejnerový pivovar, který sestrojili v Chlumu, má plochu přibližně 20 metrů čtverečních. Stojí v kontejneru určeném na loď. „Kdyby se převážel jen kamionem, tak si můžeme dovolit udělat i okna, aby do pivovaru bylo vidět,“ podotkl Pavelec. V Chlumu mohou udělat i větší provozy s varnou.

Kontejner připomíná saunu. Je v něm horká a studená sekce

Když reportéři MF DNES dorazili na místo, sládek akorát překlápěl koncentrovanou sladinu do varného kotle.

„Potřebujeme sladinu zbavenou vody rozředit na požadovanou stupňovitost, zbavit enzymů a nakonec provést klasický chmelovar,“ přiblížil výrobu piva.

V kontejneru fungují dvě sekce. Když se mezi nimi přechází, dost to připomíná saunu. První část je „horká“. V ní probíhá samotná výroba piva, je tam ale třeba umístěna i technologie chlazení nebo mytí vratných sudů. Druhá sekce je „studená“. Stojí v ní hlavně ležácké tanky.

Právě dokončený kontejnerový minipivovar může vyrobit okolo 500 hektolitrů zlatavého moku ročně.

„Je to malý pivovárek stlačený do co možná nejmenšího prostoru. K vaření piva potřebujeme zdroj elektřiny, zdroj vody a kanalizaci. To je celé. Napojí se to na tyto tři věci a můžeme v ten den hned jet,“ popsal Pavelec.

Než je hotový klasický ležák, trvá to zhruba měsíc nebo měsíc a půl. „Pivo se samozřejmě dá i urychlit, je to však na úkor kvality,“ podotkl sládek.

Referenční pivovar v Praze předběhl zájemce z Bosny

O kontejnerové pivovary se podle něj zajímají zákazníci z tuzemska i z ciziny. Původním záměrem bylo, že z prvního kontejneru bude referenční pivovar v Praze. Objevil se však zájemce z Bosny.

Sládek Pavelec má už zkušenosti také s vařením piva ve Vietnamu. V této zemi se podle něj vaří řidší pivo. „Oni také nemají moc rádi pěnu,“ doplňuje.

Pivo je podle něj ve Vietnamu otázka prestiže. „Ten, kdo patří k úředníkům, střední či vyšší vrstvě, tak u toho je dobrý bonton, aby byl po práci vidět s půllitrem v ruce,“ vysvětluje Pavelec. Prý nebude problém, aby se Vietnamci či třeba Thajci naučili vařit pivo po česku.

„Kontejnerový pivovar je postavený na jednoduchosti. Obsluhu lze zaučit tak, aby se jen opakováním postupů dostala k pivu, které potřebujeme,“ řekl.

„Distribuční firma má kromě České republiky zastoupení i v Kambodži a na Ukrajině. Věnujeme se třeba i minipekárnám,“ doplnil Vladimír Přidal, společník Horáckého pivovaru v Chlumu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rekonstrukce hradu Roštejn, který se nachází mezi Telčí a Třeští na Jihlavsku,...
Na Roštejně vystaví kostěnou kostku a vyženou dřevomorku

Projít si jednu prohlídkovou trasu hradu dvakrát? A za cenu jednoho vstupného? Právě to je nyní možné na loveckém hradu Roštejn nedaleko Telče. Neskrývá se...  celý článek

Nehoda, při které Porsche Cayenne narazilo do stojícího kamionu v koloně na D1....
Porsche se zaklínilo pod kamion a řidič zemřel, policie hledá svědky

Smrtelná nehoda, při níž se v úterý na dálnici D1 zabil slovenský řidič v luxusním SUV Porsche Cayenne, není objasněná. Policie hledá svědky kolize, po níž vůz...  celý článek

Takto bylo nutné přepravit v letošní zimě stator na servisní prohlídku z...
Pátý blok Dukovan ovlivní i obchvaty měst. Obří komponenty musí projet

Stát sepisuje seznam silnic, které bude nutné vybudovat kvůli dostavbě jaderné elektrárny v Dukovanech. Figuruje na něm i obchvat Třebíče, pro místní zatím jen...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.