Vlakové nádraží v Třebíči

Vlakové nádraží v Třebíči | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Omšelé třebíčské nádraží se má změnit v moderní dopravní terminál

  • 8
Další město se přidává k současné módě budování terminálů hromadné dopravy. Za zhruba 60 milionů ho chce mít i Třebíč. V druhém největším městě Vysočiny mají cestující na dnešním nádraží pocit, že jsou na venkově. Pokud město dostane dotaci, mělo by se to změnit.

Třebíčské vlakové nádraží, to je zatím jen lehce omšelá výpravní budova, ke které nezajíždějí autobusy. K parkování aut slouží omezený počet míst.

Pokud se třebíčské radnici podaří získat tučnou dotaci, mohla by se celá lokalita před výpravní budovou proměnit v dopravní terminál, významný uzel jak pro modré linkové autobusy, tak pro červené autobusy městské autobusové dopravy.

Lidé, kteří zamíří na vlak a do nemocnice, budou mít k dispozici o desítky parkovacích míst víc. Dá se hovořit o největší změně v systému veřejné dopravy v Třebíči za několik desítek let.

Obyvatelé se bojí ruchu a poklesu cen svých pozemků

Terminál zatím nemá nahradit autobusové nádraží. Bude sloužit především k přestupům cestujících, poskytne jim lepší komfort a víc informací. Pro autobusy vznikne deset stanovišť.

Zmizí dlouhý přízemní objekt v nákladovém prostoru vlakového nádraží a celá plocha od výpravní budovy až po parkoviště u nemocnice bude volná, rozdělená na dvě části točnou. Rodinné domy v souběžné Eliščině ulici budou odděleny tři metry vysokou skleněnou protihlukovou stěnou.

"Trochu se toho dopravního terminálu bojíme. Bydlíme u vlakového nádraží, ale je tu zatím paradoxně docela klid. Na place mezi námi a kolejemi je překladiště železného šrotu, jenže ten dlouhý barák, který se má bourat, dělá přirozenou bariéru proti randálu projíždějících vlaků," poznamenala Jana Horká, která bydlí v posledním rodinném domě v Eliščině ulici.

"Taky máme pocit, že tu pak bude velký pohyb lidí, že nám třeba budou házet k baráku odpadky," dodala. Domnívá se, že se stavbou terminálu klesne cena nemovitostí v ulici.

"Bylo tady kvůli terminálu docela pozdvižení, to víte, bude to veliká změna. My jsme si vyžádali, aby v projektu trochu upravili umístění protihlukové stěny. Aby byla dál od hranice našeho pozemku," dodala Horká.

Provoz terminálu bude omezen od šesti do dvaadvaceti hodin

Podle vedoucího odboru dopravy na třebíčské radnici Aleše Kratiny je v současnosti prvotní, jestli se vůbec podaří získat dotaci. Přestavba celého území má stát okolo šedesáti milionů korun.

"Samozřejmě už jsme diskutovali i způsob provozování terminálu. Bude časově omezený od šesti do dvaadvaceti hodin. A důležité je zmínit, že území nebude průjezdné, takže tudy nebudou moci volně projíždět řidiči osobních aut, jak se jim zachce," upřesnil Kratina.

Projektant musel vyřešit nové napojení na Bráfovu třídu u soudu. Křižovatka dostane jiný tvar, výjezd bude naproti vjezdu do nemocnice. Jinak bude vypadat parkoviště naproti soudu, podle Kratiny však místa pro auta neubudou, naopak vzniknou některá navíc.

Pokud vše půjde dobře, začne se stavět příští rok na podzim, práce by měly trvat dva roky.

Železniční stanice v Třebíči.

Železniční stanice v Třebíči.