Vlak se na železničním přejezdu v Lukách nad Jihlavou střetl s autobusem. Těsně před příjezdem soupravy řidič vyvedl cestující ven (2. června 2015). | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Řidič mě před srážkou s vlakem zapomněl v autobusu, tvrdí neslyšící

  • 38
Před srážkou vlaku s autobusem, který v úterý navečer uvázl na železničním přejezdu v Lukách nad Jihlavou, údajně zůstal ve voze zdravotně postižený cestující. Redakci iDNES.cz se ozval s výtkou k informacím od policie, že evakuaci všech cestujících včas zajistil řidič.

Dvaatřicetiletý Kamil Panský je neslyšící. V úterý k večeru jel linkovým autobusem z Jaroměřic nad Rokytnou do Prahy. Ve voze prý seděl zcela vzadu a spal.

„Během spánku jsem cítil, že se něco děje. Ucítil jsem v břiše vibrace,“ popsal své pocity. Probudil se a zjistil, co se stalo. „Náš autobus stál přímo uprostřed kolejiště,“ uvedl.

Podle svých slov nijak nepanikařil. Za oknem přímo vedle jeho sedadla bylo signalizační zařízení před přejezdem a světla neblikala. To ale trvalo jen pár vteřin, pak začalo signalizační zařízení oznamovat blížící se vlak.

„V autobuse už nikdo nebyl, všichni cestující i řidiči stáli venku. Jsem kliďas, tak jsem si rychle posbíral věci a vylezl ven,“ pravil Panský.

Teprve pak zjistil, co se vlastně stalo. Autobus uvázl zadní částí na příkře se svažující příjezdové cestě k železničnímu přejezdu. Nemohl dopředu ani dozadu. Řidič a jeden z cestujících se rozeběhli proti vlaku a mávali. Zastavit ho ale včas nedokázali, lokomotiva do autobusu narazila (o nehodě jsme psali zde).

Policie o neslyšícím svědkovi nic neví

O bezpečnost cestujících se podle policie těsně před srážkou postaral šofér. „Řidič provedl okamžitě po zastavení autobusu evakuaci cestujících, všichni vystoupili a odešli do bezpečného prostoru,“ informovala v úterý večer policejní mluvčí Jana Kroutilová.

Podle Kamila Panského to však nebyla zcela pravda. „Neprobudili mě ani dva šoféři, i když věděli, že jsem neslyšící. Co kdybych se náhodou nevzbudil sám?“ postěžoval si.

„Každý zná na letištích propracovaný systém, jak pomoci handicapovaným. A tady? Stačilo pouze, kdyby se řidič ohlédl přes rameno a zkontroloval, zda tam někdo nesedí,“ doplnil.

Autobus patří pražské společnosti AZ BUS & TIR Praha s.r.o. a nehoda se stala na lince ze Znojma do Prahy. Firma se ovšem k obvinění cestujícího nechtěla vyjádřit. „Nic takového nevím, na řidiče vám číslo nedám. Nemám zájem se k čemukoliv vyjadřovat,“ reagoval ve středu ráno dispečer.

O cestujícím, kterého údajně řidič autobusu neupozornil na blížící se nebezpečí, zatím neví ani policie. „Žádnou takovou informaci do této chvíle nemám,“ uvedla dopoledne mluvčí Dana Čírtková.

A podobně reagovala také Drážní inspekce. „S nikým takovým jsme nemluvili. Podle informací, které mám momentálně k dispozici, byl na místě kvůli nehodě na tři hodiny omezen provoz, k žádnému zranění nedošlo a škoda se předběžně odhaduje na 120 tisíc korun,“ oznámil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. „Pokud se ale nějaké takové svědectví objeví, určitě se o něm dozvíme, protože spolupracujeme s policií,“ doplnil.

Podle něj by se každopádně v místě, kde se nehoda stala, autobus vůbec objevovat neměl. „Normálně tudy autobusy nejezdí,“ uvedl Drápal.

Podobných nehod už bylo v Lukách víc

Problémy podle Panského byly už na cestě stejným autobusem z Prahy do Jaroměřic. „Jel jsem tam natáčet ve znakové řeči informace pro neslyšící turisty, kteří se k nim dostanou díky aplikaci v tabletu,“ ozřejmil cíl své cesty.

„A už cestou z Jihlavy do Brtnice jsme jeli nějakou zakázanou zónou,“ tvrdil Panský. Řídil prý stejný šofér, kterého pak postihla nehoda na přejezdu.

Podobných situací, kdy velké vozidlo zůstalo zaklíněno před přejezdem nebo přímo na něm, prý v Lukách nad Jihlavou zažili v minulosti už několik.

„Ten přejezd není na takhle velká vozidla koncipován, je to místní komunikace. Už několikrát se ovšem stalo, že tam zůstalo auto viset, ale zatím se vždycky podařilo ho odtáhnout ještě před příjezdem vlaku,“ uvedl starosta Luk nad Jihlavou Viktor Wölfl.

„Obvykle se jezdí po hlavní cestě pod viaduktem, pod kterým ovšem projedou jen auta do 3,3 metrů výšky. Asi se řidič bál, že by mohl uváznout, tak to vzal přes přejezd,“ přidal možné vysvětlení situace.

, ,