Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiče ve Žďáru nově brzdí chytrý radar. Přečte i espézetku

  8:34aktualizováno  8:34
Žďárská radnice využívá nový radar. Kromě aktuální rychlosti projíždějících aut v Libické ulici na sídlišti Klafar vystraší řidiče tím, že zobrazí na displeji jejich registrační značku v případě, že překročí padesátikilometrový limit.

Nový radar v Libické ulici ve Žďáře ukazuje kromě rychlosti také registrační značku příliš rychlých aut.. | foto: Jiří Bárta, 5plus2.cz

Takovým řidičům se nejdříve ukáže nápis „Zpomal“, v dalším kroku se na displeji zobrazí espézetka projíždějícího auta. Pokud přišlápne brzdu, zabliká poděkování.

„Chytrý radar stál sto tisíc korun, umí přečíst SPZ i v noci a umí rozlišovat osobní a nákladní automobily. Vozidla nad 3,5 tuny tady mají zákaz vjezdu, takže i tato informace je pro nás velice důležitá,“ vysvětluje místostarosta Josef Klement.

Jak ale na místě zjistil reportér MF DNES, ne vždy radar rozpozná značku správně. Například písmeno B zaměnil v jednom případě za ­S, číslici 8 si spletl s 9.

Za jízdu podle předpisů radar zodpovědným řidičům poděkuje.

Za jízdu podle předpisů radar zodpovědným řidičům poděkuje.

„Vycházíme z kamerového systému zaměřeného na určitý bod. Vlivem špatného počasí se registrační značka může na displeji zobrazit špatně,“ připustil Aleš Pospíšil z firmy Dosip Servis, která radar instalovala.

Zařízení je vybaveno GPRS modulem, který přenese data do vzdáleného počítače. Podle toho pak úředníci vyhodnotí stav dopravy v ­Libické ulici. První údaje chce úřad zveřejnit v únoru. „Statistiky jsou sofistikované. Radar pozná chování řidiče v­ úseku, vyhodnotí, zda zrychloval, zpomaloval či jel stejnou rychlostí,“ vysvětluje Pospíšil.

Podle zástupce firmy jde teprve o druhé takové zařízení na Vysočině, první je ve Vepříkově. I v republikovém měřítku jsou zatím tyto radary spíše ojedinělé.

Jeho pořízením žďárská radnice reagovala na stížnosti lidí. Obyvatelé sídliště loni předložili petici se 156 podpisy, ve které žádali o snížení nejvyšší povolené rychlosti, vybudování malých okružních křižovatek a také o výsadbu zeleně kvůli snížení prašnosti.

„Umístění radaru je první krok. Na jaře studenti z dopravní fakulty pardubické univerzity zpracují studii,“ uvedl starosta Zdeněk Navrátil. Studie má obsahovat i návrhy řešení, jak dopravu zklidnit.

Loni zjistili strážníci desítky přestupků

Místní řešili situaci po svém - například stavěli do cesty překážky v ­podobě aut zaparkovaných u krajnice. Situace na nejmladším žďárském sídlišti, kde vzniknou další stavební parcely, se změnila poté, co se předloni otevřel nový most, který spojil Libušín právě s Klafarem.

Do té doby byla lokalita přístupná pouze ze strany od sídliště Stalingrad. A rovná a dlouhá Libická ulice svádí řidiče k rychlejší jízdě, což se majitelům nemovitostí nelíbilo.

„Jsme rádi za každé zařízení, které přispěje ke zlepšení bezpečnosti. A situace se v Libické ulici opravdu zlepšuje,“ reagoval na novinku vedoucí městské policie Martin Kunc. V minulém roce zjistili strážníci na místě desítky přestupků.

Při zaznamenání radarem sice není řidič postižitelný pokutou nebo odebráním bodů, ale zařízení působí preventivně. Reportér MF DNES na místě zjistil, že radar opravdu zabírá. Pouze jeden z pěti řidičů během půl hodiny ve čtvrtek odpoledne překročil padesátku. A ­to spíše testoval akceleraci svého vozu. Nejvyšší zaznamenaná rychlost na displeji byla 77 km/hod.

Chytrý radar nemusí nutně zůstat na jednom místě. Radnice jej může po vyhodnocení statistik z Klafaru využít i v jiných lokalitách, pouze však na místních komunikacích.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Voda pro Prahu - Vodní nádrž Želivka
Vodohospodáři chtějí omezit zemědělství kolem Želivky, obyvatelé reptají

U Želivky je krásně, ale téměř se zde nedá žít. To je pocit, kterému často propadají lidé, kteří bydlí v blízkém okolí vodní nádrže Švihov. A možná se ještě...  celý článek

„Z Vysočiny je 99 procent našich pacientů,“ říká šéf jihlavského kardiocentra...
Největší počet infarktů bývá v pondělí ráno, dočetl se jihlavský lékař

Jednadvacet let už usíná s mobilem u lůžka. Každou chvíli totiž může telefon zazvonit a známý hlas službu konajícího lékaře kardiologické jednotky intenzivní...  celý článek

Takto bylo nutné přepravit v letošní zimě stator na servisní prohlídku z...
Pátý blok Dukovan ovlivní i obchvaty měst. Obří komponenty musí projet

Stát sepisuje seznam silnic, které bude nutné vybudovat kvůli dostavbě jaderné elektrárny v Dukovanech. Figuruje na něm i obchvat Třebíče, pro místní zatím jen...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.