Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Aerofilms

Firma nabízí hlemýždí elixír a za nákupy slibuje výhru. Senior čeká marně

  • 11
Pětaosmdesátiletý důchodce z Jihlavy si tři roky objednával zboží od firmy s pražským sídlem. Slibovala mu výhru, která mu však nikdy nebyla vyplacena. Česká obchodní inspekce považuje chování společnosti za agresivní obchodní praktiku. Firma navíc už platila pokuty ve výši 260 tisíc korun.

Tři roky dostával od společnosti Direkt Market katalogy. Pravidelně si od ní každých čtrnáct dní objednával různé léky a další zboží. A přitom dědeček paní Lucie z Jihlavy stále čekal, že mu společnost pošle i výhru 250 tisíc korun, kterou mu neustále slibovala, pokud si koupí další zboží.

„Třikrát věci v zákonné lhůtě vracel. Ani jednou mu nevrátili peníze. On však stále věří, že od nich nějakou částku vyhraje,“ začala s vyprávěním mladá žena.

„V certifikátu stojí, že když děda udělá poslední objednávku, má výhru 250 tisíc. Mluvila jsem s paní, co od nich neobjednává, a té zase došel certifikát, v němž stojí, že když objedná, dostane se do pořadí na výhru stejné částky,“ popsala jednatřicetiletá Lucie, která se snaží zkontaktovat co nejvíce podobně napálených lidí. Chce tím svému příbuznému otevřít oči.

MF DNES zaslala certifikát k posouzení České obchodní inspekci.

„Na základě provedené lustrace podkladů lze konstatovat, že ve věci je možné důvodně dovozovat porušení zákona o ochraně spotřebitele. Konkrétně se může jednat o agresivní obchodní praktiku spočívající ve vytváření klamného dojmu výhry spotřebitele, kdy získání výhry je zároveň podmíněno vynaložením finančních prostředků na objednání výrobků s výhrou nesouvisejících,“ sdělil vedoucí administrativně právního oddělení ČOI David Hanousek. Jak dále uvedl, inspektorát pro Jižní Čechy a Vysočinu podklady prošetří.

Firma už na pokutách zaplatila přes čtvrt milionu korun

Inspekce přitom jednání společnosti v minulosti už řešila. A to rovnou devětkrát. „V jednom případě byla pravomocně uložena pokuta dvě stě tisíc korun,“ nastínil Hanousek. Celkem pokuty této firmě dosahují podle inspekce 260 tisíc korun.

Paní Lucie z Jihlavy má obavy, že její děda se stal svým způsobem gamblerem a na případné výhře, která s největší pravděpodobností nikdy nepřijde, je závislý.

„Děda má na poličce vyskládané doplňky stravy, co od nich nakoupil a které nikdy nepoužíval. K vidině výhry se úplně upnul. Ale vymluvit si, že může jít o podvod, si nedá,“ zoufá si Lucie.

Zatvrzelého seniora nepřesvědčil ani fakt, že společnost komunikuje výhradně přes P. O. Box, její zástupce není možné zkontaktovat a nepřesvědčil ho ani dopis, který mu od Direkt Marketu přišel.

Výrobky zkoumá i potravinářská inspekce, nápisy klamou

Podivná mu nepřijde ani nabídka produktů, v níž je například Elixír z hlemýždě se sloganem „Hlemýžď léčí O-KAM-ŽI-TĚ!“.

Z hlediska Státní zemědělské a potravinářské inspekce by mohlo jít o nepovolené zdravotní tvrzení. „A výrobky takto označené není povoleno nabízet,“ říká mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

Nabízení potravinových doplňků však obecně není nezákonné. „Doplňky stravy jsou ze zákona potraviny a jako takové je možné je nabízet na internetu nebo prostřednictvím letáků, ale za jasně definovaných podmínek. Musí tam být všechny povinné údaje a nesmí tam být nepovolená zdravotní tvrzení, což patří k často zjišťovaným prohřeškům a hrozí za to také sankce,“ vysvětlil Kopřiva.

Zjednodušeně řečeno popisek u potravinových doplňků nesmí slibovat něco, co nemůže splnit.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce potvrdila, že se společností Direkt Market zabývá na základě stížností spotřebitelů. Pokuta však firmě zatím pravomocně uložena nebyla.

Firmy se leckdy v případě nabízení doplňků stravy podle SZPI pohybují „na hraně zákona“, a proto je inspekce posuzuje vždy individuálně.