Architekt Petr Parolek z ateliéru Parolli navrhl novou podobu třebíčského nádraží. Je to jedna z vizí budoucnosti města.

Architekt Petr Parolek z ateliéru Parolli navrhl novou podobu třebíčského nádraží. Je to jedna z vizí budoucnosti města. | foto: Studie: Městský úřad Třebíč

Na post městského architekta v Třebíči se vrací ostřílený odborník Herzán

  • 2
Funkci městského architekta zavedl v Třebíči po sametové revoluci tehdejší starosta Pavel Heřman. Po jeho odchodu z radnice ovšem tento post zanikl. Po listopadovém návratu Heřmana do čela města se však vrací i tehdejší architekt Lubor Herzán.

Herzán pochází z již sedmé generace třebíčských architektů a město zná velmi dobře. Tandemu Heřman–Herzán se i díky tomu podařilo zachránit zpustošené židovské ghetto, před jehož pomyslnými branami už málem stály bagry.

Díky nadšení, elánu a právě vizi se nakonec tato památka dostala do seznamu UNESCO. Herzán měl ovšem řadu dalších nápadů a plánů. Po odchodu Heřmana z radnice v roce 1997 však funkce městského architekta zanikla.

A právě nyní, po listopadovém návratu Heřmana do čela radnice se vrací i Herzán coby městský architekt.

Staronová funkce je pro něj výzvou

Je mu 61 let a bere to jako výzvu. "Tuto funkci neukládá žádný zákon, předpis. Buď ji město chce, nebo ne. Když se pan starosta rozhodl, že chce městského architekta, přihlásil jsem se do výběrového řízení," popsal Herzán.

Spolu s ním o post usilovali další tři lidé. "Vzhledem ke zkušenostem Borka Herzána zvítězil on. Ale byli tam dva mladí architekti, kteří vypadají nesmírně nadějně. Borek Herzán je už starší. Počítáme s tím, že on by zaučil tyto mladé lidi, kteří po něm v budoucnu převezmou roli městského architekta," reagoval starosta Heřman.

Starosta Třebíče Pavel Heřman

Lídr "Heřmanovců" Pavel Heřman vedl Třebíč v letech 1991 až 1997. Od roku 1996 do roku 2000 byl senátorem. Po listopadových volbách se na třebíčskou radnici vrátil.

Jelikož je architekt ve funkci úplně čerstvě, potřebuje nejprve vyladit pracovní tým. Vzniklo oddělení městského architekta, kde jsou nyní dva lidé. Garantem je starosta Heřman.

"Nastavím pravidla pro fungování oddělení. Je třeba posílit tým. Prvním úkolem bude tvorba územního plánu. Podle zákona musíme vytvořit nový územní plán. Nerad bych jen mírně poupravil ten současný. Musíme k plánu přistupovat s urbanistickým nadhledem. Někde být v rámci zákonů benevolentnější," zamyslel se Herzán.

Architekt chce zapracovat na parkovacích stáních

"Je obrovská šance při tvorbě plánu vypustit to, co je už přežilé. A­ promítnout do něho změny, které budou ve prospěch obyvatel," hloubá Herzán.

"Fenoménem se stala automobilová doprava. Lidé nemají kde parkovat. Parkování na sídlištích lze například řešit podzemními garážemi," nastínil architekt.

Další možností, jak vybudovat parkovací stání, je podle architekta rekonstrukce autobusového nádraží.

"Existuje plán, který počítá s parkovištěm pro osobní auta v prostoru, kde jsou nyní zastávky. Nad nimi by vznikla rampa, kde by byly autobusy. Takové patrové nádraží se službami," vysvětlil Herzán.

Vesmírná loď z nádraží nebude

Autobusové nádraží v současnosti zabírá velký prostor v centru a není zdaleka tolik využívané jako v minulosti. Navíc působí nevzhledně a chybějí mu služby.

Exstarosta Ivo Uher nechal vypracovat studii na nové autobusové nádraží v podobě vesmírné lodi s nákupními zónami (na snímku). Studie však skončila pod stolem - byla příliš megalomanská.

"Je to prostor, kde došlo k­ nešetrnému zásahu ve struktuře města. Demolice kvůli výstavbě nádraží byly zbytečně rozsáhlé. Nádraží vznikalo koncem 70. let minulého století. Je ho možné redukovat. Polidštit. Zapojit do celku," doplnil městský architekt.