Dělníci pracují na opravě mostu U Jánů přes řeku Jihlavu.

Dělníci pracují na opravě mostu U Jánů přes řeku Jihlavu. | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Jihlavě zůstane památka na tramvaje, na most se po opravě vrátí koleje

  • 4
Most přes řeku Jihlavu v lokalitě pod jihlavským Jánským kostelíkem bude v létě jako nový. Dělníci se už pustili do rekonstrukce a obnažili ho až na úplný základ. Po opravách se na most starý více než sto let se vrátí i tramvajové koleje. A to i přesto, že tramvaje ve městě už nějakou dobu nejezdí.

Tramvaje Jihlavou čile pendlovaly ještě před nějakými pětašedesáti lety. Ostatně to byl i hlavní důvod, proč v roce 1908 v Jihlavě secesní most přes stejnojmennou řeku v lokalitě U Jánů vznikl.

Vedly po něm tramvajové koleje spojující hlavní vlakové nádraží s dnešním jihlavským Masarykovým náměstím. Jenže s vybudováním nové Havlíčkovy ulice a nahrazením tramvajové dopravy trolejbusy po roce 1948 most pozbyl svého hlavního významu. Nicméně k dopravě sloužil až do roku 1981.

Technická památka pak postupně upadla až do havarijního stavu. V červenci by se měl most představit ve své původní podobě - a to i s tramvajovou kolejí - jako připomínkou někdejšího významu.

Nešlo jinak než most obnažit

V těchto dnech stav mostu připomíná spíš pokus o jeho demolici. Ze secesní památky zbylo jen torzo odhalené konstrukce. Jinak by ale prý záchrana mostu nebyla možná.

"Aby se památka ochránila, muselo se k tomuto kroku, který možná působí drasticky, přistoupit. Most je ve velice špatném stavu, zásah byl nutný a za dva roky by už možná bylo na jeho záchranu pozdě," podotkl mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis. Právě radnice totiž opravu mostu za zhruba osm milionů korun financuje.

"Rekonstrukci děláme podle dokumentace schválené památkovým ústavem a investorem. Nebyly jiné možnosti než obnažit konstrukci mostu," vysvětlil stavbyvedoucí Pavel Jaroš. "Ke stavbě existují dokumenty. Stavba se tak vrátí do své původní podoby," ujistil Tulis.

I tak ale z mostu zbylo více, než bylo v plánu - původně měly zůstat pouze opěry a střední pilíř. Nakonec se podařilo zachovat i žebra původní klenby.

"Demoliční práce už dělníci dokončili a nyní pracují na stavebních úpravách. Termín dokončení by neměl být ohrožen," řekl šéf týmu asi šesti dělníků, kteří se na stavbě pohybují. Nyní dělníci budují bednění pro vybetonování nové klenby.

Poslouží pěším a cyklistům

Opravy mostu se měla původně zhostit olomoucká firma, která nabídla nejnižší cenu. Ta se ale jako vítěz o zakázku nepřihlásila, a opravu tedy převzala druhá firma v pořadí výběrového řízení.

Změna stavební firmy a technologie opravy podle jihlavského primátora Jaroslava Vymazala prodraží rekonstrukci asi o milion korun. "Firma je renomovaná v dané oblasti, nechala si ještě udělat i nějaké sondy, než se pustila do práce. Na základě těchto detailních průzkumů mostu nám předložila návrh, že rekonstrukce bude muset být složitější," vysvětlil Vymazal.

Na opravu mostu mají stavebníci od převzetí staveniště šest měsíců, práce by měly být dokončeny 24. června. Podle stavbyvedoucího Pavla Jaroše termín dokončení není v ohrožení. Most získá i historickou dlažbu. Po dokončení zásadní rekonstrukce by měl sloužit pěším a cyklistům.

Nejnutnější opravy za půl milionu už na mostě provedli dělníci v roce 2008 poté, kdy byl most uzavřen na doporučení statika.

Secesní most je jedním z nejstarších dochovaných železobetonových mostů v republice s tehdy přelomovým technickým řešením. "Je jedním z prvních postavených novou technologií, která se pak rozšířila po celé Evropě," dodal mluvčí magistrátu Tulis.